Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Vægt på mine tre hønseracer i forhold til standarden  (Læst 23007 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Vægt på mine tre hønseracer i forhold til standarden
« Svar #30 Dato: 01 Januar , 2014, 18:48 »
Så tager vi den lige igen. Det er ikke fra minimum til maksimumvægt, men minimumsvægt for unghaner(høner) og fuldt udvoksede haner(høner). Altså minimum når det er store racer og maksimum når det er dværgracer.
Det står også i standarden at det er sådan bare ikke under de enkelte racer for at spare plads og ikke gentage sig selv på hver eneste side, men hvis man så ikke læser de første sider så glemmer man nok lige at få med at det er sådan og hvis man så lægger informationerne op andre steder kan der nemt ske misforståelser. Men det er ikke maksvægte, som du ser men eventuelt minimumsvægte for fuldt udvoksede dyr.

De kan blive for store hvis de ikke passer ringstørrelsen længere og hvis det er en race hvor man mener de ikke skal være større end at de passer den aktuelle ringstørrelse. Så er der selvfølgelig bentykkelse man også kan avle efter om den skal være større eller mindre for at kunne passe ringen bedst muligt og kunne holde dyrets vægt.


Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline alrk

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 221
Sv: Vægt på mine tre hønseracer i forhold til standarden
« Svar #31 Dato: 01 Januar , 2014, 19:16 »
Hej Lene, tak.

Det er ca. den overordnede forhåbning jeg har. To kødracer krydses og sød smag opstår.

Jeg har læst en anelse om at en NH er lettere at plukke, så er spørgsmålet så om denne krydsning vil bære den egenskab videre til al afkommet eller om det er noget med statistik.

Så er det de med fodbefjering og den 5. tå, skægget fra faverolles og de gule løb på NHerne.

Jeg skal nok vende tilbage med resultatet, hvis et sådant bliver aktuelt.
0.2 Faverolles
1.1 Orpington
0.1 New Hampshire
0.1 Isa Brown - Pensionist
0.2 kryds Faverolle kok på New Hampshire

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Vægt på mine tre hønseracer i forhold til standarden
« Svar #32 Dato: 02 Januar , 2014, 22:34 »
Jeg kan godt svare på nogle af spørgsmålene om hvordan de kommer til at se ud hvis du vil have det. Du kan dog også lade det være en overraskelse og så skal jeg nok lade være og nævne det i denne tråd.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline alrk

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 221
Sv: Vægt på mine tre hønseracer i forhold til standarden
« Svar #33 Dato: 04 Januar , 2014, 00:11 »
Hold mig ikke på pinebænken Frank, lad mig høre hvad du forventer!

Nu er jeg måske lidt krævende, og sig endelig fra hvis det er, men jeg har jo krydsningsmulighed mellem Faverolles hanen og til NH og Orpington (grå/brune - kender ikke "navnet" på farven) høner.

Hvis du gider må du gerne sige begge dele!

Jeg er dog ikke sikker på at jeg egentlig kan kende forskel på Orpington og NH æg. Så det med æggevægt skal jeg nok have hjælp til, for at identificere æggene korrekt og få den rigtige vægt på rugeæggene.

Tusind tak på forhånd!
0.2 Faverolles
1.1 Orpington
0.1 New Hampshire
0.1 Isa Brown - Pensionist
0.2 kryds Faverolle kok på New Hampshire

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Vægt på mine tre hønseracer i forhold til standarden
« Svar #34 Dato: 04 Januar , 2014, 06:48 »
Fodbefjering og skæg er dominante gener og derfor vil de slå igennem. Dog ikke i samme omfang, men stadig så det kan ses. Femtetå er også dominant, men er et gen der nemt påvirkes af andre gener og kan derfor nogen gange give et andet resultat.

Farven er jeg meget i tvivl om hvad vil blive og ikke sikkert jeg rammer korrekt her. Så der bliver lidt at glæde sig til. Orpington er lidt svært når man ikke kender farven.

Jeg har set en Dværg Faverolles hane i laksefarvet på en gul sort-columbia Dværg Wyandot høne og en New Hampshire er hvis vi skal være grove bare en mørkere columbia. Så mon ikke det kan blive lidt af det samme.
Hanen bliver Sølv split guldfaktor og vil i farverne ligne en alm. Faverolles hane. Dog er han mere en Sølvhalset hane split guldfaktor og split hvedefaktoren. Hvedefaktoren er den der gør Faverolles den specielle farve.
Hønen der kom havde brun krop og sølvhals, som alle hønekyllinger vil blive sølvfaktor uanset hvilken farve høner du parre ind på Faverolleshanen. Lene havde et farvemiks der lignede hende meget?
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline alrk

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 221
Sv: Vægt på mine tre hønseracer i forhold til standarden
« Svar #35 Dato: 04 Januar , 2014, 23:08 »
Jeg skal have et kursus til at forstå ordet splitfaktor, men så vidt jeg kan forstå vil fjertegningerne være de samme, men med nye farver?

Vil NH krydset give kønsbestemte farver? Ligesom standard laksefarvet faverolles?

Nu glæder jeg mig sgu helt til at se dem! Og der er nok 4-5 mdr til :D
0.2 Faverolles
1.1 Orpington
0.1 New Hampshire
0.1 Isa Brown - Pensionist
0.2 kryds Faverolle kok på New Hampshire

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Vægt på mine tre hønseracer i forhold til standarden
« Svar #36 Dato: 05 Januar , 2014, 00:00 »
Split betyder et gen der ikke kan ses. Altså ligger skjult i genmassen og kan dukke op i fremtidige generationer hvis man parre dem tilbage eller to dyr sammen der har den samme splitfaktor.

Nej ikke kønsbestemte for så skulle det have været New Hampshire hane på Faverolles høne. Dog vil kønnet i den kombination du laver også hurtigt kunne ses, men ikke så hurtigt som ved Faverolles.
Hanen vil nok ligne det samme i tegningen, men hønerne kan godt komme til at ligne noget andet. Det må tiden vise og nu taler jeg også kun om det jeg har set og der kan jo være mulighed for flere andre kombinationer også.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline alrk

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 221
Sv: Vægt på mine tre hønseracer i forhold til standarden
« Svar #37 Dato: 05 Januar , 2014, 20:38 »
New Hampshire haner er også flotte dyr ... det har jeg overvejet siden jeg så den der var "far" til de tre høns jeg købte. Det var dælme en stor flot hane!

Et spørgsmål til! Vores nuværende faverolle hane er ... lidt sløv i opfatteren. Pænt sagt. Han var heller ikke først ved truget når der blev doseret foder da han var mindre - hvor de to af hans nu hedengangne brødre var noget mere vågen ved havelågen.

Jeg er stadig sikker på at vi har beholdt den forkerte hane, selvom han er flot, så er han sgu nogle gange ret dum. Om sommeren springer han rask over vores lille havehegn for derefter ikke at kunne finde tilbage på trods af foder og vandmangel. Selv en dag i silende regnvejr står idioten bare op ad hegnet og ser hjælpeløs og druknet ud. Det hegn han dagligt springer over fra den anden side.

Er de to ting arvelige?
0.2 Faverolles
1.1 Orpington
0.1 New Hampshire
0.1 Isa Brown - Pensionist
0.2 kryds Faverolle kok på New Hampshire

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Vægt på mine tre hønseracer i forhold til standarden
« Svar #38 Dato: 05 Januar , 2014, 21:42 »
Ja i en hvis grad, men hvis kyllingerne kun skal bruges til slagt sker der ikke noget ved at bruge ham.

Det at han ikke holdte sig til ved fodertruget som kylling klare krydsningsfrodigheden plus hønernes gener nok, så det ikke bliver noget problem.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline alrk

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 221
Sv: Vægt på mine tre hønseracer i forhold til standarden
« Svar #39 Dato: 06 Januar , 2014, 19:52 »
Det lyder alt sammen godt.

Kyllingerne skal fodres op, og ædes. Hvis vi får nogle rene faverolle høner ud af det, så kan det ske de bliver solgt videre. Men jeg ved ikke rigtig om jeg snyder nogen ved at gøre det, de er jo sådan set "racerene" men ...
0.2 Faverolles
1.1 Orpington
0.1 New Hampshire
0.1 Isa Brown - Pensionist
0.2 kryds Faverolle kok på New Hampshire

Offline alrk

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 221
Sv: Vægt på mine tre hønseracer i forhold til standarden
« Svar #40 Dato: 08 Juni , 2014, 22:00 »
Så er resultaterne hjemme.

Her ses et billede af hvad vi tror er en NH-Faverolle hane og ditto høne.

I baggrunden ses en ren faverolle hane (tror vi).

Femtået - tjek ( en af krydsningerne blev en fire tået bandit, så min hane må derfor være heterozygot femtået... interessant det her avl)
Fodbefjering - tjek
"Skægfjer" - tjek
« Senest Redigeret: 08 Juni , 2014, 22:02 Fra alrk »
0.2 Faverolles
1.1 Orpington
0.1 New Hampshire
0.1 Isa Brown - Pensionist
0.2 kryds Faverolle kok på New Hampshire

Offline alrk

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 221
Sv: Vægt på mine tre hønseracer i forhold til standarden
« Svar #41 Dato: 08 Juni , 2014, 22:07 »
En haneslyngel til:

0.2 Faverolles
1.1 Orpington
0.1 New Hampshire
0.1 Isa Brown - Pensionist
0.2 kryds Faverolle kok på New Hampshire

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Vægt på mine tre hønseracer i forhold til standarden
« Svar #42 Dato: 08 Juni , 2014, 22:19 »
Dejligt med opdateringer af folks projekter og håber da de er fine og hurtigvoksende slyngler du har fået lavet dig.

Femtåen kan som sagt nemt påvirkes af andre gener og derfor behøver hanen ikke være uren i genetikken ud fra det resultat du har fået.

Farven blev dog anderledes end jeg havde forstillet mig. Gad godt se billeder af mulige forældre plus Orpington hvis muligt for synes den ene hane ser ud til at have blå i sig?
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline alrk

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 221
Sv: Vægt på mine tre hønseracer i forhold til standarden
« Svar #43 Dato: 08 Juni , 2014, 22:24 »
Hej Frank,

Fedt at du allerede har svaret mig :)

Her kommer lidt billeder af forældrene.
0.2 Faverolles
1.1 Orpington
0.1 New Hampshire
0.1 Isa Brown - Pensionist
0.2 kryds Faverolle kok på New Hampshire

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Vægt på mine tre hønseracer i forhold til standarden
« Svar #44 Dato: 08 Juni , 2014, 22:39 »
Ja det hjalp ikke så meget på det blå, men dejligt at se hvad det blev til alligevel og især efter at se forældrene kan jeg sige du har ret med New Hampshire som mødre.

Orpingtonen er farven Legbar og vil give hanekyllinger med tværstribning og høner mere lignede sølvhalsede. Så disse vil faktisk være kønsvisende kyllinger fra meget und alder. Så du ved det til næste gang.
Dog vil disse nok blive rimelig dunet og meget befjeret, men skulle også gerne blive meget store slagtedyr ud af det.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen