Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Vægt på mine tre hønseracer i forhold til standarden  (Læst 23006 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline HøgsbergOlsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 171
Sv: Vægt på mine tre hønseracer i forhold til standarden
« Svar #15 Dato: 01 Januar , 2014, 10:34 »
Hmmm...

Kunne være man skulle skrive det til WM, for når jeg som amatør vælger høns, så er det jo steder som her jeg søger...

Igen kan det være lige meget for mig, men måske ikke for andre, hvis de vil have udstillingshøns. Det er jo en smule misvisende, mildest talt.

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Vægt på mine tre hønseracer i forhold til standarden
« Svar #16 Dato: 01 Januar , 2014, 10:42 »
Jo, det er måske en ide, men det er jo skrevet her:

http://fjerkrae.dk/leksikon/pmwiki.php/Anatomi/Standard

måske ikke så tydelig, men jeg læser at en ting er en Standard, en anden ting er en race-beskrivelse (generelt) som man har valgt at lægge ind her.
Det kan så diskuteres om ovennævnte skriv vedr. Standard skulle have været skrevet på et andet sted....?

Men ellers skal man også huske på at Forum her ikke kun er for race-avlere af den mere seriøse slags som undertegnede, hvor Skandinavisk Fjerkræstandard er biblen i avls-arbejdet. Dette udmærkede Forum skal også rumme og vi skal hjælpe alle, også dem som ønsker et hønse hold bestående af krydsninger, eller blot nogle race-høns af det som jeg kalder ringe standard.

Offline Hallserydsgård

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 160
Sv: Vægt på mine tre hønseracer i forhold til standarden
« Svar #17 Dato: 01 Januar , 2014, 10:52 »
@ HøgsbergOlsen

Jeg kan ikke rigtigt læse ud af dine indlæg, om du ved hvad vægtangivelserne betyder. Den første vægt er, for store racer, minimumsvægt for ungdyr og den anden vægt er minimumsvægt for voksne dyr. Bare lige for at gøre det tydeligt for alle.
Mvh Mette

Offline alrk

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 221
Sv: Vægt på mine tre hønseracer i forhold til standarden
« Svar #18 Dato: 01 Januar , 2014, 11:51 »
Tak for indsparket om ikke-standard avl. Det kan godt passe, da jeg købte mine NH'ere hos en raceavler i omegnen af Herning der kun havde NH'ere og havde haft dem siden barnsben.

Det andet sted jeg købte var på en gård med mange forskellige racer, som var holdt i ren race, men der var næsten altid nye racer i burene, og jeg tænker det er svært at holde styr på alle de små detaljer i hver enkelt race hvis de skiftes ud løbende.

Men nu får jeg fornemmelsen af at avl på mine faverolles med henblik på salg vil være imod standarden da forældredyrene ikke er standard men især fordi jeg ikke ved alverden om raceavl af faverolles, jeg ville nok bare købe opvækstfoder og udvælge æg med en vægt der passer i standarden.

Det er nok mere kompliceret end jeg lige tror.
0.2 Faverolles
1.1 Orpington
0.1 New Hampshire
0.1 Isa Brown - Pensionist
0.2 kryds Faverolle kok på New Hampshire

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Vægt på mine tre hønseracer i forhold til standarden
« Svar #19 Dato: 01 Januar , 2014, 13:05 »
Mange store racer har somme tider det problem med at de er for små og derfor skal man se sig for hvor man vælger dyr fra. Nogle racer har større problemer end andre.

Der er ikke nogle maksimumvægt for store høns bare så længe de kan passe deres ring og ved andre var det et mål i gamle dage at de skulle blive større og større racerne så man kunne gå en ringstørrelse op.
Vægten der står er ikke et minimum til maksimum, men derimod minimumsvægten for henholdsvis ungdyr og ældre dyr. Derfor skal de være over denne angivne vægt.

Orpington er meget lang tid om deres udvikling og derfor siger man 10 måneder for at de er fuldt ud færdige. Orpington burde man også forholdsvis nemt kunne finde nogle der er over minimumsvægten da det er en af de racer man virkelig har fokuseret på skulle være så store og rummelige som muligt.
Dine New Hampshire er en fin vægt og forsæt bare med det.
Faverolles kender jeg ikke nok til omkring hvordan de er og om hvor godt de har holdt deres vægt i årenes løb og om de er over eller under.

Jørgen Liljensøes bog Selvforsyneren Kød og æg fra egen have skulle du måske låne da den beskriver meget godt hvad du vil til og i gang med og hvordan man bærer sig ad.

Sideinformation er det en god ide at parre nogle hurtigvoksende racer ind på store langsomvoksende racer for at de hurtigere når op i en god slagtevægt uden at æder alt for meget i foder inden det kan betale sig.

Håber der var lidt der kunne hjælpe.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline alrk

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 221
Sv: Vægt på mine tre hønseracer i forhold til standarden
« Svar #20 Dato: 01 Januar , 2014, 16:16 »
Hej Frank, tak for dit indspark.

Den store hønsebog er indkøbt for længst, den har vi haft på lager i over et år. Og der er blevet kigget meget nøje i den for at tappe al vigtig information herfra  /o

Vi ser tiden an, måske vokser dyrene lidt til foråret også. Vi har ikke lys hos dem, men den foreløbigt milde vinter har nok hjulpet os.

Hvor vigtig er vægten for rugeæg? Får det indflydelse på slutvægt/slagtevægten af dyret at ægget er tungere?

Mine faverolles lægger æg på 50g (min. 55g jvf. bogen) og NHerne lægger æg på 57-60g (som burde være OK jvf. bogen)
0.2 Faverolles
1.1 Orpington
0.1 New Hampshire
0.1 Isa Brown - Pensionist
0.2 kryds Faverolle kok på New Hampshire

Offline MartinGreen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 241
Sv: Vægt på mine tre hønseracer i forhold til standarden
« Svar #21 Dato: 01 Januar , 2014, 16:21 »
Æggevægten OG farven er vigtig!

Jeg ved at nogen, kun bruger høner af stor race som er to år, da deres æg bliver større med tiden og derfor burde kyllingerne også blive større.
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Vægt på mine tre hønseracer i forhold til standarden
« Svar #22 Dato: 01 Januar , 2014, 16:52 »
Æggevægten OG farven er vigtig!

Jeg ved at nogen, kun bruger høner af stor race som er to år, da deres æg bliver større med tiden og derfor burde kyllingerne også blive større.

Så sandt, så sandt....

Når udgangspunktet er godt (her tænkes over optimum) så bliver slutresultat netop alt andet lige også større.
Vi ser det her i vore Orpington stammer, samt når der bliver født lam i vor fåre-avlsbesætningen og kalve i vor kvæg-avlsbesætningen, så er det næsten uden undtagelse at de der er født store og over gennemsnit, også er de dyr der som udvoksede står som nogle store og flotte/fyldige dyr.

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Vægt på mine tre hønseracer i forhold til standarden
« Svar #23 Dato: 01 Januar , 2014, 17:33 »
Nu er det en anden bog jeg snakker om som samme mand har skrevet.

Nu er formen på ægget noget af det vigtige samt skalkvaliteten og indholdet i ægget som også kan påvirkes af kosten.
Størrelsen er også vigtig da den bestemmer hvor godt et udgangspunkt kyllinger har til at starte med. Der kan jo selvfølgelig være variationer da en Minorka der lægger 80+ gram æg med enkelblomme ikke bliver så stor som en Brahma der lægger 55 gram æg, men større æg kun med enkeltblomme giver nu engang et bedre udgangspunkt for at kyllingerne kan vokse sig store og stærke.

Standarden siger Faverolles minimumsvægt: 55 gram, idealvægt: 61 gram og New Hampshire minimumsvægt: 55 gram, idealvægt: 60 gram og Orpington minimumsvægt: 58 gram, idealvægt 64 gram.
Dog skal man huske på at unghøner i starten af deres æglægningsfase lægger mindre æg som bliver større i størrelsen med tiden. Dog burde dine høner være over den alder i hvert fald for New Hampshire og Faverolles vil jeg gætte på hvor Orpington er er lidt længere om fuld udvikling godt kan trække den mere tid.

Så er der noget andet og det er kombinationen af hvilken race hane skal man mon sætte på hvilken race høne. Har du selv tænkt på det?
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Vægt på mine tre hønseracer i forhold til standarden
« Svar #24 Dato: 01 Januar , 2014, 17:38 »
Prøv at læse det igen som jeg skrev i svar 3. Og som Frank også skriver.....

Store racer kan ikke bliver for store, men det skal ikke ud over det racetypiske. Store racer kan nemt blive for små, lige som mange dværgracer bliver for store og for dværgene er det MAX. vægte som der står i standarden.
« Senest Redigeret: 01 Januar , 2014, 17:40 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Vægt på mine tre hønseracer i forhold til standarden
« Svar #25 Dato: 01 Januar , 2014, 17:54 »
Egentlig en "sjov" holdning den med " vi skal ikke udstille, så vi er ligeglade med standard".

Men skal dyrene IKKE netop være racetypiske, hvis man ønsker at lave raceavl ? uanset om man gider at udstille eller ej ? Det kunne jo tænkes at andre også var interesseret i at have racetypiske dyr.

Overalt på DBA eller G&G sælges der "racehøns" som værende perfekte, ja end dog sælges der også industrihøns og blandinger for at være racehøns og mange får en lang næse, når de køber disse dyr.

En anden "sjov" ting er også at folk herinde spørger "er mine høns gode, er de racerene osv." og når svaret ikke lige er det som de forventer at få, så kommer sætningen altid " det er også lige meget, de er søde og har nogle kønne øjne". MEN det er vel ikke lige meget, for så havde folk vel ikke spurgt i første omgang eller ?? 
« Senest Redigeret: 01 Januar , 2014, 17:57 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline HøgsbergOlsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 171
Sv: Vægt på mine tre hønseracer i forhold til standarden
« Svar #26 Dato: 01 Januar , 2014, 18:10 »
Jeg synes det er en mærkelig holdning at folk ikke må være lige glade for deres høns om de er racetypisk eller ej.
Jeg synes det er fint at nogen går meget op i det. Jeg gør bare personligt ikke, da jeg ikke gider at udstille høns.
At jeg eksempelvis bliver lidt chokkeret over at mine høns ikke kan blive for store (hvilket jo så SLET ikke gør noget) er jo netop fordi at jeg finder mine oplysninger her og på foreningshjemmesider.
Har står der bare ikke tydeligt nok, i mine øjne, at de ikke kan blive for store. Hvorfor sætte en max vægt på, hvis den reelt ikke er eksisterende?

Nå, men igen, jeg er jo lige glad, jeg skal bare ikke på dem fra mit vindue og de er da fine alligevel  ;)

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Vægt på mine tre hønseracer i forhold til standarden
« Svar #27 Dato: 01 Januar , 2014, 18:12 »
Spørgsmålet er ikke om hvor vidt folk er glade for deres dyr eller ej.

Det går jeg nemlig ud fra at ALLE er, ellers ville de vil vel ikke have anskaffet sig dem.
« Senest Redigeret: 01 Januar , 2014, 18:15 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline alrk

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 221
Sv: Vægt på mine tre hønseracer i forhold til standarden
« Svar #28 Dato: 01 Januar , 2014, 18:32 »
Hej alle,

Tak for rigtig brugbar information! Det er super  /o

Tænk, jeg troede det var to forskellige bøger du nævnte Frank, men jeg kan ved selvsyn se jeg læste forkert i første omgang. Jeg må have fat i den bog du nævner, Liljensøe er god til at skrive, og har vist også godt styr på tingene.

Vi har jo p.t. en Faverolles hane, som vi egentlig er glad for, da han indtil videre har været fredelig og ladet sig indfange af vores tøser på hhv. 2 og 4 ;) Vi er desværre ikke så fleksible med at udskifte hanen, da vores tøser er glade for den vi har- det havde nok været lettere om der ikke var småbørn involveret, så ville jeg gerne udskifte hanen. 2000g færdigslagtet hane giver også en fin suppe, hehe.

De NH høns jeg har, er åbenbart af højere kvalitet end de Oper og Faverolles jeg har, vil jeg umiddelbart skyde på, da avlsarbejdet med den stamme af NHerne tilsyneladende er mere gennemarbejdet.

Noget bud på hvad man kan forvente af en krydsning mellem NH høne og Faverolles hane hvad angår slagtedyr?
0.2 Faverolles
1.1 Orpington
0.1 New Hampshire
0.1 Isa Brown - Pensionist
0.2 kryds Faverolle kok på New Hampshire

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Vægt på mine tre hønseracer i forhold til standarden
« Svar #29 Dato: 01 Januar , 2014, 18:36 »
Både New Hampshire og Faverolles er kødracer, så en krydsning af dem vil i 1. generation give en krydsningsfrodighed, som vil give nogle gode slagtedyr. 
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub