Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Æglægning?  (Læst 19303 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Miss Christina

  • Gæst
Sv: Æglægning?
« Svar #15 Dato: 30 Januar , 2013, 08:41 »
tror de er sultne

mine Høns selv mine silker i stor spiser
+- 120 til 150 gr æglægningsfoder hver
de har fodder 24/7 og spiser når de gider

der ud over fåer de køkkenrester+ Majs/knækfoder/hvede  (som slik)
når vejret arter sig spiser de også hvad de finder i Haven

har i alt 20 Høns/Haner
de spiser nok pu ha ja mere end rigeligt
henter 2 x 35 kg foder md og de tømmer næsten

og jeg får mellem 6 og 12 æg dagligt nogle af mine høns er stadig for unge til at lægge æg men de er så godt som på rette vej  :)
« Senest Redigeret: 30 Januar , 2013, 12:17 Fra Miss Christina »

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Æglægning?
« Svar #16 Dato: 30 Januar , 2013, 08:54 »
500 gram kraftfoder til 10 høns pr. dag er alt for lidt foder og det kan godt være forklaringen på at de ikke lægger æg.

Så alt efter hvad der står på sækken, så suppler op med korn til 120-140 gram pr. høne. Husk på at især hybrider er skabt til at sprøjte ud med æg og for at de skal kunne det, så skal de have noget ordenligt foder.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline jaller9849

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 95
Sv: Æglægning?
« Svar #17 Dato: 30 Januar , 2013, 09:34 »
Jeg prøver at købe en sæk.

Der de kommer fra er de vant til køkkenaffald og foder han har købt af en ægproducent...det er da nok fuldfoder...  ::)
Jacob
1.3 Orpington stor sort
11 orpington kyllinger sort/gul

Offline fle.bir

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 393
Sv: Æglægning?
« Svar #18 Dato: 30 Januar , 2013, 09:43 »
her har alle både hybrider og racehøns adgang til alt det fuldfoder de kan spise
hele døgnnet derefter får de da også køkkenaffald og hvad der ellers er af billigt grønt. Da jeg fik mine to hybrider lagde den ene æg med det samme men den anden ja der gik altså omkring 14 dage før hun lagde nogle æg.
Held og lykke med dem men de skal altså have mad nok
Birgit
Chaboer
Grønlægger
Kochin
New Hampshire
blåpandet amasone gøjer

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Æglægning?
« Svar #19 Dato: 30 Januar , 2013, 09:44 »
Uanset om det er fuldfoder eller tilskudsfoder hvor man tilsætter korn, så er 50 gram pr. høne alt for lidt.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline hanemikkel

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 575
Sv: Æglægning?
« Svar #20 Dato: 30 Januar , 2013, 11:03 »
Det med antallet af gram er fint som udgangspunkt. Men herefter skal man holde øje med sine høns.
Hvor hurtigt forsvinder foderet. Hvis det er væk på 5 minutter hver gang - så får de for lidt. I hvert fald hvis de kun fodres 1 eller 2 gange om dagen.
Man kan også mærke på dem eller veje dem.

Mine får en hjemmelavet korn og frøblanding som det faste foder. De er mætte når der kun er havre tilbage. Når det er væk, er de sultne igen. Det skal helst ikke være for længe inden næste fodring.
Med mindre de er på vej ud til et par timers frihed i haven. Så må de gerne være ekstra motiverede til andet end at kigge ind af stuevinduer eller at sidde og lave møg på traileren.
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline jaller9849

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 95
Sv: Æglægning?
« Svar #21 Dato: 30 Januar , 2013, 13:44 »
Hvor mange gange om dagen plejer i at fodre?
Jacob
1.3 Orpington stor sort
11 orpington kyllinger sort/gul

Miss Christina

  • Gæst
Sv: Æglægning?
« Svar #22 Dato: 30 Januar , 2013, 14:56 »
Hej Jacob

du kan se det i mit svar længere oppe  :)

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Æglægning?
« Svar #23 Dato: 30 Januar , 2013, 15:51 »
@Jacob - hvis du vælger at afmåle foder og dermed fodre flere gange om dagen, så skal du huske at dosere så rigeligt, at der også er mad til de nederst rangerende høns i flokken....det er jo ikke sikkert, at de dominerende og førstspisende høns nøjes med at spise præcis den mængde, som var tiltænkt dem, og hermed vil nogle høns altid gå og mangle foder.

Mine høns har altid haft fri adgang til foder. Forår, sommer og efterår foretrækker de selv at finde en stor del af deres mad i haven, kan jeg se på mængden af spist foder.
« Senest Redigeret: 30 Januar , 2013, 18:09 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Leif Tranum

  • Bruger
  • Indlæg: 1 219
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
Sv: Æglægning?
« Svar #24 Dato: 30 Januar , 2013, 16:21 »
Hvorfor lave unødvendige problemer ang. foder ? Vi er vel alle enige om at vore dyr skal have det foder de har behov for ? Hvis ikke , hvorfor så have høns hvis man er for nærig til at give dem det fornødne foder.Hvorfor afmåle foder og gå at holde øje med om det slår til ? Lad hønsene få foder ad libitum.Hvor svært kan det være ??
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Æglægning?
« Svar #25 Dato: 30 Januar , 2013, 17:35 »
Hvorfor lave unødvendige problemer ang. foder ? Vi er vel alle enige om at vore dyr skal have det foder de har behov for ? Hvis ikke , hvorfor så have høns hvis man er for nærig til at give dem det fornødne foder.Hvorfor afmåle foder og gå at holde øje med om det slår til ? Lad hønsene få foder ad libitum.Hvor svært kan det være ??

nåh - der fik du så lige sagt det, jeg ikke turde 8) ;)
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Leif Tranum

  • Bruger
  • Indlæg: 1 219
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
Sv: Æglægning?
« Svar #26 Dato: 30 Januar , 2013, 17:55 »
Ja,Helle.Men jeg kan ikke forestille mig jeg er gået over grænsen.Så havde jeg kke skrevet det.
« Senest Redigeret: 30 Januar , 2013, 18:32 Fra Leif Tranum »
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Æglægning?
« Svar #27 Dato: 30 Januar , 2013, 18:05 »
Ja,Helle.Men jeg kan ikke forestille mig jeg er gået over grænsen.Så havde ikke skrevet det.

Næh Leif..jeg mener også, at foder ad libitum er den eneste måde, hvorpå man kan være HELT sikker på, at alle i flokken får nok at spise.

Desuden er der forskel på, hvor meget foder de forskellige racer skal have for at fungere og yde optimalt.
« Senest Redigeret: 30 Januar , 2013, 18:08 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Leif Tranum

  • Bruger
  • Indlæg: 1 219
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
Sv: Æglægning?
« Svar #28 Dato: 30 Januar , 2013, 18:14 »
 /o /o /o
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Æglægning?
« Svar #29 Dato: 30 Januar , 2013, 18:17 »
Jeg kunne også forestille mig, at en foderomlægning kunne få æglægningen igang igen. En høne skal have min. 100 g foder om dagen, og det i form af primært korn fx hvede og hønsepiller :). Køkkenaffald er et godt supplement, men er knapt så godt at bruge som basisfoder (faktisk duer det ikke som basisfoder :-\).

Her har hønsene en 18 liters foderbeholder der holder foder til knapt 6 dage. Deri er der en blanding af hvede, majs og hønsepiller. Ved siden af en kæmpe skål med østersskaller, og så får de køkkenaffald som lækkerier, dvs. guf.

Især æglægningspiller her i de kolde tider booster æglægningen, så køb en sæk af det, og giv til dine høns :), og lad dem få foder ad libitum.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"