Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Æglægning?  (Læst 19304 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline jaller9849

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 95
Æglægning?
« Dato: 26 Januar , 2013, 20:05 »
Hej alle.

Så er hønsehuset på plads. Dejligt stort. Vi har købt 10 isa Brown...bare for at komme i gang med æg. Vi har stadig planer Om at købe orpington senere på foråret.

Nogle der ved hvornår nye orpington kyllinger typisk kan købes?

Men spørgsmålet der fik mig til at lave dette indlæg er egentlig hvornår vi kan regne med at isa'erne begynder at lægge æg? Had er jeres erfaringer? Vi hentede dem igår, fredag eftermiddag, og de fik en køretur på ca 30 minutter. Allerede tidligt i går aftes drak de lystigt vand og spiste godt af foder. Der er lidt tegn på at de har været i redekassen men ingen æg endnu.

Vi er blot spændte men ved ikke om vi skal forvente et par dage eller et par uger før de lægger æg igen. De er ca 10 mdr.
Jacob
1.3 Orpington stor sort
11 orpington kyllinger sort/gul

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Æglægning?
« Svar #1 Dato: 26 Januar , 2013, 20:30 »
Tillykke med hønsene - med Isaèr skal i nok ikke vente mere end et par dage, hvis ellers hønerne er gamle nok til at lægge æg
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Fam. Hedegaard

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 365
Sv: Æglægning?
« Svar #2 Dato: 26 Januar , 2013, 21:10 »
Tillykke med hønsene.
Ved ikke hvordan med alle de andre der har orpington men vi har ca kyllinger om 4 uger.
Vores høns var faktisk stoppet med at gøre æg hen over vinteren. Men nu ser det ud til at jeg har lokket dem til at starte igen.
Mvh  Allan
 
Kone: Pernille
Datter: Anna
Søn: Viktor

Offline Paw Hansen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 136
Sv: Æglægning?
« Svar #3 Dato: 27 Januar , 2013, 07:46 »
Tillykke med hønsene.

Med en alder på ca. 10 måneder så tror jeg heller ikke der går mere end et par dage før du får de første æg og før de alle er igang kan der måske gå uger. Min kollega fik sådan seks isa brown sidste forår og efter to uger lagde alle seks æg, men der var det også noget varmere i vejret hvilket nok betyder lidt. Kan godt forstå at i også vil have nogle orpintonger, har selv 5 og de er helt fantastiske. Held og lykke med det hele.
0.1 gul Orpington 0,2 Brahma 1,0 la bresse 0,2 australorps. katte:-) 0,1 dattier samt en kone der mener, at det med de høns er ved at tage overhånd:-)...

Offline jaller9849

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 95
Sv: Æglægning?
« Svar #4 Dato: 29 Januar , 2013, 09:44 »
Tak for svarene   :D

Vi venter stadig på det første æg. Nu på fjerde dagen men det skal vel nok komme. Her til morgen var der i det mindste tydelige tegn på at de har været i redekassen. Der var skidt to forskellige steder. Er det godt eller skidt?
Jacob
1.3 Orpington stor sort
11 orpington kyllinger sort/gul

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Æglægning?
« Svar #5 Dato: 29 Januar , 2013, 11:28 »
Hvis der slet ikke kom nogen æg de første par dage så betyder det at hønsene enten ikke er i æglægning eller også æder de æggene.

Når høner bliver flyttet er det, som sagt, meget normalt at de stopper æglægning men de æg der er undervejs (ved at blive dannet) bliver typisk lagt, dagene efter flytningen. Hvorefter æglægningen så går i stå.

Men hvis de virkelig er 10 måneder så burde de snart gå igang igen. Det er dog en stor fordel at give dem noget ekstra godt foder, med "masser" af protein.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline jaller9849

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 95
Sv: Æglægning?
« Svar #6 Dato: 29 Januar , 2013, 12:08 »
Hvordan vil vi kunne se om de æder deres egen æg? Vil der ligge rester tilbage? De har halm som strøelse.

Hvis de æder deres egne æg er det så et udtryk for at de ikke får mad nok?

Bør jeg kigge ud til dem oftere for at se om der er kommet æg inden de æder dem? Jeg kigger til dem ca 4 gange om dagen.

I morgen eller torsdag håber jeg at kunne banke pæle i jorden til hønsegård så de kan komme ud.
Jacob
1.3 Orpington stor sort
11 orpington kyllinger sort/gul

Offline Paw Hansen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 136
Sv: Æglægning?
« Svar #7 Dato: 29 Januar , 2013, 13:55 »
Mon ikke der er ved at være nogle på trapperne. At de har været i rederne er positivt. Men at de har skidt i redekassen behøver ikke være positivt. Mine skider i hvert fald ikke der hvor de lægger æg.
Har du lys i dit hønsehus. De vil ofte have godt af lys i 14 timer af døgnets timer, ellers kan de også godt lade vente på sig.
0.1 gul Orpington 0,2 Brahma 1,0 la bresse 0,2 australorps. katte:-) 0,1 dattier samt en kone der mener, at det med de høns er ved at tage overhånd:-)...

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Æglægning?
« Svar #8 Dato: 29 Januar , 2013, 18:09 »
Hvordan vil vi kunne se om de æder deres egen æg? Vil der ligge rester tilbage? De har halm som strøelse.

Hvis de æder deres egne æg er det så et udtryk for at de ikke får mad nok?

Bør jeg kigge ud til dem oftere for at se om der er kommet æg inden de æder dem? Jeg kigger til dem ca 4 gange om dagen.

I morgen eller torsdag håber jeg at kunne banke pæle i jorden til hønsegård så de kan komme ud.

Jeg tror ikke de æder deres æg. Det er mere sandsynligt at de slet ikke er i æglægning.
Hvis de evt. æder deres æg så har det ikke nødvendigvis noget med deres kost at gøre.

Hvis du alligevel vil teste om de æder æggene så kan du prøve at lægge nogen æg i redekasserne og se om de forsvinder.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline jaller9849

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 95
Sv: Æglægning?
« Svar #9 Dato: 29 Januar , 2013, 18:49 »
ok. endnu en gang tak for svar.

Der er lys i huset med timer på. sat fra 6-22.

Er det normalt at Isa Brown stopper æglægning i vintermånederne når det er koldt? Jeg er godt klar over at de går kraftigt ned men at alle 10 ikke lægger æg...er det normalt?

De er ca 10 måneder gamle og har lagt masser af æg ifølge ham vi har købt dem af.
Jacob
1.3 Orpington stor sort
11 orpington kyllinger sort/gul

Offline Fam. Hedegaard

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 365
Sv: Æglægning?
« Svar #10 Dato: 29 Januar , 2013, 19:06 »
Uden at kende isa brown racen så ved jeg at når man flytter høns kan de sagtens tage en pause i æglægningen.
Men hvis de var i fuld æglægning da du købte dem lyder det underligt hvis der slet ikke er kommet æg..
Danny skrev faktisk det samme tidligere. Der burde komme æg den første dag eller 2.
Mvh  Allan
 
Kone: Pernille
Datter: Anna
Søn: Viktor

Offline buch

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 152
Sv: Æglægning?
« Svar #11 Dato: 29 Januar , 2013, 19:28 »
jeg er jo den heldige ejer af en hel del isa brown.... og der kan faktisk godt gå noget tid før de føler sig hjemme og ligger æg igen.

Jeg købte mine isa brown sammen med en ven - 21 stk hver fra samme sted... mine begyndte dagen efter vi fik dem og min vens høns startede først rigtig op 3-4 uger efter vi havde fået dem!

jeg tror sagtens du kan slukke lyset kl. 20 ved isa brown....!! De sidder sig allerede op på deres pind omkring der og sidder faktisk og sover med lyset tændt!!

Hvad fodre du dem med???

Jeg vil sige når de først starter med at lægge æg.... så kommer du ikke til at opleve en dag uden æg!
1.21 Isa Browm
3.7 Succex

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Æglægning?
« Svar #12 Dato: 29 Januar , 2013, 22:40 »
Lyset er i orden (så rigeligt).

Forstyrrelse grundet flytning - jo det er klart en mulighed, men for hybrider burde det ikke forstyrre mere end nogle få dage.

Hvordan er din 'foderplan'? Dvs hvad består foderet af? Lad os vide ingredienser og forholdet mellem de forskellige ingredienser.

Det kunne umiddelbart tyde på at de får for lidt protein til både at holde sig varme og være i stand til at producere æg.
Mvh
Erik Andersen

Offline jaller9849

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 95
Sv: Æglægning?
« Svar #13 Dato: 30 Januar , 2013, 08:27 »
Foderet er ca 1 kg køkkenafffald, primært grøntsager. Har vi ikke nok køkkenaffald supleres der op med gulerødder, majs og æbler m.m. Derudover får de ca 500 gr tilskudsfoder.

Der er ingen tegn på at de æder deres egne æg.

Jeg sætter timeren til at slukke lyset kl 20 i stedet.
Jacob
1.3 Orpington stor sort
11 orpington kyllinger sort/gul

Offline fle.bir

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 393
Sv: Æglægning?
« Svar #14 Dato: 30 Januar , 2013, 08:39 »
prøv at foder med fuldfoder i stedet for, måske det er det de er vandt til
Birgit
Chaboer
Grønlægger
Kochin
New Hampshire
blåpandet amasone gøjer