Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: æglægnings-foder ?  (Læst 5013 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline jigsaw

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 11
æglægnings-foder ?
« Dato: 19 Oktober , 2012, 07:01 »
hej vil lige høre nogle af de mere erfarne

jeg er blevet den lykkelige ejer af sorte australorps 1.8  :D
hvornår skal jeg begynde at give æglægningsfoder det er vel ikke godt at få dem igang med at lægge æg her til vinter

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: æglægnings-foder ?
« Svar #1 Dato: 19 Oktober , 2012, 08:00 »
Jeg flytter lige dit emne fra Testrum og til Høns.
Marianne - admin
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: æglægnings-foder ?
« Svar #2 Dato: 19 Oktober , 2012, 10:15 »
Hvor gamle er de?
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: æglægnings-foder ?
« Svar #3 Dato: 19 Oktober , 2012, 14:12 »
Nogen mener når de har lagt det første æg,  andre mener ved 5-6 mdr. alderen.
Andre mener aldrig og nogen bruger det helt fra kyllinger af.

Udstillere bruger først æglægnings foder enten lidt før udstillingerne eller når de er færdige med udstillingerne, da megen æglægning giver en løsere fjerdragt.
Det perfekte er at høne lige er begyndt æglægning og har lagt lidt æg, for så er hoveddelene udviklede og røde.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline jigsaw

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 11
Sv: æglægnings-foder ?
« Svar #4 Dato: 20 Oktober , 2012, 16:21 »
de er ca 14 uger
har hørt at hvis man sætter dem igang nu så er det noget med fjertab

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: æglægnings-foder ?
« Svar #5 Dato: 20 Oktober , 2012, 16:36 »
Kyllinger skifter fjer masser af gange før de er udvoksede, og det er dine jo slet ikke endnu. Jeg ville vente med at give dem æglæglingsfoder, og fortsætte med voksefoder 2-3 måneder endnu. De begynder først at lægge æg når de er omkring et halvt år, og det passer jo med at de begynder engang efter jul. Før den tid har de nok mere brug for det krudt der er i voksefoderet. Også fordi australorpser jo skal blive store. Men giv dem desuden noget korn, majs og hvad der ellers er af rester fra husholdningen. Tillykke med en smuk og dejlig race. Dem skal du nok blive glad for.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline hanemikkel

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 575
Sv: æglægnings-foder ?
« Svar #6 Dato: 20 Oktober , 2012, 16:53 »
Er forskellen på voksefoder og æglægningsfoder ikke, at der er lidt mere protein i voksefoder og måske lidt mere calcium i æglægningsfoder?

Men calcium og protein er vigtigt for både æglægning og vækst. Så hvor stor er forskellen i virkeligheden? Og hvis man giver korn og majs ved siden af voksefoderet, ender man så ikke med et næringsindhold der minder meget om æglægningsfoderet?

Mine høns var ret store da jeg fik dem, men nogle af dem burde måske have haft voksefoder. Men de er da vokset lystigt, og æglægningen er der også kommet gang i. Men jeg kan da ikke udlukke, at de havde været lidt større, hvis jeg havde givet dem voksefoder.
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: æglægnings-foder ?
« Svar #7 Dato: 20 Oktober , 2012, 20:24 »
@hanemikkel
Fodersammensætningen har jeg ikke en dyt forstand på. Jeg ville blot dele et svar jeg fik fra Brahmadagen. De store f.eks Brahmaer skal have tilsat Mangan i drikkevandet 1 tsk til 10 liter vand 2x ugenligt fra de er 4 uger og frem til de er fuldt udvokset. Brahmaer har brug for meget protein til alt det de skal nå at vokse og lave muskler af. Den opdrætter jeg fik vores fra gik fra kyllingestarter når de var fyldt 4 uger og over på Møllerens vildtstarter da det indeholder lidt mere protein. Vi fik at vide det bedste var at vente med at give ægligningsfoder til de er startet med at ligge æg da vi så er sikker på de er udvokset, og det for de store racer er vigtigt de får størrelsen.
Om det samme gælder for austroluperne aner jeg ikke, men da de jo også er store ville jeg nok vælge noget vokse foder af en art til de går igang med at ligge æg.
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: æglægnings-foder ?
« Svar #8 Dato: 21 Oktober , 2012, 00:24 »
jeg har også kigget på indholdslisten på voksefoder og æglægningsfoderet. og der er ret lidt forskel.


så lidt at jeg har valgt at bruge æglægningspillerne sammen med korn efter nogle måneder med startfoder/kværnet korn.

og så helt at springe voksefoderet over.

det er også meget nemmere hvis de store kyllinger går sammen med ældre høns som de gør hos mig.


og mine kyllinger er vokset fint.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: æglægnings-foder ?
« Svar #9 Dato: 21 Oktober , 2012, 21:06 »
Nu må vi lige holde tungen lige i munden.

Der findes to typer æglægningsfoder :
Tilskudsfoder hvor der tilsættes korn.
Fuldfoder som bruges UDEN tilsætning af korn.

Jeg bruger foder fra Mølleren (burde snart få % fra dem, med alle de gange jeg snart har nævnt det)

I deres voksefoder er der 15,2 % protein i og det anvendes med indtil 90 % af den daglige foderration.

I deres æglægningsfoder Fuld af pep er der 25 % protein i og det anvendes med indtil 50 % af den daglige foderration.

Endvidere kan % delen være forskellig fra firma til firma.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: æglægnings-foder ?
« Svar #10 Dato: 21 Oktober , 2012, 21:11 »
Er forskellen på voksefoder og æglægningsfoder ikke, at der er lidt mere protein i voksefoder og måske lidt mere calcium i æglægningsfoder?


Hvad er dog det for et voksefoder du bruger @hanemikkel, hvor der er mere protein i, end der er i æglægningsfoder. Det er er meget usædvanligt. Jeg kender nemlig ingen mærker hvor dette gør sig gældende.

Offline hanemikkel

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 575
Sv: æglægnings-foder ?
« Svar #11 Dato: 21 Oktober , 2012, 22:50 »
Hvis du læser, det jeg skrev Rudy. Så kan du se, at det var formuleret som et spørgsmål. Fordi jeg endnu ikke har benyttet voksefoder. Meningen er vel at vi deler vores viden, og bliver klogere på det vi ikke ved noget om?

Mine høns har adgang til økologisk Naturæg (tilskudsfoder), som har et proteinindhold på 16 procent. Jeg tror på variation i kost til mennesker og dyr. Og jeg kommer aldrig til at tro på, at en sæk med tørre piller (og evt. korn) fuldt ud kan dække en hønes behov. Derfor får mine høns alt muligt andet, og de har god mulighed for at finde en masse selv.

Hvis det viser sig at indholdet i fx voksefoder og æglægningsfoder ikke er meget forskelligt. Så ville jeg ikke tøve med at give kyllinger æglægningsfoder når de er nogle uger gamle. Så kan det være at jeg ville give dem endnu mere protein ved siden af, og måske lidt mindre af det calciumholdige. Men desværre er der ikke mange producenter som angiver det præcise indhold af deres foder på nettet.

Måske skulle der laves et galleri med fotos af inholdsfortegnelser af diverse foder?
« Senest Redigeret: 21 Oktober , 2012, 22:57 Fra hanemikkel »
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline Pernille Bernth

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 16
Sv: æglægnings-foder ?
« Svar #12 Dato: 23 Oktober , 2012, 19:07 »
Det var da en god ide med et galleri med billeder af indholdssedlerne på sækkene  /o

Jeg har lige været ovre for at købe foder i dag og havde prøvet at finde indholdsfortegnelser på nettet uden held. Jeg var nemlig også i tvivl om, hvad jeg skulle give mine høns og store kyllinger. Det er jo svært at give dem to forskellige ting når de går sammen. Problemet blev dog ikke løst, da de kun har øko æglægningsfoder på lager, så jeg kunne heller ikke sammenligne indholdet i butikken- eller man kan måske nærmere sige, at det gav sig selv, hvad jeg så fik med hjem, men klogere blev jeg i hvert fald ikke. Så nu får mine store (12 uger) kyllinger æglægningspiller som de andre.
Venlig hilsen
Pernille
4 Danske Landhøns
2 Australorps
9 Kyllinger
10 grønne fingre