Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvilken race?  (Læst 10294 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline cmilton

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 336
  • Be Happy :D
Sv: Hvilken race?
« Svar #15 Dato: 28 ſeptember , 2012, 11:54 »
Ja Rudy :) Nu har jeg også siddet og læst historien om William Cook der udviklede racen, og kan forstå at det ligeså med æglægning og kød, også var i højsædet at de skulle være så rolige og tamme som muligt, så det ligger nog MEGET langt tilbage :P Til gavn for os som gerne vil hygge os med dem :P
1.4 Araucana
1.2.2 Serama

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Hvilken race?
« Svar #16 Dato: 28 ſeptember , 2012, 11:58 »
Ja Rudy :) Nu har jeg også siddet og læst historien om William Cook der udviklede racen, og kan forstå at det ligeså med æglægning og kød, også var i højsædet at de skulle være så rolige og tamme som muligt, så det ligger nog MEGET langt tilbage :P Til gavn for os som gerne vil hygge os med dem :P


Ja, fantastisk hvad han formåede af fremavle på sit gods Orpington House, som han omdøbte det til da han overtog det.

Offline TheBirdLover

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 18
Sv: Hvilken race?
« Svar #17 Dato: 28 ſeptember , 2012, 16:25 »
Mange tusinde tak for svarene! /o
Jeg har besluttet mig for 3 racer hvor jeg nu vil høre jer om en ting mere. :)

Jeg har besluttet mig for at de skal være af racen Orpington, Maran eller Welsumer. :D

Men......Nogle racer kan jo lægge æg i 1 år, andre i 1½ år og nogle i 2 år. Nu vil jeg så høre jer ad hvor mange år eller måneder hver enkelt af disse tre racer kan blive ved med at ligge æg. Så vil jeg ud fra det måske tage stilling til hvilken race jeg skal vælge da vi jo så kan undgå at skulle dræbe dem så ofte. ;)

Og hvilke af disse 3 kan også bruges til at slagte og spise? (Har hørt at maranens brystkød skulle være godt) :)

Hilsen TheBirdLover  :D

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Hvilken race?
« Svar #18 Dato: 28 ſeptember , 2012, 16:34 »
Som avler er det begrænset hvor mange år man beholder sine avlsdyr, da man jo kører videre med de nye generationer, i arbejdet på at forbedre racen eller farven.
Men mine Orpington har stadig lagt godt med æg hvis jeg har haft dem som 3 årige.
Dog havde jeg en avls-høne (pga. speciel afstamning) meget længe, og hun lagde æg indtil hun var 7 år, og disse æg var befrugtede.
NB: mine Orpington lægger gerne 2 oftest 3 dage i træk (incl. ovennævnte 7 års høne), hvorefter de holder een dags pause, og så æg igen. Sådan foregår det i månederne marts til august, tidligere og senere kommer der også æg, kun afbrudt af fjerskift, dog i et lidt mindre antal.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hvilken race?
« Svar #19 Dato: 28 ſeptember , 2012, 16:58 »
Maran lægger store æg. Så store at standarden bliver lavet om til mindstevægt  65 g. og ideal vægt 71 gram.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline TheBirdLover

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 18
Sv: Hvilken race?
« Svar #20 Dato: 28 ſeptember , 2012, 17:00 »
Okay Rudy Schæferholm! :)

Men hvis du har 3 Orpingtoner af den race som kan levere æg til de er omkring 7 år er jeg meget interesseret i dem......Men har du 3 af dem eller ved du hvor jeg kan købe dem? :D

Offline TheBirdLover

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 18
Sv: Hvilken race?
« Svar #21 Dato: 28 ſeptember , 2012, 17:01 »
Okay Lene Lestat! :)

Men hvor mange år / måneder leverer maraner æg?

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hvilken race?
« Svar #22 Dato: 28 ſeptember , 2012, 17:08 »
Ja det er jo så spørgsmålet, generelt lægger de meget godt med æg, men æglægning har jo også meget med forhold at gøre.

Endvidere så går antallet af lagte æg ned år efter år, og sådan er det for alle høns. Så udskift dem når de har lagt æg i  2-3 år, så får man mest ud af dem. Og igen så har alle høns en fælde periode om efteråret, hvor æglægningen går ned eller endda hører helt op.

Jeg tror ikke at en Orpington eller anden race eller hybrid for den sags skyld lægge mange æg, når de bliver over 3-4 år gamle. Så den af Rudi´s er nok mere undtagelsen end reglen.
« Senest Redigeret: 28 ſeptember , 2012, 17:11 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline TheBirdLover

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 18
Sv: Hvilken race?
« Svar #23 Dato: 28 ſeptember , 2012, 17:14 »
Jeg er lidt i tvivl om jeg skal vælge Orpington eller Maran. :-\

Har læst mig til at begge er gode æglæggere og at de kan også spises. Har dog også læst mig til at Orpington er meget madglade og let kan spise sig for fede hvis man giver dem for meget mad og de skulle også være lidt klodsede hvilket også medføre at de maser deres æg. :)

Men er der virkelig ingen som kan svare mig på hvilken en som burde være den bedst egnede for mig fordi begge er så gode? ;D

Miss Christina

  • Gæst
Sv: Hvilken race?
« Svar #24 Dato: 28 ſeptember , 2012, 17:17 »
helt klart Maran  ;)

Offline TheBirdLover

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 18
Sv: Hvilken race?
« Svar #25 Dato: 28 ſeptember , 2012, 17:22 »
Hvorfor mener du at jeg skal vælge Maran frem for Orpington? :)

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Hvilken race?
« Svar #26 Dato: 28 ſeptember , 2012, 17:41 »
Begge racer er gode, men der hersker for tiden en udbredt "Maran-feber" ;) på forum, da mange er meget begejstrede for deres meget mørke æg. Maraner er fine, men nogen roligere høne end orpington finder du nok ikke. Langt hen af vejen drejer hønsevalg sig jo om forskellig smag og behag, så vælg dem du umiddelbart synes passer bedst til det du ønsker, og så kan høns jo udskiftes/slagtes, hvis de ikke lever op til dine forventninger.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Jens H. C.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 21
Sv: Hvilken race?
« Svar #27 Dato: 28 ſeptember , 2012, 17:43 »
Maran lægger flere æg end Orpinton.

Mine lægger æg på 65-80 gram.
M.v.h Jens Christensen

1,4 Maran-0,3 Sussex-0,2-Agenthøns

Offline TheBirdLover

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 18
Sv: Hvilken race?
« Svar #28 Dato: 28 ſeptember , 2012, 17:49 »
Ved I om det kan lade sig gøre at have 2 Maraner og 1 Orpington??? Eller skal jeg så bare holde mig til 3 Maraner? ???

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Hvilken race?
« Svar #29 Dato: 28 ſeptember , 2012, 17:51 »
Jeg er lidt i tvivl om jeg skal vælge Orpington eller Maran. :-\

Har læst mig til at begge er gode æglæggere og at de kan også spises. Har dog også læst mig til at Orpington er meget madglade og let kan spise sig for fede hvis man giver dem for meget mad og de skulle også være lidt klodsede hvilket også medføre at de maser deres æg. :)

Men er der virkelig ingen som kan svare mig på hvilken en som burde være den bedst egnede for mig fordi begge er så gode? ;D

Jeg skal prøve at komme med mit syn på dine spørgsmål, men vil understrege som netop også Henriette skriver, at det kommer helt an på smag og behag. Vi her alle forskellige, heldigvis.

Mht. fede Orpington, så tror jeg at det til dels skyldes, at mange læser at de ikke behøver meget løbe plads, og giver dem så bare en mindre gård/voliere.
Mine får alt det foder de gider æde, da de altid har adgang til foder i automat, men de har så til gengæld adgang til meget store gårde, og får derfor meget motion. Om det er derfor, kan diskuteres, men jeg har aldrig fede høns.
Orpington skal ikke have en stor redefuld rugeæg. Nøjs med 8-10 stk. så skrukken kan skræve over æggene når hun skal af og på. Risikoen for at hun træder nogen itu, er nemlig meget større, når reden består af 12-14 rugeæg.

Og de kan sagtens have de 2 racer sammen