Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Om at købe Orpington på gul og gratis  (Læst 22838 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Thomas Eriksen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 34
Om at købe Orpington på gul og gratis
« Dato: 02 ſeptember , 2012, 21:59 »
Kære fjerkrae.dk,

jeg skriver fordi jeg gerne vil fortælle jer om min oplevelse med at købe høns .

I juni købte jeg 4 stk. Orpington kyllinger som høns, for 150kr. stk., som jeg siden hen må konstatere nok er blevet til haner.

Jeg kontaktede manden i dag og vi blev enige om at jeg skulle besøge ham igen så han kunne kigge på dem og tjekke efter (jeg bor i Odense så jeg kunne da godt køre den tur).

Manden er venlig og rar og han beklagede min oplevelse, og det er fint. Vi kan jo alle sammen tage fejl. Han påpegede at mine fjerkræ godt nok var blevet store og flotte og jeg sagde, at de bare havde fået det al det mad de kunne spise. Han viste mig så de resterende høns han havde fra det kuld jeg købte fra så jeg selv måske kunne se forskel på han og hun, hvilket jeg ikke kunne.
Men han havde ca. 50 fugle i et 9 kvm skur, blandede bolsjer, sorte blå, gule, røde, sortsømmede og ca 10 af dem havde bar røv. Fjerene var pillede helt af og han forklarede at det en dag havde regnet meget så derfor var de blevet lidt tossede på hinanden. Fuglene havde forskellig størrelse og jeg synes efter min standard (jeg har kun haft fjerkræ i 2,5 md) at der var beskidt.

Jeg vidste med det samme, at jeg ikke ville bytte mine haner med nogle af hans høns. Det skal siges, at da jeg var hos ham i juni så jeg kun de små kyllinger, ikke forældrene.

Nå, han sagde at gul Orpington er meget svær at kønsbestemme og siden han kun havde haft dem 1 år tidligere, så var han ikke trænet i at se forskel. Dog har han haft andre høns i 40 år.

Jeg synes ikke at det var en rar oplevelse at være der, selvom han var en flink mand. Jeg har besluttet mig for at skrive til jer herinde, for at gøre jer opmærksom på ham her i Nyborg.

Flink mand, ærgeligt fjerkræ. Dog, har jeg været meget tilfreds med Orpingtonracen. De støjer ikke, de er rolige over for mig og min kone og barn, de spiser kun græsset når de er i min køkkenhave og de er meget selskabelige.

Men altså, jeg venter 1,5 md endnu for at se om det 100% er haner inden jeg prøver at få dem solgt eller slagte dem. Det galer nemlig ikke endnu selvom de er 5,5md gamle.

En sidebemærkning er at jeg nåede at købe mig en fin hanekylling hos Rudy i Esbjerg. Det er også ham som har vurderet billeder af mine "høns". Hvis I vil kigge med kan I se dem her http://www.tceriksen.dk/orpington Jeg har skrevet med rødt på billeder hvor Rudy's hane er på.

Men kortfattet, vær opmærksom på den venlige herre i Nyborg.

Vh Thomas  :police:

Link fjernet, da personer ikke må udhænges på forum Finn/admin
« Senest Redigeret: 03 ſeptember , 2012, 07:13 Fra Finn Jensen »

Offline Hundstrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 153
Sv: Om at købe Orpington på gul og gratis
« Svar #1 Dato: 02 ſeptember , 2012, 22:14 »
Det er nok også ham jeg købte hos sidst i april, men mine dværg landhøns er helt o.k. Men stedet bærer præg af at være et professionelt salgssted uden alligevel at være det. Det er nok lidt bum bum, men det var mit eneste valg dengang.

Offline Hundstrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 153
Sv: Om at købe Orpington på gul og gratis
« Svar #2 Dato: 02 ſeptember , 2012, 22:27 »
Mig igen, jo vi har købt hos den samme, men da jeg hentede 4 høns samt hane var de fine, gik adskilt, ingen fjerpilning, rent i deres bur. Meen jeg kan da ikke forstå at dine haner ikke galer endnu - det gør naboens og han er kun 4 mdr. gammel.
Da jeg sidst havde høns var det store oppingtons - det er dejlige rolige dyr men jeg havde ingen hane. Mit problem med dem jeg har er at de ikke har et godt forhold til mennesker. Kun een høne kommer til mig og spiser af hånden. Heldigvis har vi nu fået udruget 7 kyller af en skruk og jeg har lært herinde at
 ostestrimler er det ultimative - og hvor det virker, alle 7 spiser af hånden ;D


Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Om at købe Orpington på gul og gratis
« Svar #3 Dato: 02 ſeptember , 2012, 22:31 »
ostestrimler er det ultimative - og hvor det virker, alle 7 spiser af hånden ;D

Et lille sidespring - mangeskriver om ostestrimler som godbidder til høns - hvad er det i bruger? Er det sådan noget revet ost beregnet til at bruge på pizza, eller hvad?
Mvh
Erik Andersen

Offline Nanna

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 166
Sv: Om at købe Orpington på gul og gratis
« Svar #4 Dato: 02 ſeptember , 2012, 23:24 »
Jeps, den billigste revne ost du kan finde! Den køber jeg, og det er hønsene helt vilde med  ;D
Nanna

0,7 dværghøns (Orpington, Welsum, Brahma og Purhøns)
0,2 hunde (Hvid boxer og ½ hvid boxer + 1/4 labrador + 1/4 Springer Spaniel)
0,2 Teenagere.....
og oveni alle de tøser endelig 1,0 husbond!

Offline Nanna

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 166
Sv: Om at købe Orpington på gul og gratis
« Svar #5 Dato: 02 ſeptember , 2012, 23:26 »
Og ang. manden fra Nyborg, så kigger jeg netop på nogle høns hos ham, så jeg følger lige med i tråden her!

Han har annoncer på både Blå Avis og Gul & Gratis og har mange racer, men skriver netop i annoncen, at man skal komme og kigge på forholdene?

mvh. Nanna
Nanna

0,7 dværghøns (Orpington, Welsum, Brahma og Purhøns)
0,2 hunde (Hvid boxer og ½ hvid boxer + 1/4 labrador + 1/4 Springer Spaniel)
0,2 Teenagere.....
og oveni alle de tøser endelig 1,0 husbond!

Offline Majbritt Ø. Pedersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 281
  • www.ml-arab.dk
    • ML ARAB
Sv: Om at købe Orpington på gul og gratis
« Svar #6 Dato: 03 ſeptember , 2012, 00:19 »
Øv hvor var det én trist start for dig, jeg krydser fingre for at du er heldig og nogle af dem måske alligevel er høner. Eller i hvert fald snart finder nogle rigtige fine nye høns. Men skulderklap til dig for at dem du selv havde haft gående ser så godt ud. Det lyder da godt nok også til at han har rigtig rigtig mange dyr på lidt plads - og ja måske er mere en handelsmand end en dedikeret hønseavler/holder.

Svar til sidespringet  ;). Jeg køber det billigste revet ost i de forskellige butikker og bruger det nærmest hver eneste dag når vi skal flytte høns fra ét sted til ét andet. Nu har vi haft forskellige købere ude for at hente kyllinger og de har alle grint af at alle vores høns kan "kaldes" ind fra samtlige verdenshjørner på ét par minutter (en rar ting hvis man skal i byen og gerne vil have dem ind bag lukkede døre). De kender simpelhen lyden af når man "knitrer" med posen. Kyllingerne er ej heller ret gamle før de er bekendte med revet ost, deres skrukmor har meget tidligt fortalt dem at der er tale om den bedste snack i verden  ;D. For mig har revet ost og så dåsemajs været noget af det bedste til at få høns tamme.
2,10,15  Sabelpoot - Porcelænsfarvede:
(i farverne: Guld-Sort, Citron-Sort,Guld-Hvid, Isabel)
1,7 Serama
Silkehøns (store)
Èn lille blandet flok "æglæggere" af følgende racer:
Maran (sort/kobber - store)
Araucana (store)
Maran (dværg)
Grünleger/Dv.Maran

1,4 FuldblodsArabere
0,2 Korthåret Collie
1,0 Schæfer (grå)
1,1 Perserkatte (klassiske type)
0,1 Hellig Birma
1,0 Perser/Hellig Birma
1,0 Ægtemand - super handymand der elsker dyr.

Offline wicki

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 85
Sv: Om at købe Orpington på gul og gratis
« Svar #7 Dato: 03 ſeptember , 2012, 07:12 »
hej. vedr. denne sælger så ja, jeg tror også desværre det handler mest om salg og penge.. jeg havde en dejlig lille silke familie som jeg blev nød til at skille mig af med på grund af hanens skøn sang og mine arbejds tider, jeg nænnede dog ikke at skille den velfungerende familie ad så jeg valgte at give dem bort gratis imod at de ville få lov at blive sammen. jeg fok så en henvendelse fra en venlig mand som lovede mig de ville forblive sammen som havehøns i hans store have, og da det var ønsket fra min side fik ham den kvit og frit.....
efterfølgende fandt jeg så via div. annoncer ud af hvilken skæbne mine høns egentlig fik, så føler mig temlig blå øjet ved at have givet ham mine elskede silker :-(    men af skade bliver man klog !
Mvh Wicki

0.1 Gråstribet Dv. Maran
0.1 sort kobber maran
0.1 gul sort colombia sussex/austrolops blanding
0.4 isa'er
0.2 maraucaner
0.0.5 engelske araucanaer
0.1 Fransk bulldog
0.1 Dv Hoppe
1.0 Skøn kæreste
2.0 Dejlig søn

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Om at købe Orpington på gul og gratis
« Svar #8 Dato: 03 ſeptember , 2012, 07:18 »
Det er altid en god ide at se sig for når man køber fjerkræ og det er en trist historie du beskriver der. Desværre er der rigtig mange "krejlere" som kun tænker på at sælge og købe og er ligeglade med dyrenes ve og vel. Disse personer vil jo typisk have mange dyr og annoncere vidt og bredt, så her er der ekstra grund til at være opmærksom. Selvfølgelig findes der jo også reelle folk med mange dyr, så man kan ikke gå ud fra at hvis der er mange dyr, at det så er krejlere, det er et ekstra advarselsflag.

Linket i første indlæg er fjernet, for det duer ikke at udhænge folk uden at de har mulighed for at svare.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Om at købe Orpington på gul og gratis
« Svar #9 Dato: 03 ſeptember , 2012, 07:53 »
ja der er mange forskellige grunde til at have høns, og hvad man byder sine små venner.

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: Om at købe Orpington på gul og gratis
« Svar #10 Dato: 03 ſeptember , 2012, 09:15 »
Så et indlæg fra en mand på den blå avis, som også havde købt fjerkræ fra Nyborg. Dyrnene var syge, vist nok hønselammelse og køber havde brugt mange penge på dyrlægeregninger..
I det hele taget skal man være forsigtig (syntes jeg) hvis man ser annoncer hvor billederne er snuppet fra andre eller taget fra nettet. Hvorfor ikke vise billeder af netop de dyr som er til salg(eller forældredyr), det er vel at skjule noget.
Også hvor der ikke er nogle billeder skal man være varsom. Nogle gange er det slet ikke raceren dyr..eller farveblandinger der er tale om.
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline JNTS

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 334
Sv: Om at købe Orpington på gul og gratis
« Svar #11 Dato: 03 ſeptember , 2012, 09:18 »
Det må være samme indlæg jeg læste Rixen, men der havde sælger sagt at hans høns vist havde ILT, derefter havde det været køber umuligt at komme i kontakt med sælger.

Der var skrevet to advarsler på DBA.
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: Om at købe Orpington på gul og gratis
« Svar #12 Dato: 03 ſeptember , 2012, 09:20 »
Har set billederne nu. Det ligner haner allesammen. Simpelthen for dårligt at sælge dem til dig for 150 kr. når de ikke kan kønsbestemmes på det tidspunkt. Det er under al kritik.. >:(
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: Om at købe Orpington på gul og gratis
« Svar #13 Dato: 03 ſeptember , 2012, 09:21 »
Ja..måske var det ilt. Kan ikke helt huske hvad de fejlede..
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Lis V

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 328
Om at købe Orpington på gul og gratis
« Svar #14 Dato: 03 ſeptember , 2012, 09:25 »
Har købt hund af denne mand. Hvalpen var behandlet lige efter bogen. Men hjemme kunne vi hurtigt se at de var ikke sandt. Dens afføring var det rene ormekaos.
Købte også et hønsehus som jeg måtte sætte i blød og skure ned i flere dage. Og ja, hønsene har virkelig dårlige forhold.
1.0 mand
2.4 børn
1.0 Schæfer
1.0 Dansk/svensk gårdhund
1.12.10 høns, race og bandingshøns