Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hjælp til racebeskrivelse  (Læst 12471 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline nygaard

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 208
Hjælp til racebeskrivelse
« Dato: 19 Marts , 2012, 19:49 »
Nogle der kan se hvilken/hvilke racer, der er i min fodbefjerede dværg høne Lady Gaga (navnet har den fået af min søn på 7 år, jeg vidste slet ikke, at han kendte det navn :o ;D)
Hun er fra i sommers
« Senest Redigeret: 21 Marts , 2012, 16:28 Fra nygaard »
1.1 store gule orpingtoner
1.3. guldvildfarvede dværg silkehøns
0.2 sorte dværg silkehøns
2.0 hunde
1.0 kaniner
3 dejlige børn: teenagepige på 13 år, og to drenge på 7 og 9 år

Offline Hønsene på Bakken

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 152
Sv: Hjælp til racebeskrivelse
« Svar #1 Dato: 19 Marts , 2012, 22:31 »
Jeg er totalt inkompetent på dette område, men måske lidt Skånsk Blomsterhøne? Under alle omstændigheder er hun rigtig smuk! Og fedt navn!
8 dejlige kyllinger - køn endnu ukendt
0.1 Farverolle (Irma)
0.1 Lille blandingshøne (Punky)
0.1 Brahma (Bakker)
0.2 Sussex (Maude - mor til 8 kyllinger, Vera - skruk!)
1.1 Dejlige katte (Misse og Bombom)
0.1 Hængebugsvin (Afrodite)

Offline nygaard

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 208
Sv: Hjælp til racebeskrivelse
« Svar #2 Dato: 20 Marts , 2012, 07:57 »
Hejsa, Tak for dit bud :) Ja det er et fedt navn, blev noget overrasket, da sønnen ud i den blå luft valgte det, som sagt var jeg ikke klar over, at han vidste hun fandtes ;D
Det bliver spændende, om der kommer flere bud på hendes race. Jeg ved det ikke selv, men der plejer, at være søde mennesker herinde, som gerne hjælper ;)
1.1 store gule orpingtoner
1.3. guldvildfarvede dværg silkehøns
0.2 sorte dværg silkehøns
2.0 hunde
1.0 kaniner
3 dejlige børn: teenagepige på 13 år, og to drenge på 7 og 9 år

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hjælp til racebeskrivelse
« Svar #3 Dato: 20 Marts , 2012, 08:08 »
Skånsk blomsterhøne var nok ikke lige det jeg tænkte på. Din høne har visse lighedstræk med gråstribet dværgmaran, men stribningen er lidt uregelmæssig, og der er for mørke vinger, så vidt jeg kan se på billedet, gråstribet skal også være gråstribet på hele vingen. Jeg kan ikke helt se typen på dit billede, og det kunne også være interessant at vide, hvor meget den vejer.
Gråstribet er den farve, som tidligere blev kaldt gøgespættet.
Hvor har du hønen fra, og hvad farve er hendes æg?
Her er en af mine gråstribede høner i gråstribet dværgmaran, der er mange flere billeder i mit galleri og på min hjemmeside.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline nygaard

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 208
Sv: Hjælp til racebeskrivelse
« Svar #4 Dato: 20 Marts , 2012, 08:20 »
Hej Marianne,

Tak for dit svar. Der er da visse ligeheder. De 9 høns jeg har, kommer alle fra samme bondegård her på Bornholm. Hende her er søster til Hanen Kenneth og hønen Pjuske, moderen er Maude (kan alle ses i mit galleri)
Alle mine 7 høner lægger lysebrune/beige æg. Jeg synes hun er meget lille. Hvordan vejer jeg en høne Marianne? ;D
Det er interessant at være på forum. Jeg vejer æg og hygger mig virkelig /o Mine æg ligger mellem 30-46g
1.1 store gule orpingtoner
1.3. guldvildfarvede dværg silkehøns
0.2 sorte dværg silkehøns
2.0 hunde
1.0 kaniner
3 dejlige børn: teenagepige på 13 år, og to drenge på 7 og 9 år

Offline MartinGreen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 241
Sv: Hjælp til racebeskrivelse
« Svar #5 Dato: 20 Marts , 2012, 08:25 »
Du "smider" dem bare op på vægten.... Jeg vejede faktisk lige mine før, alle i perfekt tilstand - udover en som lidt mærkeligt havde tabt 250g.
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline nygaard

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 208
Sv: Hjælp til racebeskrivelse
« Svar #6 Dato: 20 Marts , 2012, 08:32 »
 :) Troede måske, at de var lidt livlige, så det var svært, men det må jeg da prøve. Bruger du køkkenvægt eller badevægt?
1.1 store gule orpingtoner
1.3. guldvildfarvede dværg silkehøns
0.2 sorte dværg silkehøns
2.0 hunde
1.0 kaniner
3 dejlige børn: teenagepige på 13 år, og to drenge på 7 og 9 år

Offline MartinGreen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 241
Sv: Hjælp til racebeskrivelse
« Svar #7 Dato: 20 Marts , 2012, 08:33 »
Jeg bruger køkkenvægt, da mine høns er dværg - så der er jo ikke rigtig brug for en badevægt.

Du kan evt. stille en kasse eller en spand ned på vægten, så dyret og så holde over så den ikke kan flyve ud.
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hjælp til racebeskrivelse
« Svar #8 Dato: 20 Marts , 2012, 08:35 »
Hvordan vejer man en høne :

1) hvis det er en lille høne kan den vejes på en køkkenvægt

2) hvis det er en stor høne, så putter jeg den i gulerods sæk og hænger sækken på krogen af en fodervægt.

3) vej dig selv på badevægten, vej bagefter dig selv og hønen. Og træk resultaterne fra hinanden. Bruger selv denne metode til mine katte.

Alle vejningerne bliver mest nøjagtige, hvis det er digitalvægte med lille interval.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline nygaard

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 208
Sv: Hjælp til racebeskrivelse
« Svar #9 Dato: 20 Marts , 2012, 08:40 »
Tak for den fine vægtbeskrivelse. /o Den med at veje sig selv kender jeg, den bruger til mine to hunde :)
1.1 store gule orpingtoner
1.3. guldvildfarvede dværg silkehøns
0.2 sorte dværg silkehøns
2.0 hunde
1.0 kaniner
3 dejlige børn: teenagepige på 13 år, og to drenge på 7 og 9 år

karina dj

  • Gæst
Sv: Hjælp til racebeskrivelse
« Svar #10 Dato: 20 Marts , 2012, 08:58 »
Jeg siger osse gråstribet, men det er jo bare farven... maran kan du være 100% sikker på det ikke er  ;)

Offline nygaard

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 208
Sv: Hjælp til racebeskrivelse
« Svar #11 Dato: 20 Marts , 2012, 09:13 »
Hej Karina,

Hvad er det ved hende, som med sikkerhed ikke er maran (ægfarven)? Spørger fordi jeg prøver, at bliver klog på racer/træk osv :)
1.1 store gule orpingtoner
1.3. guldvildfarvede dværg silkehøns
0.2 sorte dværg silkehøns
2.0 hunde
1.0 kaniner
3 dejlige børn: teenagepige på 13 år, og to drenge på 7 og 9 år

karina dj

  • Gæst
Sv: Hjælp til racebeskrivelse
« Svar #12 Dato: 20 Marts , 2012, 09:14 »
Det er bare fordi jeg føler mig 100% sikker på der ikke er nogen herovre der har dværgmaran  8)

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hjælp til racebeskrivelse
« Svar #13 Dato: 20 Marts , 2012, 09:17 »
At racebestemme ud fra billede, som måske endda ikke er helt optimalt taget, kan være sjovt, men det kan  ikke 100 % lade sig gøre.
Og heller ikke hvis man ser dyret "live".

En ting er at man kun kan se hvad dyret ligner, men man kan ikke se hvad den indeholder.

Dvs. mange krydsninger (hvad enten det er race krydsninger eller farvekrydsninger) kan sagtens ligne den "ægte vare".
Hvor andre krydsniger er "nemmere" at vurdere, især hvis der måske er nogle valgmuligheder, at det måske kan være det eller det.

Men igen at gætte ud fra billeder er vældigt spændende og hyggeligt.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline nygaard

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 208
Sv: Hjælp til racebeskrivelse
« Svar #14 Dato: 20 Marts , 2012, 09:22 »
Ok Karina.  :) Jeg må lige spørge hende, jeg har købt dem af. Jeg mener hun har talt om, at hun har købr nogle høns andre steder i DK. Hendes høns går frit på hendes skønne landsted, og det må vel være derfor, at der er så mange blandinger ;D

Ja, Lene, jeg synes ihvertfald det er hyggeligt, og så får jeg mødt nogle søde mennesker /o
Det ender nok med, at jeg om nogle år kommer på udstillinger med racerene....jeg er ihvertfald blevet MEGET interesseret i disse skønne dyr ;)
1.1 store gule orpingtoner
1.3. guldvildfarvede dværg silkehøns
0.2 sorte dværg silkehøns
2.0 hunde
1.0 kaniner
3 dejlige børn: teenagepige på 13 år, og to drenge på 7 og 9 år