Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Blå æg?  (Læst 24657 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Maria Lisette

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 151
    • Hyldemors Have
Blå æg?
« Dato: 18 Februar , 2011, 10:10 »
Hej med jer,

Jeg har i dag hentet et blåt æg - og jeg har lovet min mand at tjekke her, om det er normalt - før han ville spise det... :-)

Jeg går udfra at det er en af mine to skånske blomsterhøns der har lagt det - jeg har nemlig ikke oplevet det før, med de andre jeg har (sussex og landrace og en enkelt lohman)

Kh Maria

Offline kvb

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 475
Sv: Blå æg?
« Svar #1 Dato: 18 Februar , 2011, 10:15 »
Så længe det kun er uden på, sker der ikke noget ved blå æg. Fx skal racen araucana lægge blå æg. Den blå er selvfølgelig anderledes, men kommer på ægget i den sidste del af processen akurat lige som den brune farve ved brune æg.

Ingen af de høns, som du skriver om, burde imidlertid lægge blå æg, så de er nok ikke helt racerene alle sammen. Men glæd dig over de blå æg, for der kommer nok flere  /o
Kevin Byskov
medlem af www.v-o-f.dk, www.racefjerkrae.dk, www.sussex.dk og www.brahma-klubben.dk
Leger lidt med forskellige farvekombinationer :)

Offline Maria Lisette

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 151
    • Hyldemors Have
Sv: Blå æg?
« Svar #2 Dato: 18 Februar , 2011, 10:21 »
Hehe, nej racerene det er de bestemt ikke... ;-) Men hyggelige... ;-)
Vi ser tiden an - de er jo i hvert fald fine til påske...

GKV

  • Gæst
Sv: Blå æg?
« Svar #3 Dato: 18 Februar , 2011, 10:26 »
Noget kunne tyde på at der har været en araucana indblandet i dine blomsterhøns. At skallen er blå betyder ingenting for indholdet, det er blot en charme mere.

Den blå farve dannes anderledes end de "normale" farver,(noget med en kirtel) hvilket gør at hos araucanaen er skallen gennemfarvet og ikke hvid indvendig.

Er der en anden race blandet ind lægger den ganske rigtigt en film over ægget i slutfasen og dermed bliver den blå/grønne farve mere grumset/olivengrøn.Slår man sådan et æg ud, vil man oftest se, at det er smukt blå/grønt på den indvendige side.

VH Gunni.

Offline Lotte M. S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 348
Sv: Blå æg?
« Svar #4 Dato: 18 Februar , 2011, 12:52 »
Noget kunne tyde på at der har været en araucana indblandet i dine blomsterhøns. At skallen er blå betyder ingenting for indholdet, det er blot en charme mere.

Den blå farve dannes anderledes end de "normale" farver,(noget med en kirtel) hvilket gør at hos araucanaen er skallen gennemfarvet og ikke hvid indvendig.

Er der en anden race blandet ind lægger den ganske rigtigt en film over ægget i slutfasen og dermed bliver den blå/grønne farve mere grumset/olivengrøn.Slår man sådan et æg ud, vil man oftest se, at det er smukt blå/grønt på den indvendige side.

VH Gunni.
Hej Gunni
Vil det sige, at jeg kan regne med at det er araucanerblandinger jeg har gående, når ægget er bruntgrønt udenpå og blå/grøn indvendigt?
Det er nogle jeg har fået af min nabo, der er vist New Hampshire blandet i.
MVH Lotte
1,16 Sort/kobber Maran
0,3 sort/sølv Maran
0,1 guldrandtegnet Wyandot
0,1 rustfarvet Welsumer
0,1 Hvid Stor Silke
1,0 sort/hvid Maine Coone
2,0 børn årgang 2004 + 2005
http://www.maranklub.dk
www.noof.dk
www.fynskestenklub.dk

GKV

  • Gæst
Sv: Blå æg?
« Svar #5 Dato: 18 Februar , 2011, 12:57 »
Hvis en høne lægger blå æg betyder det, at der på et eller andet tidspunkt er kommet araucana i dens afstamning. Jeg skal ikke kunne sige, hvor mange generationer tilbage det drejer sig om, der er jo også andre racer der lægger blå/grønne æg, men det korte af det lange er, at man har hentet evnen fra araucanaerne.

VH Gunni.

Offline Maria Lisette

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 151
    • Hyldemors Have
Sv: Blå æg?
« Svar #6 Dato: 18 Februar , 2011, 13:09 »
Ok, de to blomsterhøner (har jeg købt dem som i hvert fald) jeg har er ret små i det, men det er de der auracaner også ik?

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Blå æg?
« Svar #7 Dato: 18 Februar , 2011, 13:58 »
Jeg har læst, at nogle blomsterhøns er avlet sådan at de er begyndt at lægge æg med grøn/blå skal...og at det var en stor fejl, som skulle avles ud igen :D Så det kan altså godt "bare" være blomsterhønsene :)

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Blå æg?
« Svar #8 Dato: 18 Februar , 2011, 14:07 »
Der er vist en anden svensk landrace, som lægger blå/grønne æg... Kan ikke lige huske hvilken... Måske det er kommet den vej?
Mvh Marianne

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Blå æg?
« Svar #9 Dato: 18 Februar , 2011, 14:12 »
Det var her, jeg læste det... http://www.123hjemmeside.dk/Lones-Ark/15610829

Offline galnetocken

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3
Sv: Blå æg?
« Svar #10 Dato: 18 Februar , 2011, 14:15 »
Den svenska "lantrasen" ni skriver om är antagligen Isbar och är framtagen av en herre vid namn Silverudd, som fick i uppgift av regeringen att få fram bra värphöns. Det står att läsa om Silverudd här på nätet om ni är intresserade att ta reda på mer om hans projekt.
Mvh Galnetocken

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Blå æg?
« Svar #11 Dato: 18 Februar , 2011, 14:27 »
Ja, det var den jeg mente - Isbar.  /o Men den har jo sine gener et sted fra, må da lige læse lidt mere om den.
Mvh Marianne

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Blå æg?
« Svar #12 Dato: 18 Februar , 2011, 18:15 »
Hos araucana og araucanablandinger er det stoffet biliverdin, et grønt galdefarvestof, der giver farven på skallen, derfor er skallerne også gennemfarvede.
Hos f.eks. maran kan man faktisk sige at ægget bliver sprøjtemalet på turen gennem æggelederen.
De sidste ca. 10 cm dannes der et flydende farvestof, som stammer fra proteiner, i noget svampet væv i æggelederen, og farven lægger sig uden på skallen. Hvis man finder et helt frisklagt æg, der stadig er fugtigt, kan man derfor ”ødelægge” den ensartede farve med fingrene, ligesom man kan skrubbe farven af med en grydesvamp og vand.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Maria Lisette

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 151
    • Hyldemors Have
Sv: Blå æg?
« Svar #13 Dato: 21 Februar , 2011, 13:24 »

Offline kvb

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 475
Sv: Blå æg?
« Svar #14 Dato: 21 Februar , 2011, 15:40 »
Nu er jeg ikke helt skart i hverken araucana eller blomsterhøns, men synes den virker noget plump til at være en renracet blomsterhøne. VIl faktisk tro, at den sagtens kunne være ½ eller 1/4 araucana. Men det bliver den jo bestemt heller ikke en dårligere høne af - snarre tvært imod ;)
Kevin Byskov
medlem af www.v-o-f.dk, www.racefjerkrae.dk, www.sussex.dk og www.brahma-klubben.dk
Leger lidt med forskellige farvekombinationer :)