Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Vand til høns i frostvejr  (Læst 36945 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

thorleif

  • Gæst
Sv: Vand til høns i frostvejr
« Svar #45 Dato: 02 December , 2010, 23:09 »
Nu, det var dagens arbejde.
Naar det gaelder de to ideer med spand/25 watt/15 watt lampe, forudsetter jeg at i ikke betaler mer end Kr 1.20 pr KWH. En 25  watt lampe, vil bruge 0.6KWH=KR 0.72, mends en 15 watt lampe vil bruge 0.36 KWH, kr 0.43 i doegnet. Nu til Lestats spoergesmaal, nej, energien til at "starte" lampen op er nesten ikke kalkulerbar, den er meget lille, MEN, Lampens levetid vil blive vesentlig kortere, saa det er tvivelsom oekonomi. Jeg tror den laveste styrke paa en effektiv varmelampe er 175 watt, men de fledste bruger nok 250 Watt, og den vil koste kr 7.20 at have gaaende hele tiden. En Brinsea Eco Glow haver et forbrug paa 20 watt, saa den vil kun koste under Kr. 0,58 i doegnet, saa den er vesentlig billigere i brug end en varmelampe.
Og som sagt, mit sukkervand froes ved -3, saa her monteres nogle lampeholdere i plastik-spand. Jeg mener plastik er bedre end metal, da plastik ikke leder varmen noget saerligt.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Vand til høns i frostvejr
« Svar #46 Dato: 03 December , 2010, 06:21 »
Du skal nok bare have lidt mere sukker i Thorleif, mit vand fryser ikke selv om vi har haft temperaturer ned til -8 til -10 i løbet af dagen, først hen på eftermiddagen, når hønsene alligevel er ved at gå til ro, så det er fint for mig.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

thorleif

  • Gæst
Sv: Vand til høns i frostvejr
« Svar #47 Dato: 03 December , 2010, 11:10 »
Jeg (mit sukker) er nok ikke saa soed som Du (dit sukker).
Jeg haver nu et experiment med en oekonomi-lampe (6.5watt) under vann-automaten. Her er nu -4, vandet i bunnen holder +6, saa det er nok den jeg gaar for. Jeg skal poste nogle billeder senere hvis jeg faar tid. Ham der sagde "Arbeit macht frei" havde nok ikke et lille hotel,samt 30 hoener i 5 forskellige folder/hus, samt 2 (dumme) hoener der haver siddet paa 4 aeg hver og klekkede 7 store hvide Croad Langshan-chicks efter min nye hane. Hvis nogen der leser det her beder aflen-boenn, be om en 28-timers dag!

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Vand til høns i frostvejr
« Svar #48 Dato: 03 December , 2010, 12:52 »
Jeg skal tage dig med i min aftenbøn, Thorleif - det skal vel ikke være under "fri os fra det onde" *f
Dejligt du har fundet en løsning, så er der jo også den nemme, nemlig varmepladerne fra America og andre steder.
Mit problem er, at jeg ikke har strøm i hønsehuset.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

thorleif

  • Gæst
Sv: Vand til høns i frostvejr
« Svar #49 Dato: 03 December , 2010, 14:20 »
Haver du ingen muglighed at benytte en indrustiell kvaliteds-skoede-ledning? Jeg skal forklare hvorledes det kan goeres HELT trygt og sikert. Nu haver jeg nemlig kun 10 minutters kaffe-pause.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Vand til høns i frostvejr
« Svar #50 Dato: 03 December , 2010, 14:25 »
Jeg tror, det er næsten umuligt med strøm, for en ledning skal krydse en grusvej, der desværre er ret befærdet, efter vores nabo har fået dispensation fra lokalplanen, så de har kunnet åbne et galleri i deres bolig.
Heldigvis er det som regel sådan, at vi ikke har så meget frost om vinteren, og hvem ved om vi bliver boende her altid. Nabo-galleriet er i hvert fald ingen gevinst set i vores øjne.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Enevoldsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 475
  • Op og ned er lige langt, men ikke lige hurtigt!
Sv: Vand til høns i frostvejr
« Svar #51 Dato: 03 December , 2010, 14:40 »
Sukker i vandet virker også her hos mig.  :D
Tusind tak for rådet.... 
Jeg har heller ikke varme eller strøm i mit hønsehus.

  /o
❤  Marianne  ❤

En blandet landhandel af høns og haner.
3,1 katte
2,2 hunde + evt. plejehund
1,1 børn
1,2 børnebørn  og (0,1 † mistet d.4. nov. 2011 uge 30. Mormor til en engel.) 
1,0 mand

Offline John Mejland

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 747
Sv: Vand til høns i frostvejr
« Svar #52 Dato: 03 December , 2010, 14:52 »
Hvis vi rigtig får vinter og man ikke har strøm i hønsehuset,ville jeg nok lave noget i stil med en smørsmelter, med 8-12 timers fyrfadslys,i en væltesikker metalbeholder, et par små huller til luft, og så vandet ovenpå.
Vandbeholderen af metal må gerne have skrå sider, og skruer man det på en finerplade på ca. 50 x 50 er det væltesikker.
Mvh.
John

0,2 gule orpington, 1,2,14 sort,
Bob White vagtler i hvid og lemmon
skælvagtel,
1,1 Blåpandet amazone
Kanarier, bæltefinker, diamantfinker mm.
0,1 Labrador.
www.rogges.dk (forum for voliere og burfugle)

Leif-K

  • Gæst
Sv: Vand til høns i frostvejr
« Svar #53 Dato: 03 December , 2010, 16:57 »
Også en helt fin løsning på manges problem, som ikke har strøm i hønsehuset.Og risikoen er nok minimal.

Offline bullstar

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 665
  • En rigtig hønsefreak
    • www.englefund.dk
Sv: Vand til høns i frostvejr
« Svar #54 Dato: 05 December , 2010, 02:05 »
Ja jeg er nok doven men har ikke lige været på forum et par dage så gad altså ikke læse en 4 sider lang tråd... Jeg har de der vand beholdere på 3 liter... om morgnen koger jeg vand, fylder tørrede kamille blomster (ca 1 spsk) og to spsk sukker i... fylder efter med koldt vand, så det er lunkent... vender den om, og vubti ;D jeg servere lækker kamille the med sukker der holder ca 1 1/2 døgn uden at være gennem frosset...
Lærke Lorentzen
Ejer af Orpington i stor....
Opdrætter teddy kaniner og engelske undulater...

Se min hjemmeside:)

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Vand til høns i frostvejr
« Svar #55 Dato: 05 December , 2010, 06:03 »
Personligt tør jeg ikke have levende ild i mit hønsehus, jeg er nok en chicken  <C
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline hanegalgak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 851
Sv: Vand til høns i frostvejr
« Svar #56 Dato: 05 December , 2010, 10:02 »
@Marianne : øøeehh den lille sidebemærkning med at flytte har givet mig et lille nervøst stik i maven !!
Kan vi ikke bare slå galleri ejeren ihjel i stedet  ;D

hanegalgak
Billeder ? Er det ikke noget børn maler ?

Leif-K

  • Gæst
Sv: Vand til høns i frostvejr
« Svar #57 Dato: 10 December , 2010, 15:33 »
@Charlotte22

Mon ikke en varmelampe som tænder og slukker hele tiden, bruger mere strøm end en som er tændt hele tiden eller ??



Det tager ikke ekstra strøm at tænde og slukke.Så nej.Det er jo gratis når pæren er slukket.Og en fhv. elektriker er ikke i tvivl. !mc

Offline Haahr

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4
    • VillaGok Dorkings
Sv: Vand til høns i frostvejr
« Svar #58 Dato: 18 December , 2010, 13:53 »
Du skal nok bare have lidt mere sukker i Thorleif, mit vand fryser ikke selv om vi har haft temperaturer ned til -8 til -10 i løbet af dagen, først hen på eftermiddagen, når hønsene alligevel er ved at gå til ro, så det er fint for mig.

Jeg nøjes med at tage vandet ind om natten, og det er nok til, at vandet ikke fryser inde i hønsehuset i løbet af dagen - uden tilsætning.

Som kemiker ved jeg, at der skal 100 g sukker i 1 liter vand for blot at sænke frysepunktet 0,5°C. Det kræver derfor temmelig meget sukker at opnå en nævneværdig effekt. Vand kan dog godt blive kølet ned under frysepunktet uden at fryse (det man kalder underafkølet). Det kræver dog, at vandet er fri for urenheder, og det er sjældent opfyldt i et drikketrug (i det mindste ikke hvis hønsene har adgang til det...  :))

thorleif

  • Gæst
Sv: Vand til høns i frostvejr
« Svar #59 Dato: 18 December , 2010, 15:49 »
Jeg ser der er etpar der bruger varmelamper, og det er klart, hvis vandet staar i "nedslagsfelet" af varmen saa loeser jo det problemet. Naar Hanegalgak snakker om ar have lamper paa en tidsbryder, saa tror jeg ikke han mener af-og-paa hvert 20 minut, heller at han lader den vaere tent om natten, og af om dagen, men hvor meget den kan vaere af, betinges jo af hvor koldt det er i det individuelle lille "hus".