Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Vand til høns i frostvejr  (Læst 36943 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

thorleif

  • Gæst
Sv: Vand til høns i frostvejr
« Svar #30 Dato: 01 December , 2010, 21:34 »
Jada, Unge Fru Vedel (beklager stavefejlen). Jeg husker MEGET godt "den store  vin-skandale".
Jeg skal lese dit link om en times tid, jeg arbejder for oejebikket, men er snart ferdig!

thorleif

  • Gæst
Sv: Vand til høns i frostvejr
« Svar #31 Dato: 01 December , 2010, 22:44 »
Jo, nu haver jeg lest dit link. Det var jo MEGET interressant, men jeg ved ikke om jeg skal proeve dette: "Smag, hvor sød Dendrobaena er om vinteren i forhold til om sommeren – og se, hvor mange kuldegrader der skal til for at få ormens kropsvæske til at fryse. Der vil være mulighed for at lave dine egne små eksperimenter". De folk som hadde skrevet det der virkede saa serioese, saa jeg vaelger at tro dem. Jeg ser ingen grund til at jeg skal begynde aa spise orme til alle aarets tide, kun for aa se at det var ret? Ja, jeg giver ind, Unge Fru Vedel, jeg skal forsoege SUKKER imorgen.



Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Vand til høns i frostvejr
« Svar #32 Dato: 01 December , 2010, 23:24 »
Citér
Den opløsning vil nok begynde at gære, hvis den står nogle få dage.


Det stod der i et tidligere indlæg.

Tvivlsomt.

Sukkeret tilsættes for at undgå frosset vand. Ved de temperaturer hvor der er risiko for at vandet fryser er der intet der gærer. Absolut intet.

Så I kan roligt lade det stå til hønsene har drukket op.
Mvh
Erik Andersen

Offline Bodil Tover Karlsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 231
Sv: Vand til høns i frostvejr
« Svar #33 Dato: 02 December , 2010, 07:38 »
Kunne man evt bygge en lille trækasse som erstatning til en plastspand og i denne sætte en el-pære, så vandtårnet kan stå ovenpå denne kasse ???

Mine høns er lidt "højrøvede" og vil skide i vandet, hvis ikke vandtårnet står på to fliser  ::)
0.5. GUL orpington
1.2 RIR Rhode Island Red
1.2 Gråtavlet landhøns

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Vand til høns i frostvejr
« Svar #34 Dato: 02 December , 2010, 09:42 »
Thorleif, det har virket ved frostgrader ned til -8 til -10 grader, hvor vandet begynder at danne is; når først krystallerne begynder at dannes, går det jo stærkere. Nogen kan måske huske de forsøg fra fysiktimen med overmættede væsker, og putter man så et enkelt krystal i krystalliserer væsken hurtigere end man næsten kan registrere.
Så stærkt går det nu ikke i vandautomaten.
Jeg ved ikke, hvor mange frostgrader sukker i vandet kan klare, men er tilfreds med det resultat, jeg har opnået  /o
Jeg tager vandautomaterne ind om natten, for ellers fryser det nok til, og så er det trods alt nemmere lige at bære dem ind i stedet.
Jeg tror ikke, hønsene tager skade af sukker i de mængder, det giver vel allerhøjst lidt tomme kalorier, og når det er så koldt, er det vel bare en fordel.  :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

thorleif

  • Gæst
Sv: Vand til høns i frostvejr
« Svar #35 Dato: 02 December , 2010, 10:19 »
Hvor meget sukker bruger du. Jeg skal forsoege (selv om jeg ikke haver smagt orm).

Offline John Mejland

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 747
Sv: Vand til høns i frostvejr
« Svar #36 Dato: 02 December , 2010, 13:02 »


Det stod der i et tidligere indlæg.

Tvivlsomt.

Sukkeret tilsættes for at undgå frosset vand. Ved de temperaturer hvor der er risiko for at vandet fryser er der intet der gærer. Absolut intet.

Så I kan roligt lade det stå til hønsene har drukket op.

Hej Erik, den var den koncentrerede blanding som Marianne ville have til at stå og bruge af, jeg var bange for vilkle gå i gæring.
Mvh.
John

0,2 gule orpington, 1,2,14 sort,
Bob White vagtler i hvid og lemmon
skælvagtel,
1,1 Blåpandet amazone
Kanarier, bæltefinker, diamantfinker mm.
0,1 Labrador.
www.rogges.dk (forum for voliere og burfugle)

Offline John Mejland

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 747
Sv: Vand til høns i frostvejr
« Svar #37 Dato: 02 December , 2010, 13:06 »
Nu har jeg så afprøvet den med en liggende 5 ltr. dunk, jeg har nok lavet noget forkert, det hele var på det nærmeste bundfrossen her til morgen, min hønsehus er altså også kold, kraftig udluftning uden træk.
Nu laver jeg altså en Leif-K model /o
Mvh.
John

0,2 gule orpington, 1,2,14 sort,
Bob White vagtler i hvid og lemmon
skælvagtel,
1,1 Blåpandet amazone
Kanarier, bæltefinker, diamantfinker mm.
0,1 Labrador.
www.rogges.dk (forum for voliere og burfugle)

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Vand til høns i frostvejr
« Svar #38 Dato: 02 December , 2010, 13:19 »
Thorleif, jeg bruger ca 1 spiseskefuld pr liter vand.
Jeg har heller ikke spist orm *g
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Julie R

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 428
Sv: Vand til høns i frostvejr
« Svar #39 Dato: 02 December , 2010, 13:22 »
Nu har jeg så afprøvet den med en liggende 5 ltr. dunk, jeg har nok lavet noget forkert, det hele var på det nærmeste bundfrossen her til morgen, min hønsehus er altså også kold, kraftig udluftning uden træk.
Nu laver jeg altså en Leif-K model /o

Den blir du helt sikkert glad for  :D
Mvh. Julie


En del forskellige høns og nogle hunde.

0.1.    Dejlig datter
1.0.    Dejlig søn
1.0.    Vidunderlig mand

Offline Charlotte22

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 275
Sv: Vand til høns i frostvejr
« Svar #40 Dato: 02 December , 2010, 13:52 »
Jeg har sat en varmelampe ovenover vandet, som tænder ca en time og slukket ca 2 timer og tænder så igen 1 time og sådan bliver det ved døgnet rundt.
Måske en lidt dyr løsning, men det giver også lidt varme i hønsehuset, nu hvor det er frostvejr, og det er jo ikke så mange timer den er tændt i døgnet.
I min hønsegård er der Sussex høns i mange farver :-)
Venlig hilsen
Charlotte

Leif-K

  • Gæst
Sv: Vand til høns i frostvejr
« Svar #41 Dato: 02 December , 2010, 14:18 »
Kunne man evt bygge en lille trækasse som erstatning til en plastspand og i denne sætte en el-pære, så vandtårnet kan stå ovenpå denne kasse ???

Mine høns er lidt "højrøvede" og vil skide i vandet, hvis ikke vandtårnet står på to fliser  ::)

Du kan bruge hvad som helst,bare varmen er lukket inde og det kun siver op omkring eller under vandtårnet.

Susanne

  • Gæst
Sv: Vand til høns i frostvejr
« Svar #42 Dato: 02 December , 2010, 17:54 »
Nu har jeg også tilsat sukker til drikkevandet  :D

Jeg blev lidt nysgerrig på emnet og har googlet lidt rundt.

Ville egnetlig gerne vide, hvor langt ned frysepunktet sænkes ved forskellige mangder sukker.

Det fandt jeg ikke, men istedet en anden tankevækkende information, som slår helt fast, at der er noget om snakken:

http://vejret.tv2.dk/nyt/article.php/id-28504684.html    /o

« Senest Redigeret: 02 December , 2010, 18:16 Fra Susanne »

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Vand til høns i frostvejr
« Svar #43 Dato: 02 December , 2010, 18:04 »
@Charlotte22

Mon ikke en varmelampe som tænder og slukker hele tiden, bruger mere strøm end en som er tændt hele tiden eller ??

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

thorleif

  • Gæst
Sv: Vand til høns i frostvejr
« Svar #44 Dato: 02 December , 2010, 19:54 »
Unge Fru Vedel: Jeg expeimenterede med din sukker-docering. INGEN forskel ved -3.
Lestat: Ikke vesentlig, men det medst oekonomiske er en lille varme-plade, eller maaske Johs's ide. Da jeg haver 5 hoensehus og kun 2 "electric hens", haver jeg begyndt at lave 3 "spand med paere" a'la Johs. Jeg maa loebe, min barpige gaar hjem om 6 minutter!
Jeg kommer tilbage om 2-3 timer med en udregning av elektricitet-forbrug ved de forskellige alternative, uansett hva sukker kan koebes for!