Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Vand til høns i frostvejr  (Læst 36946 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

thorleif

  • Gæst
Sv: Vand til høns i frostvejr
« Svar #15 Dato: 01 December , 2010, 10:16 »
Hvis du koeber en Eco Glow Chick Brooder Heater Unit ifra Brinsea, saa er alle problemer med is paa vandet loest. EUREKA. Heg haver selv nogle af disse, de er MEGET oekonomiske i brug, og tager gerne en standard vand-automad paa toppen. Og, det bedste er, naar du haver nyklaekkede, saa kan den ogsaa bruges som, ja nettop det den egentlig er for. MEGET billigere i drift end en varmelampe!


Offline John Mejland

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 747
Sv: Vand til høns i frostvejr
« Svar #16 Dato: 01 December , 2010, 14:28 »
Marianne, du skal skære et hul 50mm i dunkens bredde og ca 10mm ned ad siderne og væk med det, sådan har jeg forstået det og lige lavet en. jeg skar det så bare væk i enden, det var nu nok en fejl men så er det prøvet.
Mvh.
John

0,2 gule orpington, 1,2,14 sort,
Bob White vagtler i hvid og lemmon
skælvagtel,
1,1 Blåpandet amazone
Kanarier, bæltefinker, diamantfinker mm.
0,1 Labrador.
www.rogges.dk (forum for voliere og burfugle)

Offline Mikkel Højberg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 31
Sv: Vand til høns i frostvejr
« Svar #17 Dato: 01 December , 2010, 14:55 »
Jeg har varmeplader i alle huse nu, de koster altså kun 200 kr. pr. stk og bruger 20 w. ikke en kæmpe udskrivning, og de virker. /o
Mvh. Mikkel


Moskusænder.

Offline Bettina

  • Bruger
  • Indlæg: 1 908
Sv: Vand til høns i frostvejr
« Svar #18 Dato: 01 December , 2010, 15:35 »
Marianne, jeg er heller ikke med ang vanddunken  :-\
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Leif-K

  • Gæst
Sv: Vand til høns i frostvejr
« Svar #19 Dato: 01 December , 2010, 15:54 »
Den opløsning vil nok begynde at gære, hvis den står nogle få dage.
Det vil garanteret blive noget rod at have halvfulde høns og haner til at tumle rundt. ;D

Det giver måske flere befrugtede æg når hanerne er halv/helfulde.Et forsøg værd.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Vand til høns i frostvejr
« Svar #20 Dato: 01 December , 2010, 16:45 »
Det virker i hvert fald med sukker i vandet, selv vagtlernes vand i deres lille vandautomat var ikke frosset, da jeg tog det ind nu.
Her ved sengetid (for høns og vagtler) er der begyndende isdannelser, men de kan sagtens drikke, så jeg ta'r lige vandet ind til natten.
Det er rart, at have fundet en metode, så man er sikker på at de har vand hele dagen, hvis man ikke lige har mulighed for at skifte i løbet af dagen.
Leif, jeg ved ikke om det er en fordel for hanerne med en lille fjer på (haha), det er i hvert fald ikke altid en fordel hos mænd  ;D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Johs.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 11
Sv: Vand til høns i frostvejr
« Svar #21 Dato: 01 December , 2010, 17:37 »
Jeg har monteret en 25 w pære næsten i bunden på en lav plast spand 15 kr. ved jem og fix  Var forbi elektrikeren  ( min svigersøn) skrotede en vaskemaskine tog glaset ud af lågen
glaset ligner næsten en kartoffelskå  :'( Men passer lige så den ikke dumper ned i spanden men hænger på kanten fin vandskål med lys i
 

Johs.

thorleif

  • Gæst
Sv: Vand til høns i frostvejr
« Svar #22 Dato: 01 December , 2010, 18:33 »
Den Ide var flot, Johs. Den skal jeg kopiere. Jeg haver naemlig 5 vandskaale. En billig og god loesning.
Troer du det kunde vaere en ide at icolere spandet, og saa kle det med plastik?

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Vand til høns i frostvejr
« Svar #23 Dato: 01 December , 2010, 18:49 »
Jeg har ikke strøm i mit hønsehus, så jeg holder mig til sukker i vandet  /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Vand til høns i frostvejr
« Svar #24 Dato: 01 December , 2010, 18:57 »
Tja, jeg har altså bestilt varmeplader til levering i Herning... :D Det kan kun gå for langsomt med at blive næste weekend.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

thorleif

  • Gæst
Sv: Vand til høns i frostvejr
« Svar #25 Dato: 01 December , 2010, 19:46 »
Ja, unge Fru Wedel, det med det sukker hoeres godt ud, selv haver jeg TRE te-skeer i min te, men sukker haver INGEN is-dempende effekt, saa jeg forstaar ikke hvorledes det kan virke??? Jeg kan ikke se at det fungerer.
Johs. haver en god,billig loesning. En 25 watt lyspaere konsumerer 0.6 KW i doegnet, og med dagens sukker-prise.....
For en lille flok fjaerkledde er vel en 2-3 liter vand-container nok. et vanlig, billigt spand (10kr?), en lampeholder (10-30Kr). Hvis man IKKE haver elektricitet indlagt kan man vel bruke en industri-kvalitet skoedeledning, med godkendte kontakter, man skal bare passe paa at henge kontakten op paa veggen, samt fedste ledningen med dertil egnede clips, hokus-pokus, en billig og GOD loesning! Jeg tror jeg skal tage Johs' loesning et steg videre, isolere spandet udvendig med noget, og saa sikre det hele i tyk plastik af bygnings-kvalitet. En 25 Watt paere vil antakelig fungere i mange aar. 

Offline Linda Andreasen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 935
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
Sv: Vand til høns i frostvejr
« Svar #26 Dato: 01 December , 2010, 20:10 »
Jeg plejer at putte lidt madolie i vandet.
Majs/solsikke olie, bare den billige. Det hjælper meget.
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline Johs.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 11
Sv: Vand til høns i frostvejr
« Svar #27 Dato: 01 December , 2010, 20:16 »
Jeg har ikke isoleret spanden den minste pære vi kan få er jo 25 w og jeg har ikke set is på skålen
Jeg var meget opmæksom om pæren varmede for meget i plastik spanden men ingen problem
Det var ikke ole opfinder
bare Johs.  ;D

Offline Julie R

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 428
Sv: Vand til høns i frostvejr
« Svar #28 Dato: 01 December , 2010, 20:34 »
Leif-k gav mig idéen til lys i en spand/skål/urtepotte, det virker fint. Jeg bruger en 15 w pære.
Mvh. Julie


En del forskellige høns og nogle hunde.

0.1.    Dejlig datter
1.0.    Dejlig søn
1.0.    Vidunderlig mand

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Vand til høns i frostvejr
« Svar #29 Dato: 01 December , 2010, 20:54 »
Citér
Ja, unge Fru Wedel, det med det sukker hoeres godt ud,
Skriv lige noget mere Thorleif  ;D

Den skulle nu være god nok med at sukker. Jeg ved ikke, om du kan huske skandalen for nogle år siden, hvor man brugte kølervæske i vin for at gøre vinene mere sød.

Det var det, jeg kom i tanke om, og så lavede jeg mit lille eksperiment.
Læse evt. mere her:

Regnormenes frostvæske
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk