Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Døde kyllinger i æggene  (Læst 6178 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hastrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 33
Døde kyllinger i æggene
« Dato: 12 Maj , 2008, 14:47 »
Hej Alle sammen.

Jeg har prøvet at ruge nogle hønseæg for første gang og her på 25 dagen kom den sidste levende kylling til verden.
De andre uklækkede æg slog jeg i stykker og der var helt færdig udviklet kyllinger i. Men hvorfor kommer de ikke, istedet for at dø i ægget? Kan det have noget med luftfugtigheden at gøre? Der var 19 befrugtede æg tilbage eftre lysning på 14 dagen og der klækkede kun 6

Hilsen en lidt skuffet kyllinge "rugefar"

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: Døde kyllinger i æggene
« Svar #1 Dato: 12 Maj , 2008, 17:22 »
Jeg havde også nogle i min maskine som kun lige have fået næbbet igennem og så var de døde. Tror det skyldes at de er svage kyllinger, det er jo et stort arbejde at komme ud af et æg. Det er mit bedste bud :)
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Hastrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 33
Sv: Døde kyllinger i æggene
« Svar #2 Dato: 12 Maj , 2008, 18:51 »
de her har slet ikke fået hul i skalden

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: Døde kyllinger i æggene
« Svar #3 Dato: 12 Maj , 2008, 21:40 »
Vil stadig mene at det er svage kyllinger
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Hastrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 33
Sv: Døde kyllinger i æggene
« Svar #4 Dato: 12 Maj , 2008, 22:01 »
Synes bare det er underligt at så mange er døde. Kan det have noget at gøre med det er krydsnings kyllinger ?

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Døde kyllinger i æggene
« Svar #5 Dato: 12 Maj , 2008, 22:14 »
At det er krydsninger gør dem kun stærkere.
Der er 2 muligheder som jeg ser det.
Den ene er for høj luftfigtighed gennem rugeforløbet så ægget ikke har "mistet" nok æggehvide/væske og deraf har luftblæren heller ikke været stor nok. Det lyder som om at du har lavet hul på nogen af æggene... Var der meget væske/æggehvide tilbage? Og var de kommet igennem hinden ind til luftblæren?
Den anden er at du har ruget med for lav temperatur. Dette er måske mere sandsynligt da du har haft en levende kylling på 25 dagen som er forholdsvis usædvanligt.
Har du haft flere termometere i maskinen? Evt. måler det du har, forkert.
Fortæl gerne lidt mere om forløbet. Temperatur, fugtighed, hvilken maskine er der tale om? Har du haft maskinen åben dagligt?

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Døde kyllinger i æggene
« Svar #6 Dato: 12 Maj , 2008, 22:21 »
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Hastrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 33
Sv: Døde kyllinger i æggene
« Svar #7 Dato: 13 Maj , 2008, 21:24 »
Det er en hjemme lavet maskine, der er lavet af et gammelt køleskab. Det er nok lidt begge dele. Jeg fik at vide af ham jeg købte den af at det var bedre at ligge mellem 37-37,5 end risikere at komme for højt op. Så jeg har kørt på  ca. 37,2. I starten stod den ude i laden men der var temperaturen alt for svingende så jeg flyttede den ind i et nord vendt værelse hvor temperaturen var mere konstandt og han sagde også at det ikke var nødvendigt at lade dem køle man skulle bare vende dem 2 gange dagligt. Jeg har ruget med vand hele tiden ( i en gammel marmelade spand ) der har nok været for fugtigt der. Jeg åbnede alle æggene da der var gået 25 ½ dag og jeg viste ikke hvad jeg skulle ligge mærke til, men som jeg husker det var der en del væske i æggene. Hvor stor luftlomme var ved jeg ikke, heller ikke om den var brudt

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: Døde kyllinger i æggene
« Svar #8 Dato: 13 Maj , 2008, 21:48 »
I min verden skal man ruge uden vand og man skal i 2 og 3 uge lufte ud 10-15 minutter dagligt og vende æggene to gange dagligt. En om morgenen og en gang om aftenen. Ca. med 12 timers mellemrum.
Jeg ser det sådan her: En høne har ikke indbygget vand under sig, den går af reden min 1 gang dagligt for at gøre diverse nødvendige ting. Har taget tid på min høne og det kan tage alt mellem 5 og 15 minutter. Plus at hønen jo ikke vender æggene konstant men kun hver gang hun går af og på reden.
Så jeg stemmer for minus vand, vending 2 gange og luftning 10-15 min.

Min rugemaskine gav 11 kyllinger ud af 19 i første forsøg! ;D
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Døde kyllinger i æggene
« Svar #9 Dato: 14 Maj , 2008, 20:50 »
Jeg ruge mellem 37.5 og 37.9 det er vis den rigtige tempreatur for hønseæg, jeg har også lige ruget, og ud 23 æg fik jeg 11 kyllinger, men jeg har været dum og haft for lav fugtighed her til sidst.
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Egon

  • Bruger
  • Indlæg: 808
    • Egonnyt
Sv: Døde kyllinger i æggene
« Svar #10 Dato: 14 Maj , 2008, 21:06 »
Jeg tror det kommer an på maskinen. Den rugemaskine jeg bruger foreskriver temperatur på mellem 38,5 og 38,9
med venlig hilsen Egon Jensen - 0,3 dværg sussex i forskellige farver -   www.egonnyt.dk

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Døde kyllinger i æggene
« Svar #11 Dato: 15 Maj , 2008, 22:07 »
I en motor ruger (en maskine med ventilator) skal temperaturen være 37,8 og i en flad ruger (uden ventilator) skal temperaturen være en grad højere, altså 38,8.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Døde kyllinger i æggene
« Svar #12 Dato: 15 Maj , 2008, 22:25 »
Ja det kan godt passe, min maskine er med ventilation, og den forskriver 37,5 til 37,9 og min maskine ligger på 37,6 .  ;D
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte