Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvilke!!!  (Læst 7664 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Laila

  • Bruger
  • Indlæg: 476
  • Ovenover skyerne er Himlen altid blå
Hvilke!!!
« Dato: 09 Maj , 2008, 00:13 »
Vi vil jo gerne have høns ( og ænder  ;))
Regner med at skulle have ihvertfald 2 racer, en til gryden og en til at lægge æg...

Men men men! Der er ALT for mange racer at vælge imellem!

Så vil meget gerne høre jeres bud på henholdsvis æg- og kødrace... Fælleskrav er:
De skal være til at få fat på  ;)
De skal være hyggelige, og helst med farver/farvespil
De skal kunne gå som havehøns... ( De får også hønsegård)
De må meget gerne tage snegle ::)
De skal være rolige, da vi har 5  børn
De skal være *nemme* , også for nygebyndere, her tænkes også med hensyn til rugning

Er ikke *her og nu* skal vi bare have høns... Derfor er jeg opsat på at suge info til mig, og lave fornuftige valg ( Der garanteret ender med et virvar af forskellige hønseracer lige pludselig hehe)

Anderacen er valgt, jeg er syg med moskusænder  ;D
Bor på mit elskede Lolland;D
1,4 homo Sapiens sapiens afkom
0.1 Rottweiler
1,0 Krølhund ( Puddel)
4,3 Missekatte
0,1 Hamster
Og lidt fjerkræ ;)
610 L Akvarievand

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Hvilke!!!
« Svar #1 Dato: 09 Maj , 2008, 08:01 »
Med hensyn til ænder, synes jeg det er et godt valg, jeg nyder at sidde og se på mine ænder, og deres adfærd, og tamme bliver de også, skønt. Jeg har læst at også løbeænder tager snegle.
Af hønse racer så synes du skal se i galleriet, eller også låne en bog om hønseracer, for jeg tror vi alle synes bedst om vore egne racer.
 ;D
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Hvilke!!!
« Svar #2 Dato: 09 Maj , 2008, 09:57 »
Du kan også kigge i vores leksikon, hvor vi har mange gode racebeskrivelser. Der er mange der har spurgt om det samme, så du kan også kigge lidt i de ældre tråde.

Jeg vil sige som Berit. Foresk dig i en race eller en farve via alle de gode billeder i galleriet, peg nogle ud og spørg til egenskaber og temperament, så vil svarene stømme frem!  ;)

mange af de store hønse er alt det du efterlyser, så start evt med at kigge der :D

Offline Laila

  • Bruger
  • Indlæg: 476
  • Ovenover skyerne er Himlen altid blå
Sv: Hvilke!!!
« Svar #3 Dato: 09 Maj , 2008, 10:00 »
Ja, jeg har skam været i både arkiv og leksikon, og heldigt for det! Var ikke klar over Isa´er var industrihøns... Vil kun have *rigtige* naturlige racer... Og læste mig jo også frem til at en af dem der ellers var favorit var en lystig flyver... Vil helst ikke skulle indsamle mine høns over hele Bornholm :) Nå ind og kigge videre! Det med deres temperament betyder jo også en del, qua ungerne... Synes virkelig leksikonet er superb!
Det er jo en samling af lige entop de nyttige oplysninger, man måske ellers ikke lige tænkte på... Troede jo egentlig at høns bare fik kyllinger fx, havde ikke skænket det en tanke at feriliteten var forskellig racerne imellem...

Og ja, jeg må jo konstanterer at der er mange der umiddelbart lever op til kravene  :D
Bor på mit elskede Lolland;D
1,4 homo Sapiens sapiens afkom
0.1 Rottweiler
1,0 Krølhund ( Puddel)
4,3 Missekatte
0,1 Hamster
Og lidt fjerkræ ;)
610 L Akvarievand

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Hvilke!!!
« Svar #4 Dato: 09 Maj , 2008, 10:17 »
Jeg har læst i andre tråde, at f.eks. Kochin i stor er en meget rolig race, meget fredelig og børnevenlig, og skulle være god i kødet, ved ikke lige om de lægger så mange æg.

Det er i hvertfald en race, jeg godt kunne tænke mig at prøve.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Laila

  • Bruger
  • Indlæg: 476
  • Ovenover skyerne er Himlen altid blå
Sv: Hvilke!!!
« Svar #5 Dato: 09 Maj , 2008, 11:41 »
Puha, har lige kigget hele leksikonet igennem sammen med min store datter  ;)
Og vi landede *kun* på 6 racer  ::)

Amrocks
Australorps
Orpington
Silkehøns ( Jaja, måske ikke liiige den der opfylder flest af de oprindelige krav, men der er dælme sød og dekorativ)
Sussex
Kochin


Orpingtoner og Sussex opfylder jo stort set alle krav, og så står der i leksikonet at de er gode til det med kylleryller  ;)

Amrocks synes vi er flotte :) Men hvordan er de i temperament?
Australorps er min datter totalt forelsket i  ::)

Kochin er oplagte

Så der står vi lige nu... Det er jo sådan at selve hønsegården bliver på 4 x 9-10 meter... Hønsehuset skal vi jo til at bygge, min mand har en eller anden ide om at vi ikke laver det så højt at en en voksen kan stå helt oprejst derinde ( Det er jo det vi har børn til), men at den ene side så bliver monteret med hængsler ....
Så vi er bestemt indstillet på at fylde flere forskellige racer ind... Det er jo kun til hygge og suplering af æg og kød...Og hvis de så vil være så venlige at hakke snegle tak! De skal jo som sagt også være havehøns... Så de får faktisk adgang til omkring 15000 m2 jord... Inde i deres kommende hønsegård står der et par store, gamle frodige buske... Og 2 æbletræer... ( med meget sure madæbler) Og i resten af haven kommer der kirsebær, andre sure madæbler osv, der vil ligge på jorden til dem, plus en masse buskads, buske osv de kan rende i... Nå ja, og kan de finde vej rundt om stalden står der en gammel kæmpestor hyld... Hvor vi max bruger 5% af bærrene nu  ;)   Og her er selvfølgelig insekter en mass...

Mht selve hønsegården... Vi har jo ikke ræve på Bornholm ( siges det) Så er det nødvendigt at grave ned, støbe osv?

Regner med et rafteskelet med hønsenet på, og så at smide noget af det der grønne *stofnet* op over for at lukke den af, og sy det fast på hønsenettet....
Hønsehuset bliver *svævende, har noteret mig at de fleste herinde anbefaler 40 cm over jord, i forhold til rotter... Og så erindre jeg mig noget om at min morfar desuden havde fritstående redekasser til æglægning, også lidt oppe i højden, rundt omkring i hønsegården...
Og at han lagde kunstige æg i kasserne for at hønsene skulle vælge dem, fremfor under buske osv...
Men så vidt jeg erindre, har læst mig til, så er høns vanedyr, med hvor de lægger æg? Så det er ikke ALLE buske, vi evt skal til at kigge under?

Hold da op det blev 1000 spørgsmål til de vidende det her  ::) I kommer til at fortryde jeg blev lukket herind  :D

Det der med skrukker , hvor tit bliver en høne skruk? Er det kun høner *oppe* i hierakiet der bliver skrukke , oder? Kan jo læse mig frem til at kyllingeflokke er på en 8-10 stykker normalt...
Bor på mit elskede Lolland;D
1,4 homo Sapiens sapiens afkom
0.1 Rottweiler
1,0 Krølhund ( Puddel)
4,3 Missekatte
0,1 Hamster
Og lidt fjerkræ ;)
610 L Akvarievand

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Hvilke!!!
« Svar #6 Dato: 09 Maj , 2008, 12:19 »
Ih Ladalmor - din energi og hønselyst stråler ud af din tråd. Det er bare så dejligt!!! Og vi fortryder ikke! - vi ELSKER at hjælpe nye igang!!

Jeg vil prøve at svare på dine spørgsmål, og det er der helt sikkert også andre der gør. Måske er vi der svarer ikke enige om alle ting, men sådan er det og det er fordi det er let at holde høns og let at gøre det på sin egen måde, med glade raske høns til følge!

De 6 racer du har fundet er alle rigtig fine til æg og kød og egner sig alle til havehygge. Silkeæg er knap så store som de andres, men kan sagtens bruges. De store silkers æg, som etårige, svarer ca til en str. small. Silkernes kød er lyseblåt og huden mørkeblå, hvilket man skal kunne abstrahere hvis de skal spises ;) - silker har til gengæld bevaret en masse gode grundegenskaber som skrukning og god social adfærd.

Amrocs er smuk, men jeg tror den er svær at finde?? Jeg kender heller ikke deres temperement.
Det er nok lidt svært at skaffe voksne dyr lige nu, men det er sæsson for daggamle kyller og hvis i har god tid er det fint at bestille hvad i senere gerne vil have nu.


Hønsegårdens størrelse lyder helt perfekt. Og din mands ide om at man skal stå op i huset er også rigtig go. Man blir herre træt af at kravle rundt i et lavt hus, når der skal gøres rent og kalkes - tro mig, det har jeg prøvet ;D

I forhold til sneglene - der får du jo ænderne. Det er de goe til. Mig bekendt er dræbersnegle ikke en udtalt hønselivret! ;)

Haven lyder som den rene drøm, og uden ræv!! - et hønseparadis!

Af hensyn til rotter skal der støbes ca 60 cm ned, men med et hønsehus der vil stå åben om dagen, mens hønsene går rundt i haven, kan et nedgravet/støbt hegn ikke holde dem væk. Det vil mere være et spørgsmål om at holde en god hygiejne og lukke korn og foder inde.
 
En redekasse pr 4 høns er passende. det er dog rart at have flere hvis de skulle skrukke. Redekassen skal helst hæves, og ikke være placeret der hvor hønsene opholder sig mest. Det mørkeste hjørne er det bedste. At lægge kunstige æg i er en go ide. Dem kan du købe sammen med en masse andet udstyr hos Amerika - Thisted. Se et link til dem i rækken her til venstre.

De fleste høns lægger æg om morgenen/formiddagen, så venter du med at lukke dem ud i haven til senere, undgår du det med æg i hele haven ;)

En høne som skrukker og får kyllinger kan godt gøre det et par gange på en sommer. Om de blir skruk handler ikke så meget om hieraki, mere om instinkter, hormoner og gode gener! :)

Håber det var et brugbart svar - ellers spørg igen!!
 

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Hvilke!!!
« Svar #7 Dato: 09 Maj , 2008, 16:08 »
Velkommen til.

Godtnok er der ingen ræve på Bornholm, men der er undslupne mink, så nogen beskyttelse vil nok være en god ide.

Vedr. hvor hønsene lægger æg, så selv om mine høns tit går frit, så går de selv ind i huset og lægger æggene der, så du skal bare opdrage dem :D

Overdækning, der holder det grønne net ikke ret længe, brug fiskenet, se her
http://fjerkrae.dk/prod/index.php/topic,48.0.html

Amrocks er næsten det samme som Plymouth Rocks, de vil nok være lettere at få fat i. Australorps er super æglæggere og også gode til at slagte.

Men du skal ikke  regne med at høns æder store snegle, æg og små snegle ja, men store gider de ikke, i hvert fald ikke mine høns.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Laila

  • Bruger
  • Indlæg: 476
  • Ovenover skyerne er Himlen altid blå
Sv: Hvilke!!!
« Svar #8 Dato: 09 Maj , 2008, 17:31 »
Tak for tippet om fiskenet  :) Stikker så hegnet et spadestik ned? er det ok? Og så fintmasket net forneden... Og muligvis en række fliser omkring? Skal dog siges vi ingen tegn har set på mink de 2 år vi har været her, rotter i massevis, men ingen mink...

Amrock er fordi de er smukke*S* For udover det, kan de, såvidt jeg kan læse, ikke noget af det de andre nævnte racer ikke kan ;) Hov, googlede lige, og kan se at Plymouth fås i samme farve som de Amrocks vi forelskede os i  ;D Tak for tippet!

Hønsene må gerne nøjes med de små snegle, hvis så bare ænderne tager de store!!! Næste år kan de fjerpelsede jo forhåbentligt sendes ind i krigen fra start af... Skal bare lære dem at gå vinge ved vinge i hele havens bredde ( Hvor mange høns/ænder går der på 30 m ???)

Og hvor er I SØDE herinde!
Bor på mit elskede Lolland;D
1,4 homo Sapiens sapiens afkom
0.1 Rottweiler
1,0 Krølhund ( Puddel)
4,3 Missekatte
0,1 Hamster
Og lidt fjerkræ ;)
610 L Akvarievand

Offline Patricia

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 426
  • Mit første Klubmesterskab
Sv: Hvilke!!!
« Svar #9 Dato: 09 Maj , 2008, 19:11 »
Jeg kan godt anbefale sussex, der jo fås i lys (Hvis), gul, rød og sølvgrå.
De lægger godt med æg også om vinteren, og de smager godt når de slagtes, Jeg har store lyse sussex, de er rolige og meget nysgerrige. og de fylder godt i gryden. ;D
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hvilke!!!
« Svar #10 Dato: 09 Maj , 2008, 22:39 »
Jeg er som alle andre mødre og synes mine egne er skønne, sidste år havde jeg dværg kochiner, i år har jeg dværg wyandotter, de er ikke så gamle endnu, og mht beskyttelse havde jeg den grimme oplevelse i mandags at naboens puddel bed en af mine høns ihjel, her i min egen have  <W - ejeren var selvfølgelig rigtig ked af det, jeg lader mine gå udenfor hønsegården, når jeg er hjemme, og de elsker det  <O De er især vilde med noget skovbund, der ligger lige ved hønsehus/gård. Jeg har flere gange set dem tage små snegle, og netop nu er det jo godt at sætte ind overfor de iberiske skovsnegle, inden de bliver for store og begynder at blive rigtig sultne samt lægge æg, sneglene altså. Hønsene må gerne starte med at lægge æg, men de skal jo lige have alderen.
Mht. hønsehuset, vi har sat vores på nogle sten, så det er ca 30 cm over jorden, al foder har jeg i nogle kraftige plastspande, som jeg har købt i en alm. dyrehandel; de hedder noget med "Nugget" og er beregnet til hundefoder. Vi bruger dem til al foder, også til vores foder til de vilde fugle (vi fodrer året rundt), og det er bare for klamt, hvis der kommer mus i.
Det er kun anden sommer jeg har høns, og jeg håber at jeg kan beholde disse til vinter også, dem fra sidste år gav aldrig et eneste æg, så derfor havde jeg ikke lyst til at forsætte med dem.
Held og lykke med dit foretagende, men jeg vil lige "advare" dig: selvom det daglige arbejde med hønsene kun tager ganske kort tid, kommer man alligevel til at bruge oceaner af tid, for det er så sjovt og afslappende, at sidde og iagttage dem  :D .
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Laila

  • Bruger
  • Indlæg: 476
  • Ovenover skyerne er Himlen altid blå
Sv: Hvilke!!!
« Svar #11 Dato: 10 Maj , 2008, 12:40 »
Det er lige netop meningen at de også skal tælle som underholdning jo :)
Har som sagt 5 unger på 8,6,4,3,og 2 ( om små 14 dage) Der er vekslende dyregale, efter deres mor ::)

Er godt klar over jeg skal være over min hund... Men hun plejer at fatte beskeden rimeligt hurtigt, men det er , efter de fjeredes indtog, helt sikkert slut med at hun render løs rundt uden vi er der!
Kattene er jeg ikke så nervøre for, da det jo er store høns vi vil have, tvivler på at de kaster sig frådende over noget i den størrelse...

Foder kommer helt sikkert også til at stå i tønder her... Er den eneste måde, i mit hoved, at opbevarer foder på, medmindre jeg har det inde i huset :P

Og dræbersnegle har vi i uhyggelige mængder! Så der bliver rent tag-selv bord for de næbbede ( Har måtte opgive at bilde hunden ind de er en delikatesse... :( )

Har lige *flyttet* hønsegårdens placering i haven, til modsatte ende, stadig med en masse træer i selve gården, men med meget mere skygge og knapt så stort område med sol, men når vi er hjemme får de jo lov at rende ude....

Min mand er noget bekymret over lugten fra en hønsegård om sommeren, men når de en stor del af tiden render frit, bliver koncentrationen af klatter jo også det mindre? Lugter jeres hønsegårde? Og kommer det ikke også an på hvad der er af bundlag? Her bliver den jo på jord, dækket af græs og ukrudt ;D Ved godt hvem der kommer til at bande brændenælder langt væk, når den skal bygges...

Vores køkkenhave, som alligevel skal nyanlægges, får også lige et lavt hegn, for at holde de fjerede ude, så åbner vi lågen efter høst, så de kan mæske sig i ærteplanter og hvad der ellers står tilbage... Er dog lidt i tvivl om vi skal fuldtidsafskærme jordbærplanterne? Spiser de dem?
Bor på mit elskede Lolland;D
1,4 homo Sapiens sapiens afkom
0.1 Rottweiler
1,0 Krølhund ( Puddel)
4,3 Missekatte
0,1 Hamster
Og lidt fjerkræ ;)
610 L Akvarievand

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: Hvilke!!!
« Svar #12 Dato: 10 Maj , 2008, 13:00 »
Mit hønsehus er i en lade hvor der ikke er mulighed for udluftning i ret stor grad, og jeg synes ikke det lugter synderligt meget, men selvfølgelig lugter høns af høns. O der skal lugte af lort er op til hvor meget arbejde man ligger i det  ;) men hvis man sørger for dagligt at gøre rent, lugter det ikke ret meget.
Under siddepinden har jeg et skidebræt med sand på, så lorten er lige til at rive sammen, og væk med det. Nemt!
Og jeg kan kun ligesom Patricia, anbefale Sussex.  ;D
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hvilke!!!
« Svar #13 Dato: 11 Maj , 2008, 22:22 »
Jeg tror ikke du skal være så bekymret for jeres egen hund, den skal nok lære lynhurtigt, at hønsene hører med til familien. Mine katte har i alt fald lært det, men nyder at ligge og kikke på hønsene. Det er jo noget andet med en hund "udefra" den synes jo bare de er sjove at jage.
Min hønsegård er ikke særlig stor, for mine høns får lov til at løbe ude når jeg er hjemme, og jeg arbejder kun deltids. I hønsehuset har jeg som andre har skrevet en plade under siddepindene, som er dækket med et tyndt lag sand, og det er både hurtigt og nemt at skrabe klatterne ned i en spand, og så drysse nyt sand på. I bunden af hønsehuset, havde jeg spåner i begyndelsen, men det syntes jeg gav en masse affald, og det tager ret lang tid at kompostere fandt jeg ud af, så nu har jeg også et lag sand som jeg river en gang om dagen, men hønsene klatter stort set ikke i huset, altså lige bortset fra striben om morgenen under siddepindene.
Hønsegården river jeg efter behov, hver anden eller hver tredie aften, når jeg har puttet mine høns.
Jeg har en af de der små børne bladriver (træskaft og plast-tænder), og den er nærmest perfekt til formålet.
Jeg synes ikke at der er nogen lugtgener overhovedet. Jeg bruger heller ikke mange "effektive" minutter på hønsehold hver dag, men jeg elsker at stå eller sidde og betragte dem, de er bare søde, sjove, kære og så forskellige.
Og så håber jeg du havde en god "Mors Dag" ellers er her lige  <I
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk