Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: nyt fjerkræ hold i gården med plukket halse.  (Læst 8148 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Sigurd

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 71
nyt fjerkræ hold i gården med plukket halse.
« Dato: 06 Maj , 2008, 08:44 »
Hej alle,
jeg har forbarmet mig og købt nogle gamel dansk land race med plukket halse, altså deres fjer på undersiden af halsen bliver plukket endten af dem selv eller hinanden; bart er der i hvert tilfælde.

Da jeg så det tænkte jeg det nok bare var pga. af stress og det ville gå væk når de kom hjem en rumlig gård. men er det, det? stress? og kommer de til at holde op?

Jeg har kontrolleret for lus og blodmider, og kunne ikke finde noget. neden omkring numsen var der dog noget der kunne ligne små hvide æg i klumper omkring fjerroden.

desuden har 2 af dem ret slemt kalkben, og jeg er i gang med behandling af det.

Håber i kan refere mig til rette kilde, eller give nogle svar.

MVH
Den meget bekymret høns-far
« Senest Redigeret: 06 Maj , 2008, 08:46 Fra creve »
En kone, En søn og en R.ø.v.fuld høns

Offline Jette Jensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 660
  • Grib dagen, timen, minuttet
Sv: nyt fjerkræ hold i gården med plukket halse.
« Svar #1 Dato: 06 Maj , 2008, 09:30 »
Man kan få hønsebriller hos America, som gør at deres syn forringes så meget at de ikke kan "ramme" fjeren. Måske vil de så glemme unoden.

Det er altid svært når man forbarmer sig over høns. Hold dem endelig væk fra dine andre høns, de kan have skavanker du ikke kan se.

Hvor gamle er de? Er de 2,5-3 år er det måske bedre med øksen? Undskyld, hvis det er lidt for stærkt for dig lige nu.
Med venlig hilsen
Jette Jensen

0,0,0, men stadig med en drøm om sussex høner!

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: nyt fjerkræ hold i gården med plukket halse.
« Svar #2 Dato: 06 Maj , 2008, 10:14 »
Det lyder ikke som nogle høns der har haft det særlig godt!

De har helt sikkert utøj, som du skal have behandlet. Jeg ville fjerne de fjer der sidder æg i ved at rykke dem ud i et hurtigt tage og behandle med et utøjsmiddel.

Løbene kan du skrubbe med en gammel tandbørste med vand og sæbe. Give dem utøjsmiddel der også og slutteligt smør dem med fed creme eller vaseline i et tykt lag. gentag begge behandlinger efter en uge.

Vedr fjerpilleriet, tja der er disse briller - hjortetaksolie en måske for skrapt at komme på halsen.

Når de er så medtagede som de er er de sikkert også i vældig vitamin og mineralunderskud. Jeg tror de bruger alle deres kræfter på at modarbejde utøjsangreb - og derfor også spiser hinandens fjer.... Godt foder, vitamintilskud og levertran ville være godt.

Det er et stort arbejde du skal i gang med og jeg er ikke sikker på, at du får dem til at holde op med plukningen.

Måske er det blot én eller to der gør det. De er jo hurtigt fjernet. Prøv at holde øje med dem.

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: nyt fjerkræ hold i gården med plukket halse.
« Svar #3 Dato: 06 Maj , 2008, 10:34 »
Hvis kalkbenene er meget slemt kan man smøre en blanding af svovlpulver og madolie på benene. Det gør jeg lige pt. Og det ser ud til at hjælpe. Det med tandbørsten vil jeg prøve.
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Sigurd

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 71
Sv: nyt fjerkræ hold i gården med plukket halse.
« Svar #4 Dato: 06 Maj , 2008, 11:18 »
sådan som jeg forstår det:

1)
kalkben smitter ikke, men skal selvfølgeligt behandles bedre før end senere?

2)
hvis jeg får fjernet den eller de høner som plukker de andre burde det holde op?

3)
de skal allesammen have en ordentlig omgang af insektfri fra matas? og fjernet de fjer med æg på sig nede ved roden.


4)
er der en vejlegning til at få spjøjtet dem rigtigt? altså skal sørge for at ramme huden eller kan man bare sprøjte på dem?


En kone, En søn og en R.ø.v.fuld høns

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: nyt fjerkræ hold i gården med plukket halse.
« Svar #5 Dato: 06 Maj , 2008, 11:41 »
1. Kalkben smitter! Det er en mide som gerne spreder sig.

2. Ja - hvis de ikke alle sammen har lysten til det ;)

3. Ja

4. Sprøjt dem godt over det hele, men især omkring kloakken og under vingerne.

Giv også dit hønsehus et ordentligt sprøjt med lukkede døre. Skift redemateriale og vask siddepinde.

Har du mulighed for det så skab lidt afveksling i gården - pinde at flyve op på, en triullebør fuld af ukrudt, et par store håndfulde slået græs osv.

Se om de plukker hinanden på pinden om aftenen evt.


Held og lykke! ;D

Offline Sigurd

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 71
Sv: nyt fjerkræ hold i gården med plukket halse.
« Svar #6 Dato: 07 Maj , 2008, 07:30 »
det blev for omfattende, så jeg afleverede dem retur. huset fik en cleaning, samt de andre høns fik en tur med insektfri.

nu kommer det dejlige,

på vejen hjem fra frederiksværk siger vi til os selv; "der må da være en bondegård med nogle høns til salg."
første stop, var holdt op med at sælge ud af sine høns, men kunne sende os ned til vidre til sin nabo i nr. 79.

jackpot!

han havde massere af små flotte wyandotte kyllinger! som man kunne tage med det samme.

så fantatiske dag alligevel.

tak for hjælpen

MVH

Sigurd
En kone, En søn og en R.ø.v.fuld høns

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: nyt fjerkræ hold i gården med plukket halse.
« Svar #7 Dato: 07 Maj , 2008, 09:43 »
Pyha det var en klog og god beslutning Sigurd!!

Hvor er det flot du leverede tilbage det burde vi alle have gjort / gøre når sådan noget sker. At sælge så elendigt fjerkræ, er en skændsel og dyrplageri.

Tillykke med de små wyandotter, hvor heldigt. Nu skal i nyde og smile over de små nye, frem for knikle og ærge over de andre.

Held og lykke med dem! <L <L <L

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: nyt fjerkræ hold i gården med plukket halse.
« Svar #8 Dato: 07 Maj , 2008, 20:12 »
Jeg synes det var stærkt gjort, og rigtige at levere dyrene tilbage, godt
gået, og tillykke med dine nye wyandotter  <M
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte