Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvor længe lader I skrukken gå med kyllingerne?  (Læst 3520 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Signalhorn

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 143
    • Fra burhøne til urhøne
Hvor længe lader I skrukken gå med kyllingerne?
« Dato: 17 April , 2008, 15:33 »
Jeg har en skruk, der for en uges tid siden begyndte at lægge æg. Kyllingerne har næsten fuld fjerdragt, men bliver stadig varmet af skrukken om natten. Hvor lang tid lader I dem gå sammen, og hvad afgør sagen?
Johan Gadegaard

Offline Oddbjørn

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 23
Sv: Hvor længe lader I skrukken gå med kyllingerne?
« Svar #1 Dato: 17 April , 2008, 16:19 »
Hønemor kommer til å jage kyllingene fra seg når tiden er inne. Det er ingen eksakt tid etter klekkingen, men instinktet som avgjør når dette skjer. Dette er i alle fall den erfaringen jeg har med mine høner.

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Hvor længe lader I skrukken gå med kyllingerne?
« Svar #2 Dato: 17 April , 2008, 16:47 »
Jeg lader dem gå til de går hver sin vej, hønen søger flokken igen, og kyllerne går der hvor skrukken plejer at gå hen med dem.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Egon

  • Bruger
  • Indlæg: 808
    • Egonnyt
Sv: Hvor længe lader I skrukken gå med kyllingerne?
« Svar #3 Dato: 17 April , 2008, 16:53 »
Normalt plejer jeg at flytte hønen, når hun begynder at lægge æg igen. Det falder her tit sammen med at hun ikke gider passe kyllingerne mere.
med venlig hilsen Egon Jensen - 0,3 dværg sussex i forskellige farver -   www.egonnyt.dk

Offline Signalhorn

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 143
    • Fra burhøne til urhøne
Sv: Hvor længe lader I skrukken gå med kyllingerne?
« Svar #4 Dato: 17 April , 2008, 20:43 »
Tak for svarene :)

Havde egentlig regnet med at flytte hende, når jeg fandt det første æg. Men det kom noget tidligere end ventet, og før kyllingerne var fuldt fjersatte. Alligevel passer hun dem eksemplarisk, serverer for dem og varmer dem om natten.

Mit problem er, at de går i en rottesikret afdeling af hønsegården, så skrukken kan ikke bare søge sammen med flokken, når hun er træt af kyllingerne. Kan være jeg lader dem gå sammen, indtil alle kyllinger er fuldt fjersatte.
Johan Gadegaard

Offline Annette S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 938
Sv: Hvor længe lader I skrukken gå med kyllingerne?
« Svar #5 Dato: 17 April , 2008, 21:02 »
De få gange jeg har haft kyllinger, har hønen gået med kyllingerne indtil, hun var træt af dem. Jeg vil sige, at jeg ikke har været i tvivl, hvornår tiden er kommet - hønen viser tydelige signaler, når hun ikke gider mere  :)
Mange hilsner
Annette Søndergaard

1.5 Dværgwyandotter, 1.1 Islandsk Fårehund og 1.0 lille kat

Offline Lone

  • Bruger
  • Indlæg: 683
Sv: Hvor længe lader I skrukken gå med kyllingerne?
« Svar #6 Dato: 17 April , 2008, 23:21 »
Så længe hun klukker og kalder på kyllingerne, når der kommer mad, lader jeg hende blive. Nogen skrukhøns lægger æg allerede efter 3 uger, andre først efter 12 uger, så det kan ikke altid bruges som rettesnor. Men om sommeren kan kyllinger fint klare sig i 8-ugers alderen, og der kan det mere være mangel på skrukhuse, der gør, at jeg flytter dem.
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)