Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Eksport af rugeæg  (Læst 10813 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Eksport af rugeæg
« Svar #15 Dato: 17 April , 2008, 20:47 »
Her er mit spørgsmål:

-----Oprindelig meddelelse-----
Fra: Susanne Steengaard [mailto:susanne@steengaard.net]
Sendt: 11. april 2008 09:54
Til: Ø - Fødevareregion Øst (FVST)
Emne: Eksport til Norge


Hejsa,
 
jeg har spørgsmål ang. eksport af rugeæg af høns til Norge.
 
Er det tilladt? Hvordan skal det foregå?
 
Venlig hilsen Susanne Steengaard
Hilsen Susanne

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Eksport af rugeæg
« Svar #16 Dato: 17 April , 2008, 20:49 »
Så Mimi, intet trylleri eller andet. Jeg var også overrasket over den hurtige respons.
Hilsen Susanne

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Eksport af rugeæg
« Svar #17 Dato: 17 April , 2008, 21:44 »
Den med vaccinations kravet mod ND. kan ikke bruges i forbindelse med import af æg fra Norge, da det ikke er tiladt at vaccinere i Norge, og det er heller ikke tiladt at eksportere vaccineret fjerkræ til Norge, der er vaccineret.

Omkring importe af op til 5 fugle fra EU. Her er det langt fra sikkert at det også gælde fjerkræ. Da det der er oplyst fra Sverige drejer sig om tropefugle, men spørgsmålet jeg har sendt omfatter også et svar på om fjerkræ er omfattet eller det kun drejer sig om fugle og hvilke arter. At jeg har spurgt sådan via. LDF. skyldes at vi også har fjerkræ med i form af Tropeduer og Vagtler der henregnes til fjerkræ. Jeg venter stadig på svar.

Traces papir der nævnes er et papir til sporing af transporten, da det af denne skal fremgå transport rute og tidspunkter, så det er muligt for myndighederne på et hvilke som helst tidspunkt at kontrolere transporten. Det der kræves omkring fugle er at de er mærket og sendes i plomberede kasser. Disse regler vil formentlig også indgå i eksport af fjerkræ til Norge, og man må påregne at der er andre krav til fjerkræ.
At kunsum æg nævnes skyldes formentlig at myndighederne mener at der er mere kontrol med denne del af fjerkræholdet.   

Offline Jens Nyborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 52
Sv: Eksport af rugeæg
« Svar #18 Dato: 18 April , 2008, 10:38 »
Indholdet var den samme besked som jeg fik, dog uden at høre om Norge.
Men det med lempeligere restriktioner under 20 æg blev undersøgt og sagt nej til, stadig indenfor EU

Det undrer mig i betragtning af Bekendtgørelsens ordlyd. Hvad var begrundelsen?

At reglen er 1 kg - ikke styktal? (Krydser fingre :D )