Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Rugning  (Læst 6271 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Rugning
« Dato: 10 April , 2008, 21:06 »
Hej alle
Jeg er begyndt at ruge kyllinger af racen lys sussex.
I søndags om aftenen, lagde jeg 20 æg i min fladrugermaskine(Therbo) Mandag morgen blev æggene vendt første gang med håndkraft + igen mandag aften.
Tirsdag morgen blev æggene vendt igen ved håndkraft. Tirsdag aften satte jeg en æggevender i maskinen, så alle æggene var altså ude af maskinen, mens venderne blev sat i. Samtidig kom der et hygrometer i.
Onsdag morgen blev æggene så vendt uden at åbne maskinen, fugt = 22%, Det samme om aftenen.
Torsdag morgen blev de vendt igen, uden at åbne maskinen og fugten er stadig 22%. Det samme om aftenen. Temperaturen er hele tiden på ca. 38,5 C
Da det er første gang jeg prøver at ruge kyllinger vil jeg gerne vide om det lyder fornuftigt det jeg gør. Nogen siger at fugten skal være på 50% og andre siger det er fuldstændig ligemeget de første 14 dage. Nogen siger æggene skal luftes, andre siger det er ligemeget.
Hvad er jeres erfaringer? Hvad virker?
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Patricia

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 426
  • Mit første Klubmesterskab
Sv: Rugning
« Svar #1 Dato: 10 April , 2008, 21:09 »
Jeg mener at have læst at i en fladruger uden ventilator skal æggene luftes i ca. 15 min. om dagen
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Rugning
« Svar #2 Dato: 10 April , 2008, 22:29 »
I en maskine uden ventilator skal du flytte rundt på æggene så de ikke ligger samme sted hver dag.

Ellers lyder det meget fornuftigt. Tjek luftblæren når du lyser æggene første gang. Er den svundet lidt, så fortsæt uden vand, er den svundet meget, så tilføj en smule, så du kommer op på 35-40 %

Lys løbende og følg luftblærens udvikling og juster vand efter denne. Luftblæren skal overtage en stor andel af pladsen i ægget.

« Senest Redigeret: 10 April , 2008, 22:31 Fra Susanne Hansen »
Hilsen Susanne

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: Rugning
« Svar #3 Dato: 11 April , 2008, 10:22 »
Når du siger flytter rundt, skal man så bytte rundt på deres pladser så æggene ligger forskellige steder i maskinen eller bare vende dem?
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Linda Andreasen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 935
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
Sv: Rugning
« Svar #4 Dato: 11 April , 2008, 10:29 »
Hejsa
Du skal bare vende dem, hvor de ligger er lige meget.
Når du taget låget af for at vende dem så får de frisk luft . Du skal ikke være bange for at det tager for lang tid at vende dem, en høne mor skal jo også af reden for at spise mm, så der lægger æggene jo også lidt inden hun kommer og varmer dem igen.  ;)
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: Rugning
« Svar #5 Dato: 11 April , 2008, 11:19 »
Jo men jeg tager ikke låget af for at vende dem. Der er installeret en vender der kan bruges udefra.
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Linda Andreasen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 935
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
Sv: Rugning
« Svar #6 Dato: 11 April , 2008, 11:23 »
Sorry
Jeg troede det var en uden vender du havde.
Så må du hente svar hos en anden  <G
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: Rugning
« Svar #7 Dato: 11 April , 2008, 11:34 »
Kan man ikke bare åbne den i et par minutter?
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: Rugning
« Svar #8 Dato: 11 April , 2008, 21:02 »
Jeg har lige lyst et par af æggene i dag, og der er i hvert fald liv i to af dem. :)..lyste ikke dem alle for det er kun 5. dagen i dag. Så noget må jeg gøre rigtigt. <L <L
Jeg har også kommet vand i maskinen, så nu er fugten oppe på 40% og så er jeg begyndt at lade æggene få luft i ca. 5 minutter hver aften. I næste uge får de luft i 15 min.
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Helle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 267
  • 1,10 lys columbiafarvede dværg sussex
Sv: Rugning
« Svar #9 Dato: 11 April , 2008, 21:09 »
Jeg er også novice i brugen af rugemaskiner. Har dog lært at langt de fleste her på forum foretrækker at ruge tørt. Dvs at de IKKE følger den vejledning man ellers kan downloade her fra siden, men følger deres egen erfaring. Jeg lærte det først da jeg havde haft fyldt vand på og så er det svært at få fugtigheden ned igen. Der er mange der kun kører med 20-40% fugt i de første 2 uger.

Held og lykke med det.
Helle
Begejstret ejer af gode ægproducenter :-)

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: Rugning
« Svar #10 Dato: 11 April , 2008, 21:11 »
Ja jeg havde også den fornemmelse at folk herinde gør som de synes er bedst...derfor jeg startede tråden :)
Så nu forsøger jeg mig også bare frem som jeg bedst kan. 1. hold kyllinger må så blive et forsøg ... :) og indtil videre ser det ud til det går.
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Rugning
« Svar #11 Dato: 11 April , 2008, 22:08 »
Det skal nok gå hvis blot luftblæren bliver større. Er den for lille kommer kyllingerne ikke ud.
Hilsen Susanne