Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Duer... Spørgsmål???  (Læst 8001 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline bullstar

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 665
  • En rigtig hønsefreak
    • www.englefund.dk
Duer... Spørgsmål???
« Dato: 04 Februar , 2010, 07:38 »
Jeg har en lukket hønsegård og vil have et par duer til at bo der... Mit spørgsmål går på om det er synd at holde duer der ikke kommer på rigtig flyvetur...
Skal jeg lave det som et dueslag hvor man kan åbne ud til det fri? jeg er jo lidt bange for at mine duer flyver væk eller bliver spist af en rovfugl ???
Lærke Lorentzen
Ejer af Orpington i stor....
Opdrætter teddy kaniner og engelske undulater...

Se min hjemmeside:)

Offline Bent Skaarup Pedersen

  • Bruger
  • Indlæg: 228
Sv: Duer... Spørgsmål???
« Svar #1 Dato: 04 Februar , 2010, 09:01 »
De fleste raceduer har kun en hønsegaard/voliere at flyve i, men hvis du vælger en race der er egnet til at flyve mere frit, så kunne du jo overveje at lukke dem ud til en flyvetur, når du kommer hjem fra arbejde !

Hvis du så vænner dem til, at de bliver fodret ved landing, så undgår du også problemer med naboerne !

med venlig hilsen - Bent Skaarup Pedersen

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: Duer... Spørgsmål???
« Svar #2 Dato: 04 Februar , 2010, 12:05 »
Vores raceduer flyver frit.. altså da de først fik lært at flyve efter opvæksten i voliere :D
De er smukke, naboerne kan li' dem og sådan er vi heldige. Men det koster selvfølgelig i told til spurvehøgen nu og da.

Vores flyver ikke ret langt væk. Vi har mødt dem 500 m. fra matriklen som det fjerneste.
Og de er stensikkert altid hjemme til spisetid. De kender lyden af mandens firmabil, og kommer, når de hører han kører op i indkørslen!

Vil tro, at flyvelysten er meget afhængig af racen.

Offline Kaffka

  • Bruger
  • Indlæg: 346
Sv: Duer... Spørgsmål???
« Svar #3 Dato: 04 Februar , 2010, 22:34 »
Har for nogen år siden haft Danske Tumlinger, og kan virkelig anbefale denne race. Skønne duer der er rigtig spændende at se på når de "tumler" oppe i luften og slår baglænse kolbøtter  :)
Havde ingen problemer med at de ikke kom ned og gik ind i slaget overhovedet, og så er de meget lette at passe. At det er en ældgammel dansk race man bør værne om gør det kun endnu mere spændende synes jeg.
Mvh

Claus

Offline bullstar

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 665
  • En rigtig hønsefreak
    • www.englefund.dk
Sv: Duer... Spørgsmål???
« Svar #4 Dato: 05 Februar , 2010, 08:17 »
Tak for svar til jer alle ;D

Nu er det jo strasser duer jeg er faldet for men for også at vide at de ikke er de nemmeste ang pasning af egne unger osv???
Lærke Lorentzen
Ejer af Orpington i stor....
Opdrætter teddy kaniner og engelske undulater...

Se min hjemmeside:)

Offline Kaffka

  • Bruger
  • Indlæg: 346
Sv: Duer... Spørgsmål???
« Svar #5 Dato: 05 Februar , 2010, 13:27 »
Strasser duer hører jo til de tunge duer og flyver da vist ikke særligt meget, men går mere rundt på græsplænen og hygger sig. Præcist som høns. Men de kan selvfølgelig flyve.
Mener da ikke Strasser duer skulle være særlig svære at holde, muligvis er de lidt mindre produktive end f.eks. Danske Tumlinger (dem jeg have var MEGET produktive). Men det er jo nødvendigvis ikke en ulempe - det afhænger af hvad man selv ønsker. Er det kun for hyggens skyld gør det jo ikke noget.
Iøvrigt er der jo ikke noget der er så hyggeligt som et dueslag :)
Mvh

Claus

Offline Kim Stenderup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 113
Sv: Duer... Spørgsmål???
« Svar #6 Dato: 08 Maj , 2010, 12:13 »
Hej.
Jeg har haft raceduer i volierer i mange år, og det er ikke synd for dem, da de aldrig har prøvet andet. Nu har jeg brevduer, som jeg har fået som store unger, der derfor aldrig har prøvet at flyve frit. De går i et åbent slag (hus og volierer ud i et) sammen med nogle høns, og det går fint. Duer og høns spiser og drikker af de samme trug. Og mens duerne tager bad i deres badekar, står hønsene ved siden af og drikker af vandet. Så du kan sagtens holde dem sammen - og holde dem indespærret. Høgen finder nok et andet bytte  ;)
De bedste hilsner fra Kim.

Pt ejer af 0,4 Isa Warren, 1,1 (Vildtgrå) Franske Væddere, 1,1 (Zobelblå Dværg-væddere, Show Racer og Cauchois i forskellige farver og varianter, 1.0 skør Missekat Sputnik.