Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Underlige ryk med hovedet.  (Læst 2308 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Lene Skelmose

  • Gæst
Underlige ryk med hovedet.
« Dato: 12 November , 2014, 17:46 »
Min kære hane har i dag haft nogle underlige temmelig kraftige ryk med hovedet fra side til side. Lige umiddelbart virker det ufrivilligt og her til aften havde han lagt sig under redekassen med hovedet ind mod hjørnet og hønerne lå i en ring omkring ham (beskyttende?)- det plejer at være et rigtig dårligt tegn.

Han har i et stykke tid haft en mislyd på vejrtrækningen og er undersøgt ved dyrlægen, der dog ikke kunne finde nogen forklaring. Han fik penicillinkur , der hjalp lidt men ikke løste problemet. Virker ellers sund og rask - indtil i dag.

Vi tager ham ind i aften når de er gået på pind. Udover at tjekke for luftrørsorm og evt give ham en ormekur, er der så andet jeg kan kigge efter/gøre?

Nogen der har oplevet noget lignende eller har en ide om hvad det kan være?





Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: Underlige ryk med hovedet.
« Svar #1 Dato: 12 November , 2014, 20:30 »
Pokkers og en øv-situation!
Forkølelse, fugt i hønsehuset?
Ormekur og hønseguf...
Tager han stadig føde til sig?
Hvordan ser hans lort ud?
Vand er vigtigst.
God bedring med ham, har nogen andre bud, så kom frisk......
Hilsner
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Underlige ryk med hovedet.
« Svar #2 Dato: 12 November , 2014, 22:18 »
Ingen forkølelse. Ikke fugt i huset ( der er affugter som kører oppe under loftet et par timer i løbet af natten - ingen træk ved hønsene). Spiser og drikker normalt. Klatter normale. Går ude i stor have med læsteder og masser af fødemuligheder.

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Underlige ryk med hovedet.
« Svar #3 Dato: 12 November , 2014, 22:25 »
Selv tænker jeg på noget hjerne-noget. Hovedbevægelserne virker som noget han ikke har styr på. Foresvæver mig der er noget med orm/parasitter der kan gå på hjernen ved hest og hund.

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Underlige ryk med hovedet.
« Svar #4 Dato: 13 November , 2014, 12:23 »
Har besluttet at se det an til på mandag. Dyrlægen har lukket i dag og i morgen har jeg ingen bil, så skal jeg derop må jeg bære ham eller tage ham bag på cyklen. Det vil jeg gerne skåne ham og mit nervesystem for :) Prøver  at blande Hemexcide i blødfoderet. Hvis det er orm kunne det måske hjælpe. Så gør jeg da noget.