Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Skruk Araucana høne  (Læst 3950 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Krizzz88

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 66
  • Nybegynder :)
Skruk Araucana høne
« Dato: 10 November , 2014, 16:00 »
Hej

nu har en af mine høns lagt skruk i en uge på en bunke æg..
Er egentlig ikke meningen, men for noget tid siden holde mine høns op med at lægge æg så jeg har ikke tjekket rederne i et stykke tid og kom så ind i huset i sidste uge og fandt en høne liggende på en bunke æg..

Bliver disse æg til noget når de formodenligt er lagt over længere tid i den kulde?

og hvordan  med pasningen af sådan en høne, skal den have vand og mad? For hun rejser sig slet ikke så ved ikke li hvordan jeg skulle få det gjort??

Håber i kan hjælpe :)
Mvh
Kristina Kristensen

6 sort kobber Maran kyllinger
3 halv Araucana og halv sort kobber Maran kyllinger
0.1 Korthåret Hønsehund, Laika
2.0 Main Coon katte, Timmy og Folmer
1.1 Børn, Anne 3 år og Emil 1år
1.0 Ægtefælle, Johnny <3

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Skruk Araucana høne
« Svar #1 Dato: 10 November , 2014, 16:04 »
Der kan sagtens komme noget ud af æggene, men problemet er at de er lagt over en længere periode, og dermed har hønen ikke ruget i lige lang tid på hvert æg = æggene vil klække over flere dage, hvilket vil sige, at hønen går af reden med de første kyllinger, selv om der er æg der endnu ikke er helt klar til at klække.

En skrukhøne finder selv mad og vand. Som regel går hun af reden en til to gange om dagen for at skide, æde og drikke.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Jens S

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 256
    • Jens Stolt photography
Sv: Skruk Araucana høne
« Svar #2 Dato: 10 November , 2014, 17:36 »
Hvis hun ruger godt og fast, kommer der nok noget ud af det.
Eksempelvis 3-4 kyllinger.
Når det går godt er kuldene jo noget større. 12 - 18. Men det er november og tingene flyder.

mad og vand?

Ja selvfølgelig shal rugehønen have adgang til mad og vand. Rugehøns spiser en gang om dagen, og de farer rundt og får det ordnet på 30 -40 minutter. Så gør hende den tjeneste, at der er nem adgang til godt foder og vand og støvbad. Og benyt lejligheden til at give hende lidt loppepulver.

Og tænk også fremtid og kyllinger ind i billedet, og som vejret er nu, er det nok tid at finde noget varmelampe og godt med isolering.
Du kan også tage æggene og putte dem i kagedejen, smide hønen ud af reden og sige, at det er altså ikke i november der skal ruges, og slet ikke på tilfældig måde på tilfældige æg.

Offline Jens S

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 256
    • Jens Stolt photography
Sv: Skruk Araucana høne
« Svar #3 Dato: 10 November , 2014, 17:48 »
Jeg skulle lige hilse at sige, at æggene er gode nok, der er jo ikke koldt, vi har ikke været under frysepunktet.
Så temperaturmæssigt set er æggene gode.
Men hvad med hanen? er de befrugtede. Det ved kun du.
Æg der er under en uge er fine at ruge på og temperaturer, som vi har haft omkring 10 grader, er nærmest perfekte. Så det skal du ikke spekulere på.
Rugningen starter først, når hønen sætter kroppen på æggene, og de bliver varmet op til 37 grader, inden det sker er lave temperaturer at ønske.
Høner af bestemte størrelser kan udruge et bestemt antal æg, antallet passer til kropstørrelsen. Brune italienere har det fx godt med 13 æg. De flytter rundt med æggene, så de kommer i kontakt med rugepletterne og de cirkulerer således 2 dobbelte cirkler af æg og hiver æg ind fra ydre til indre cirkel. Rugning er ikke hazardspil, men nøje planlagt.

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: Skruk Araucana høne
« Svar #4 Dato: 10 November , 2014, 19:24 »
Mine betragtninger om den beskrevne rugning:
- netop nu er en elendig årstid hvor naturen ikke hjælper til.
- rugning med skruk bør være en styret proces. DU skal samle æggene, eller købe af en race som kan give det du ønsker. Skrukhønen "gøres klar" ved at ligge på kunstige æg som fjernes inden du ad een gang lægger de rigtige æg under hende.
Gennemføres denne rugning må du forudse en spredt og problematisk klækning,
- Kyllinger, hvis det lykkes, bliver sjældent gode høns.
Dette ville jeg gøre:
Tag skrukken af reden og vent til foråret, så vil naturen hjælpe med, og brug tiden indtil da til at gøre dig klar med det praktiske, og valget af de bedst egnede rugeæg.
Mange hilsner
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline Alice

  • Bruger
  • Indlæg: 271
Sv: Skruk Araucana høne
« Svar #5 Dato: 10 November , 2014, 22:07 »
Hej Krizz

Du kan se, om din høne har været ude og besørge; i så fald har den lagt en meget stor og ildelugtende klat i hønsehuset/-gården. Hvis den nægter at forlade reden, og du vil have, at den fortsætter med at ruge, er du nødt til at tage den ud og sætte den foran en lækker madskål.

I sommer måtte jeg hver dag "gå tur" med min rugehøne. Den spænede selv tilbage til reden, når den havde spist, drukket, støvbadet og besørget, men den gik aldrig ud af sig selv. Den blev en perfekt hønemor.

Held og lykke med kyllingerne, hvis du vælger det. Høne og kyllinger skal have et aflukke for sig selv.