Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: burhøns/ hønseri  (Læst 18521 gange)

0 Medlemmer og 5 Gæster læser dette emne.

Offline farm-svendsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 874
Sv: burhøns/ hønseri
« Svar #90 Dato: 21 Januar , 2012, 16:42 »
opdate: min søn fik i dag lov at prøve at give dem en smule brød.... de kiggede virkelig mærkeligt på os og turde ikke røre det mens vi var i stalden... er spændt på om de har spist det når jeg skal ud og slukke lyset i aften!

de spiser godt nok helt vild med foder de 5 skønne damer..men de skal jo også bruge en del til at komme med nye fjer :-)

jeg har ikke set dem hakke eller pille hinanden og det tager jeg som gode tegn!

hver dag er det en af damerne der har lagt et æg oppe på Møjbrættet :D heldigvis er der en kant på så det ikke falder ned...

Igen i dag var der 4 æg...troede alså de ville stoppe med at ligge æg nu???
0,3 blandings høns
0,4 wyandotter gul/sortrandet
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: burhøns/ hønseri
« Svar #91 Dato: 21 Januar , 2012, 17:07 »
ikk nok med at burhønse æg er billige, de har jo oss været med til kontroleret at udryde salmonella i æg, der er jo sjældent noget der er så skidt at det ikk er godt for noget /o

Er det bevist at Salmonella er udryddet i buræg. :-\

Hvor ofte kontrolleres æg fra burhøns egentlig? er det daglige stikprøvekontroller?
Mvh
Erik Andersen

Offline ina.....

  • Moderator
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: burhøns/ hønseri
« Svar #92 Dato: 21 Januar , 2012, 17:18 »
ina , hos burhøns kan man kontrolere alt, det kan man ikk med øko

Hvad feks, kan være så vigtigt at vi ikke kan undvære det ??
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: burhøns/ hønseri
« Svar #93 Dato: 21 Januar , 2012, 17:41 »
opdate: min søn fik i dag lov at prøve at give dem en smule brød.... de kiggede virkelig mærkeligt på os og turde ikke røre det mens vi var i stalden... er spændt på om de har spist det når jeg skal ud og slukke lyset i aften!

de spiser godt nok helt vild med foder de 5 skønne damer..men de skal jo også bruge en del til at komme med nye fjer :-)

jeg har ikke set dem hakke eller pille hinanden og det tager jeg som gode tegn!

hver dag er det en af damerne der har lagt et æg oppe på Møjbrættet :D heldigvis er der en kant på så det ikke falder ned...

Igen i dag var der 4 æg...troede alså de ville stoppe med at ligge æg nu???

Det kan jo være, at de bare bliver ved og ved..ligesom duracell batteriet!? ;) Og så spiser de måske det mere, nu hvor de begynder at sætte flere fjer sideløbende med ægproduktionen  /o
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: burhøns/ hønseri
« Svar #94 Dato: 21 Januar , 2012, 17:45 »
Margrethe : flot skrevet.. jeg tror aldrig man får alle til at boycotte burhøns produkter..de de jo desværre er billige... derimod tror jeg at som du siger ..folk vil gerne gøre en forskell..og jeg kan klart se at flere bekendte er begyndt at få høns i deres haver /o

Jeg tror bestemt, at jo mere man udbreder viden omkring æg og æggenes stakkels læggere i burene, så er der nogen, der bliver mere dyrevenlige og begynder at købe det næstbedste alternativ til egne høns. Men dér, hvor det er svært, er alle produkterne i supermarkedet, hvori indgår æg.. Jeg antager, at alt, der IKKE er økologisk i supermarkedet, er produceret billigst muligt, dvs med æg fra burhøns, fordi det desværre er billigst..og dér kan man jo ikke altid undgå at skulle købe noget, selvom man vil gøre alt, hvad man kan for IKKE at støtte den fæle industri  :-\
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Lina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 54
Sv: burhøns/ hønseri
« Svar #95 Dato: 21 Januar , 2012, 21:29 »
Så længe man køber burhøns/burhønseæg er man med til at støtte den industri. Hver en krone der går til den industri er en støtte for dem.


Det er rigtigt. Men burhøns er ikke burægsindustriens produkter. Det er buræg, der er det. Burhøns er groft sagt burægsproducenternes maskiner, der har til opgave at producere de produkter, producenterne tjener penge på, og jeg vil mene, at det er heri, en central forskel ligger.

Det er selvfølgelig rigtigt, at en burægsproducent tjener penge, hvis man giver ham en 5'er for en høne. Spørgsmålet er nu, om 5 kr. og en solgt høne får ham til straks at bestille en ny høne, der kan udfylde den tomme plads i buret? Nej. Sådan fungerer det ikke. På burægsproduktioner (og andre ægproduktioner) dør der adskillige høns hver eneste dag, og det er et tab, ægsproducenterne forventer og medregner i deres budget. Iflg. tal fra Landbrug & Fødevarer er det 4,8% af hønerne i "berigede" bure, der dør, før de alligevel skal kasseres, og i en besætning på 90.000 høns er det 4320 høns på et år eller knap 12 om dagen.

Med 4320 døde høns på et år (eller lidt flere eller færre alt efter produktionens størrelse) er jeg overbevist om, at det ikke gør nogen forskel, om der "forsvinder" (bliver solgt) en enkelt ekstra burhøne, 5, 10 eller 20. Det er ganske enkelt ikke noget, en burægsproducent med en besætning på måske 90.000 høns overhovedet bemærker. Mig bekendt bliver der først bestilt nye høns, når den eksisterende besætning skal kasseres, så jeg kan ikke se, at købet af 1, 10 eller 20 høner skulle kunne være med til at speede bestillingen af nye høns op.

Naturligvis vil situationen være en anden, hvis der pludselig kom en stor efterspørgsel på brugte burhøns. Hvis hver burægsproducent kunne sælge f.eks. 50 burhøns hver dag eller hver måned, kan man forestille sig, at han ville begynde at bestille flere høns fra rugeriet, hver gang det var tid til at bestille en ny besætning. Han ville se, at noget tyder på, at han kan tjene et fast beløb hver måned på at sælge brugte burhøns, og han ville kunne gøre en forretning ud af det, som han kunne tjene penge på ved siden af æggeproduktionen. Man kan i sådan en situation forvente, at han ville bestille en almindelig størrelse besætning plus det antal høner, han ville forvente at kunne sælge til folk, der ønsker at købe en burhøne. I en sådan situation kan man argumentere for, at det gør mere skade end gavn at købe en burhøne, den er jeg helt med på. Det er bare ikke sådan, det foregår i dag.

De gange, jeg har købt burhøns, har burægsproducenten rystet på hovedet af mig, tydeligvis forundret over, hvad jeg ville med dem. Det var også meget tydeligt på ham, at han meget, meget sjældent sælger ud af sine høns. Har det lille beløb, jeg har givet ham, været med til at styrke industrien? Det er jeg overbevist om, at det ikke har. Uden at vide det tror jeg, beløbet er blevet brugt på kaffe til ham og naboen - eller i hvert fald noget i den stil. Han er ikke straks begyndt at overveje at udvide sin forretning og markedsføre brugt burhøns til naive og sentimentale dyreelskere ::)

Man kan selvfølgelig spørge, hvordan os, der har købt burhøns af burægsproducenter, kan vide, hvor grænsen går. Hvornår får man en høne i bytte for en 5'er i burægsproducentens kaffekasse, og hvornår er man med til at støtte en potentiel 'brugt burhøne'-industri, der er med til at styrke burægsindustrien? Det ved jeg ikke, men jeg må indrømme, at jeg ikke tror, at vi nogensinde kommer til at se sådan en 'brugt burhøne'-industri.

Et andet forhold, der er værd at bemærke, er, at mange af de burhøns, der bliver solgt til private, er høns, der alligevel skulle til at kasseres. Mit første hold burhøns hentede jeg dagen inden, resten af besætningen skulle slås ihjel. Og rent efterspørgselsmæssigt gør det jo ingen forskel, om en brugt burhøne havner i min have eller kværnes til minkfoder.

Det er tydeligt, at der er en del herinde, der synes det er lidt irriterende at diskutere det her, og fred være med det. Jeg vil bare gerne forklare, hvordan jeg personligt retfærdiggør at købe burhøns (selvom det også er sket, at jeg har fået dem gratis, hvis jeg selv ville komme og tage dem ud af buret, inden besætningen alligevel skulle slås ihjel). Jeg ved godt, at det ikke stopper burægsproduktion at købe eller tage imod burhøns. Omvendt stopper det heller ikke burægsproduktion ikke at købe eller tage imod burhøns, i hvert fald hvis jeg har ret i mit ræsonnement. Jeg er helt med på, at vi skal arbejde på at få burægsproduktion forbudt, men det kan man jo også sagtens arbejde for, selvom man har et par eks-burhøns i haven. Jeg ser i hvert fald ikke sådan på det, at nu hvor jeg har adopteret nogle burhøns, så har jeg gjort mit for at "redde verden".

God lørdag til jer alle (hvis nogen da har læst helt herned til :D)!

Offline Soffy65

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 617
Sv: burhøns/ hønseri
« Svar #96 Dato: 21 Januar , 2012, 21:47 »
Jeg er helt enig med dig , Lina.  /o
Mvh Lene

1,2 dværg wyandotter, 1,3 New Hampshire, 0,2 Jersey kæmper, 0,6 eks-burhøns,
2,3,13 islandske landnamshøns, + 25 blandede kyllinger, 2 løbeænder , 3 Japanske Vagtler
Andet: 2 hunde, 5 katte, 2 dværggeder, 1,1 Belgisk Kæmpe

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: burhøns/ hønseri
« Svar #97 Dato: 21 Januar , 2012, 22:01 »
- også mig. Og jeg HAR læst det hele ;). Men der er måske nogen, der tror at de kan ændre verden ved IKKE at købe aflagte burhøns. Det må jo være en personlig beslutning. Der er også nogle, der mener at æglægningshybriderne er en dårligere slags høns fordi de er lavet til ægproduktion og ikke til udstillingsbrug. Det forstår jeg heller ikke helt. Om de er lavet til produktion eller udstilling, så mister de livet når nogen er mere effektive/smukkere. Sådan er det bare. Håber så at udstillingsdyrene har haft det bedre, så længe det varede.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Karinath

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 123
Sv: burhøns/ hønseri
« Svar #98 Dato: 21 Januar , 2012, 22:35 »
Efter min bedste overbevisning handler burhønseindustrien ikke om afskrevet produktionsudstyr (hønsene), men selve produktet.

Vil vi ændre noget, skal vi alle sammen lære at gå udenom produkter med "indbyggede buræg".

Det er lige fra brødet hos bageren, der er penslet med buræg. Færdige fiskefiletter med æg i paneringen, leverpostej og andre patéer, kager og cremer, selv kagemix.
Til de indlysende: Mayonnaise og produkter lavet af mayonnaise, f.x. æggesalat ;)

@ farm-svendsen. Dine kommende smukke piger, har åbnet for en vigtig debat, hvor f.x. jeg har fået øjnene op for, at jeg støtter industrien, hvis jeg køber frisk pasta selvom den økologiske er udsolgt.
Med venligste hilsener
Lykkelig indehaver af 0.0.12 maran, 1.4 dværgwyandotter, 0.1.1 araucana, 1.4 engelsk araucana og 0.1 blanding
0.2 dalmatiner
1.0 marsvin
2.1 børn
1.0 ægtefælle

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: burhøns/ hønseri
« Svar #99 Dato: 21 Januar , 2012, 22:55 »
@Lina

Jeg tror i bund og grund at du har ret i meget af det du skriver (og jeg har læst det).

Jeg tror heller ikke der er nogle af disse burhønseholdere der spekulerer i at kunne sælge lidt 'udtjente' høns på sidelinien. Det bidrager dog stadig i en eller anden grad til deres økonomi, omend det ikke er noget afgørende.

Mit standpunkt er, hvorfor overhovedet bruge kræfter (penge) på noget, der i bund og grund nok var bedst tjent med at blive udfriet fra deres lidelser? Disse resourser kunne i stedet bruges på nogen/noget der ikke havde været et sandt helvede igennem.













Der bliver ved med at komme et billede op i mit hoved af græske gadehunde.










 




Nej, nu kom jeg sgu alligevel til at skrive det. Det var ikke meningen, for det åbner jo op for et sandt inferno af dårligdomme rundt om i verden, som vi så alle har pligt til at træde ind og rette op på.


Well, you know me. ;)

Mvh
Erik Andersen

kyllingesalg

  • Gæst
Sv: burhøns/ hønseri
« Svar #100 Dato: 21 Januar , 2012, 23:05 »
Hej  ;D

Jeg er helt overbevist om at pengene for de aflagte burhøns, ikke går til "kaffekassen" Det ville jo også være ulovligt.
Nej de bliver skam indregnet i årsregnskabet, så man kan se hvad overskudet bliver. Ud fra det kan man så beregne hvor meget man kan udvide "besætningen" med for at få et endnu størrer overskud til næste år Osv..
Og således er i indirekte med til at endnu flere burhøns ser dagens lys.

Sådan har det foregået år efter år efter år. Hvis i tror i ændrer noget så tro om. Man kan kun ændre det ved at stå sammen som forbrugere og boykotte deres produkter.
Jeg ved godt at man ikke kan overbevise alle om det. Men bare 20 procent af forbrugerne ville være nok til at knække kurven. Og så kunne det endelig være at der blev færrer burhøns.

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: burhøns/ hønseri
« Svar #101 Dato: 21 Januar , 2012, 23:14 »
det jeg ikk forstår her, er hvorfor skal, hønen leve først som burhøne, inden den bliver havehøne, med andet formål end at den bliver, afskrevet og billig, 5 kr eller gratis.

samtidig med at burhønsene, angribes for at have for billige forhold.

hvis det handlede om etrik og moral, og ikk øknomi, burde man jo få hønsene som kyllinger, inden de bliver til burhøns.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: burhøns/ hønseri
« Svar #102 Dato: 21 Januar , 2012, 23:19 »
Jeg ser du storsmiler, så ved ikke helt hvor meget af det du skriver er oprigtigt og hvor meget der er ironi.

Jeg er helt overbevist om at pengene for de aflagte burhøns, ikke går til "kaffekassen" Det ville jo også være ulovligt.

Det var formodentlig grunden til din smiley.

Selvfølgelig går de 'udenom' og derfor tæller de dobbelt i penge. Når den afgående produktionsbesætning bliver gasset er der næppe nogen der står og kontrollerer antallet af døde dyr. Men den del af økonomien er nok stadig ikke afgørende for om en produktion fortsætter eller ej.

Så det eneste der kan stoppe den slags produktion/dyrehold er os forbrugere.

Første skridt må være at boykotte køb af burhønse- og skrabeæg. Næste skridt må så være boykott af de produkter der fremstilles med brug af selvsamme æg.

Lang vej, men enhver tur, uanset længden, startes med første skridt!!
Mvh
Erik Andersen

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: burhøns/ hønseri
« Svar #103 Dato: 21 Januar , 2012, 23:21 »
det jeg ikk forstår her, er hvorfor skal, hønen leve først som burhøne, inden den bliver havehøne, med andet formål end at den bliver, afskrevet og billig, 5 kr eller gratis.

samtidig med at burhønsene, angribes for at have for billige forhold.

hvis det handlede om etrik og moral, og ikk øknomi, burde man jo få hønsene som kyllinger, inden de bliver til burhøns.

Og den slags høner kan også købes flere steder. 'Hønniker nær æglægning' hedder de så. De varierer lidt i pris, men kan erhverves fra ca 50 kr.
Mvh
Erik Andersen

kyllingesalg

  • Gæst
Sv: burhøns/ hønseri
« Svar #104 Dato: 21 Januar , 2012, 23:42 »
Jeg ser du storsmiler, så ved ikke helt hvor meget af det du skriver er oprigtigt og hvor meget der er ironi.

Det var formodentlig grunden til din smiley.

Selvfølgelig går de 'udenom' og derfor tæller de dobbelt i penge. Når den afgående produktionsbesætning bliver gasset er der næppe nogen der står og kontrollerer antallet af døde dyr. Men den del af økonomien er nok stadig ikke afgørende for om en produktion fortsætter eller ej.

Så det eneste der kan stoppe den slags produktion/dyrehold er os forbrugere.

Første skridt må være at boykotte køb af burhønse- og skrabeæg. Næste skridt må så være boykott af de produkter der fremstilles med brug af selvsamme æg.

Lang vej, men enhver tur, uanset længden, startes med første skridt!!
Hej  ;D

Selv om der er en glad smily, er det skam alvorlig ment. Og det kan da undre mig at du automatisk går ud fra at de bryder lovgivningen ved at sælge dem "udenom" Jeg tror ikke der er nogen af dem der har lyst til at få besøg af SKAT på den baggrund.