Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Lidt brahma genetik  (Læst 11176 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Lidt brahma genetik
« Dato: 12 Maj , 2014, 18:13 »
Hvordan er genkoden hos hhv sort/guld båndet og sort/hvid columbia?

Har jeg ret i, at sort/guld båndet er vildtfarven og sort/hvid columbia er med genet for sølv og genet for columbia altså Co_ S_ ?
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Lidt brahma genetik
« Svar #1 Dato: 12 Maj , 2014, 19:11 »
Du har ret med hensyn til de Hvide sort-columbia og Guld sortbåndet er guldfaktor med Guldhalset under det båndet gen snare end Vildtfarvet. Det båndet gen er vigende kan jeg desuden fortælle.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Lidt brahma genetik
« Svar #2 Dato: 12 Maj , 2014, 19:47 »
Hvilket bogstav bruges om det båndede gen?

Og hvad hedder så farven der vil komme, hvis man parrer en sort/guld båndet hane med en sort/hvid columbia høne?
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Lidt brahma genetik
« Svar #3 Dato: 12 Maj , 2014, 20:11 »
Grundfarve(vildtfarve) p^b/p^b kombineret med dette gen Pg/Pg(båndet gen) som giver båndet dyr ifølge Chicken Calculator.

Vi har lavet denne parring ved Dværg Wyandotter før i tiden bare med Gul sort-columbia istedet for Hvid sort-columbia og der fik vi tre forskellige farver ud af afkommet. Den ene meget meget sjælden og kan ikke huske hvordan de så ud. Den anden en form for brunlig kulør med sort tegning i hals og halen. Den sidste og mest normale er columbiadyr med lidt tegning på ryggen.

Så hønekyllinger vil ligne Gul sort-columbia med lidt tegning på ryggen er det mest sandsynlige. Hanekyllingerne mere Hvid sort-columbia også lidt overtegnet og fordi de bærer Guldfaktor kan de nemt for et gulligt overskær i farven.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Lidt brahma genetik
« Svar #4 Dato: 12 Maj , 2014, 20:22 »
OK :)

Skal lige ha opklaring på et par ting ;)

1. Jeg sidder også bl.a. med chicken calculator. Pg genet i dominant form, som på engelsk hedder "Laced". Hvad hedder den på dansk?
Har jeg forstået det rigtigt at det er båndet der hedder p^b/p^b? Findes der andre alleller af Pg genet, som ikke er nævnt på chicken calculator?

2. Hvad er det lige nøjagtigt at båndet-genet gør? Hvilken farve ændres og hvor på dyret, og hvilken ændring sker der?

3. Jeg tænker at jeg i disse to farver må ha grundstenene for at lave sølv sort båndet. Er det ikke korrekt? Den må jo være det samme som sort guld båndet, bare med sølv i stedet for guld, ikke? Så hvis jeg ikke er helt fejl på den, så må der være en chance, om end meget lille i første omgang, for at få sort sølv båndet, hvis jeg parrer to F1 dyr.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Lidt brahma genetik
« Svar #5 Dato: 12 Maj , 2014, 20:34 »
Laced er randet og ikke båndet.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Lidt brahma genetik
« Svar #6 Dato: 12 Maj , 2014, 20:55 »
Laced oversættes til randet på dansk og jeg har ikke helt styr på om det er en kombination af to gener der giver det båndet eller en variation af Pg genet der ikke er nævnt. Dog nævner en bog jeg har at det er en variation eller ligefrem to forskellige gener.
Den nævner også at kombination af sømmet og båndet giver dobbeltrandet som ses ved Barneveldere.

Det er ikke farven, men tegningen der ændres i dette tilfælde. Ikke så meget på hanen som ligner en alm. Guldhalset med en let brun(guld) søm på hver brystfjer. Hønerne ændre mere tegning ved at fjeren ikke er rislet med sorte nister, men det brune samlet og det sorte samlet hvor der opstår flere bånd på fjeren.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Lidt brahma genetik
« Svar #7 Dato: 12 Maj , 2014, 22:18 »
Ok :-) Dejligt med noget ekspertviden at trække på. Hvad med mit punkt 3 i ovenstående indlæg? Er det helt forkert?
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Lidt brahma genetik
« Svar #8 Dato: 12 Maj , 2014, 23:15 »
Hmm det hele af mit indlæg er ikke kommet med ???

Jo det kan sagtens fungere selvom de nok bliver en mindre del, men bare en i F2 generationer falder ud i den rigtige farve kan man hurtigt komme videre. Personligt ville jeg nok helst bruge en Hvid sort-columbia hane på Guld sortbåndede høner og så tage en hanekylling og sætte tilbage på mødrene for flest kyllinger i den rigtige farve.
Hvis det i stedet er en Guld sortbåndet hane man bruger på Hvid sort-columbia høner forminskes chancen for Sølv sortbåndede i F2 generationen. Dog er muligheden stadig til stede for nogle hønekyllinger.

Ved nu ikke om jeg er ekspert, men nyder at lege i tankerne for hvardan man kan fremavle det forskellige og/eller tilføje noget andet.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Lidt brahma genetik
« Svar #9 Dato: 13 Maj , 2014, 08:55 »
Nu er der nok desværre meget lidt sandsynlighed for at jeg får prøvet denne parring i praksis. Jeg har ikke rigtig pladsen til det :( Men hvis det bliver muligt, og jeg ellers får en hvid/sort columbia hane og nogle sort guld båndede høns, så vil jeg prøve ;)

Findes der ikke et sted på nettet med en oversigt over genotyperne på de forskellige farver i de forskellige racer? Jeg tror lige at det var det, der ville hjælpe mig det sidste stykke på vej til en bedre forståelse af hønsegenetikken.

Noget i stil med denne for kaniner http://jillswilddutchbunch.freehosting.net/articles/Genotypes.html
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Lidt brahma genetik
« Svar #10 Dato: 11 ſeptember , 2014, 17:58 »
Jeg hiver lige denne frem igen :)

Jeg har lige pt 1,3 hvid sort /columbia, 1,0 guld sort /båndet og 0,2 guld blå /båndet brahma.

Jeg er stadig opsat på at få lavet sølv sort /båndet. Er det muligt når nu mine høner blev blå i stedet for sorte?
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Lidt brahma genetik
« Svar #11 Dato: 11 ſeptember , 2014, 18:29 »
Ja så vil halvdelen bare blive blå istedet og den anden halvdel sort. Du ender bare med Sølv blåbåndet istedet måske hvis du også vil lave dem ;)
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Lidt brahma genetik
« Svar #12 Dato: 11 ſeptember , 2014, 19:02 »
OK :) Er ikke så vild med de sølv blå/båndede. Kan bedre li kontrasten i de sølv sort /båndede, men må jo prøve at se hvad der kommer ud af det ;)
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: Lidt brahma genetik
« Svar #13 Dato: 11 ſeptember , 2014, 19:45 »
Jeg har lavet krydsninger af hvid/sort columbia hane og guld/sort(blå)båndet høner..det giver kyllinger der ligner meget hvid/sort columbia, men med lidt gulligt skær
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Lidt brahma genetik
« Svar #14 Dato: 11 ſeptember , 2014, 20:35 »
Pia du gemmer bare en Hvid sort-columbialignende hanekylling så renhvid i sølvfarven som vel muligt og sætter tilbage på de Guld blåbåndede høner eller hvis du også får lavet nogle rene kyllinger af de båndet kan du vælge at sætte hanekyllingen på de Guld sortbåndede hønekyllinger for helt at undgå de Sølv blåbåndede.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen