Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Pudsløjerlige farver  (Læst 9626 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

GKV

  • Gæst
Pudsløjerlige farver
« Dato: 03 Maj , 2010, 20:51 »
Fik taget lidt billeder af nogle af mine haleløse Araucanere, krydsningerne mellem de engelske og de andre.Jeg synes de er så søde, men ved da godt at det med den lille top ikke er i orden.

Kan nogen fortælle mig hvad farverne kaldes, eller de kaldes måske slet ingenting ;D ;D ;D













Ja og så syntes Isolde, at hun da var meget mere fotogen end de fjollede høns.





VH Gunni.

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Pudsløjerlige farver
« Svar #1 Dato: 03 Maj , 2010, 21:24 »
Isolde har da ret - hun er LÆKKER :D
Næh, jeg har ikke noget bud på farverne - men sjove er de da. Nummer tre ligner én jeg fik med fra en opdrætter i Tyskland sidste år. Han var vist i gang med lidt farveeksperimenter. Den er nu en meget afholdt kælehøne få kilometer herfra. Snakker som et vandfald ::).
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline vini

  • Bruger
  • Indlæg: 44
  • hønsefødder gulerødder...
Sv: Pudsløjerlige farver
« Svar #2 Dato: 03 Maj , 2010, 21:36 »
Kender ikke navnet på farven. Men uanset, så ser de kære ud.  :)
0,4 hvid wyandot og 0,1 blandings kochin, 1,0 gammel kat, 1,1 børn og 1,0 handymand

GKV

  • Gæst
Sv: Pudsløjerlige farver
« Svar #3 Dato: 03 Maj , 2010, 21:59 »
Isolde har da ret - hun er LÆKKER :D
Næh, jeg har ikke noget bud på farverne - men sjove er de da. Nummer tre ligner én jeg fik med fra en opdrætter i Tyskland sidste år. Han var vist i gang med lidt farveeksperimenter. Den er nu en meget afholdt kælehøne få kilometer herfra. Snakker som et vandfald ::).

Var det ikke hende der ikke lagde blå æg???? Den risiko er heldigvis ikke tilstede hos mine ;D ;D

VH Gunni

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Pudsløjerlige farver
« Svar #4 Dato: 03 Maj , 2010, 22:10 »
Hendes æg er vist nærmest turkisgrønne. Jeg har ingen, der lægger rent blå æg - desværre....
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Pudsløjerlige farver
« Svar #5 Dato: 03 Maj , 2010, 23:05 »
Hmmm hmmm hmmm :)

Jeg tror du er ude i noget birkefarvet, eller sølvhalset ved de første, nok mere sølvhalset. Tror du det er 2 høner? De har i hvert fald sølvfaktor så det basker. De næste, brune som i brun italiener? De kunne godt ligne 1.1.af denne farve. Kaldes det guldhalset? Den sidste, sikke en charmetrold. Der er nok noget sølvfaktor der spiller ind her, så det kunne godt være en lys columbia uden at være super i farvetegningen selvfølgelig. Tillykke Gunni de er meget flotte og genetisk meget interessante! Specielt hvis de kunne renavles. Kald mig mærkelig, jeg kunne godt tænke mig en stamme gul/sort columbia haleløs brahma :)

Hvis du kan, så prøv at sætte columbiaen sammen med en almindelig brun når den tid kommer
Nu tilbage som Johanne Schiødt

GKV

  • Gæst
Sv: Pudsløjerlige farver
« Svar #6 Dato: 04 Maj , 2010, 07:02 »
Tak skal du have Johanne.Ja det er ingen sag at lave 1. generation, det er straks værre med den næste og da jeg er lidt på herrens mark med det genetiske er der jo kun tiden der kan vise det.Jeg støtter mig lidt til chickencalculatoren, men det er heller ikke så nemt, idet man jo ikke ved hvilke farver forældredyrene er bygget på.

Af den sidste charmetrold har jeg fire af slagsen.

VH Gunni.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Pudsløjerlige farver
« Svar #7 Dato: 04 Maj , 2010, 07:52 »
Nu er de jo langt fra udfarvede, så de kan nå at ændre sig meget.

Jeg kendte engang en ældre mand som mente at man bare skulle parre 2 rene racer og vupti så havde man allerede en ny race, allerede i første generation ......!!
Hvilket man langt fra har, man har kun nogle krydsninger.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Willy Littau

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 215
Sv: Pudsløjerlige farver
« Svar #8 Dato: 04 Maj , 2010, 08:11 »
1 + 2 ligner noget som kunne blive sølvhalset eller sølvvildfarvet. 3, 4, 5 ligner guldhalset eller vildfarvet. 6 kunne blive til måske en hvid sort columbia. De første kyllingefjer giver et fingerpeg, men det er først når kyllingerne er udfældet den rigtige farve kommer frem.

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Pudsløjerlige farver
« Svar #9 Dato: 04 Maj , 2010, 09:03 »
Ja der er lang vej til de rene farver, og så skal genet for langhalet også avles ud :) men Gunni det er da en glimrende start!
Nu tilbage som Johanne Schiødt

GKV

  • Gæst
Sv: Pudsløjerlige farver
« Svar #10 Dato: 04 Maj , 2010, 12:28 »


Jeg kendte engang en ældre mand som mente at man bare skulle parre 2 rene racer og vupti så havde man allerede en ny race, allerede i første generation ......!!
Hvilket man langt fra har, man har kun nogle krydsninger.

Nu er jeg jo så en ældre kone, men ikke af den mening. Egentlig ville jeg blot se, om det var mine høns eller min hane det var galt med efter to maskinfulde ubefrugtede æg af de haleløse Araucanere. At jeg synes det er charmerende små høns er vel ikke så galt, vel ikke værre end det farverod der foregår hos de racerene?

Normalt laver jeg kun racerene dyr, enten det nu er heste eller hunde.

Jeg har slet ikke taget bestemmelse til om det er noget jeg vil gå videre med, jeg syntes blot det var sjovt at se lidt andre farver end de sædvanlige sorte, vildtfarvede og blå og så ville jeg gerne høre hvilken farver det kunne være.

Willy, tak for dit bud, jeg ved godt de er meget unge, men nu ved jeg da hvad jeg måske kan forvente. Så må vi se om øksen skal svinges eller om jeg til den tid gider at have med det at gøre.

Johanne det kunne jo også tænkes at jeg ville avle det haleløse gen UD!!! ;D ;D

VH Gunni.


Offline Magnus

  • Bruger
  • Indlæg: 696
  • magnusfundal@gmail.com
Sv: Pudsløjerlige farver
« Svar #11 Dato: 04 Maj , 2010, 16:36 »
Hej Gunni.
Din farve må være en krydsning mellem Columbia/gul/hvid sorthalet og vildtfarvet/brun/sølvhalset etc.
Jeg har nøjagtig samme farve hos mine egne dværgkrydsninger. Jeg havde nogle billeder, men... Det er indviklet.
Det korte og det lange er, at hønerne er en særligt sølvhalset med hvidt eller hvidgult bryst, hvilket er fuldkomment uhørt ved nogen som helst udgave af vildtfarvet. Hanerne er en ujævn Columbiafarvet.

Det ser ud til, at dine er det samme. En del af dem er den tilsvarende "guldfaktor"-udgave af det samme. Bare med den karakteristiske mørke krave og mere sortagtige tegning, som Araucanaens vildtfarve har.

Hvilke farver har forældredyrene?
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

GKV

  • Gæst
Sv: Pudsløjerlige farver
« Svar #12 Dato: 04 Maj , 2010, 20:02 »
Forældredyrene er for hønernes vedkommende 4 sorte og en vildtfarvet fra Lone. Jeg har indtrykket af, at de hovedsaligt er de farver de består af. Hanen er en fra England som jeg viste på et tidspunkt herinde. Der blev sagt, at det nok var en lidt dårlig birken, hvilket svarer meget godt til det som opdrætteren arbejder på pt. Nemlig birken.

Han havde ærtekam, men den var lidt stor og væltede, meeen det har jeg så også set på de "rigtige" altså at kammen er stor dog uden at den er væltet.



Hvordan man har lavet ham aner jeg ikke, men jeg kunne da slet ikke forestille mig, at man har brugt f.eks sussex. De engelske araucanere er anerkendt i de farver som der også er inden for kamphønsene, ved ikke om columbia er med der.

Racen er relativt ukendt herhjemme, men den har eksisteret siden 1930. Den led så lidt uopmærksomhed, men klubben og standarden er nu 35 år gammel. Den går ind under truede racer og er beskyttet derovre af DEFRA, hvilket vil sige, at de ikke vil blive aflivet under et evt udbrud af sygdom der ellers kræver det.

Der går forøvrigt en haleløs mere som jeg tror får farven efter farmand, omend i dårlig udgave.Jeg har ringet dem og jeg har skrevet ind i min "stambog" hvordan jeg har lavet dem, hvis jeg skulle falde for fristelsen at fortsætte med dem.

Egentlig er jeg glad for at få sølvgenet ind og nu må jeg se om jeg er i stand til at bruge det til noget, ellers har jeg da blot nogle søde små høner.

VH Gunni.

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Pudsløjerlige farver
« Svar #13 Dato: 05 Maj , 2010, 09:12 »
Gunni du sender bare de haleløse op til mig /o hellere det end de skal ende på grillen. Jeg er jo så ung at jeg nok har 20 år at bruge på at lave en ny variant ;) fnis
Nu tilbage som Johanne Schiødt

GKV

  • Gæst
Sv: Pudsløjerlige farver
« Svar #14 Dato: 05 Maj , 2010, 12:54 »
Vi får se, nu er det jo næsten sommer og alting er bare så nemt.Hvis jeg bestemmer for at prøve at gå videre må du jo købe lidt rugeæg.

VH Gunni.