Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hjælp til kønsbestemmelse søges.  (Læst 5965 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Susanne

  • Gæst
Hjælp til kønsbestemmelse søges.
« Dato: 25 Marts , 2010, 18:36 »
Måske er det for tidligt, men nu prøver jeg.

Jeg har nu kun to maraner tilbage af mine hjembragte rugeæg fra Frankrig.
En blå/kobber og en spættet.

De er klækket d 19 oktober 2009 - dvs godt fem måneder gamle.

Er det muligt at der er en høne og en hane?

Og hvis ja, og hvis man krydser dem, hvordan bliver kyllingerne så?

Håber billederne er fyldestgørende - de er lige snuppet her i tusmørket.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hjælp til kønsbestemmelse søges.
« Svar #1 Dato: 25 Marts , 2010, 18:52 »
Mit bud er at den spættede er en lille høne, og den kobber-blå er en lille hane, men jeg er langt fra at være ekspert  :D
Hvor ser de fine ud.
Jeg har ikke noget bud på, hvilke kyllinger det kan give, men mener at huske noget med at splash parret med blåt skulle være en god ting. Men jeg ved ikke, om det er splash som i din spættede.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline lisbethpilkjær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 228
Sv: Hjælp til kønsbestemmelse søges.
« Svar #2 Dato: 25 Marts , 2010, 19:01 »
Mit bud er, at den kobber-blå er en høne, den spættede er jeg derimod mere usikker på. Synes den kobber-blå ligner meget de høner jeg har i den alm. kobberfarvede variation.

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Hjælp til kønsbestemmelse søges.
« Svar #3 Dato: 25 Marts , 2010, 19:26 »
Jeg tror også den kobber-blå er en høne. Halsfjerene ser godt nok spidse ud, men der er ingen spidse eller farvede sadelfjer.
Den spættede synes jeg også ligner en høne. Men det undrer mig lidt, at de er lige gamle. Den spættede virker slet ikke så udvokset som den anden.
Min egen hane havde allerede tidligt enorme hoveddele, endnu inden han fik hane-hale.
Mvh Marianne

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Hjælp til kønsbestemmelse søges.
« Svar #4 Dato: 25 Marts , 2010, 19:42 »
Jeg tror den spættede er en høne. Den blå er noget sværere at se. Hvad med benene, er der forskel på tykkelsen af dem.. (jeg sværger meget til at kigge på dameben...)
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline lisbethpilkjær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 228
Sv: Hjælp til kønsbestemmelse søges.
« Svar #5 Dato: 25 Marts , 2010, 19:54 »
Jeg tror også den kobber-blå er en høne. Halsfjerene ser godt nok spidse ud, men der er ingen spidse eller farvede sadelfjer.
Den spættede synes jeg også ligner en høne. Men det undrer mig lidt, at de er lige gamle. Den spættede virker slet ikke så udvokset som den anden.
Min egen hane havde allerede tidligt enorme hoveddele, endnu inden han fik hane-hale.

Er enige med dig Marianne. Jeg tænkte også, at de ikke så lige gamle ud  ;D, derfor er jeg sådan i tvivl om den spættede. Den hane jeg så har i gården lignede også ret længe en høne i hovedet, men den havde dog kobberfarverne ned af ryggen.
Jeg synes benene ser lige tykke ud, men føler mig ret sikker på den kobberfarvede blå.
Har selv en misfarvning af en maran. Den er blevet hvid med en smule kobberfarve. Jeg har også svært ved at bedømme den. De kan være ret svære de maraner. Er spændt på Lenes besyv, hun er vist den der har haft maraner længst og man kan jo håbe hun kan bedømme det.

Susanne

  • Gæst
Sv: Hjælp til kønsbestemmelse søges.
« Svar #6 Dato: 25 Marts , 2010, 21:57 »
Den blå er noget sværere at se. Hvad med benene, er der forskel på tykkelsen af dem.. (jeg sværger meget til at kigge på dameben...)

Hehe :D

Den blå har lidt kraftigere ben end den spættede. Men hele dyret er faktisk kraftigere - altså overalt. De er nøjagtig lige gamle - klækket samme dag. Den anden spættede, jeg havde (som døde tidligere idag) var af samme bygning som denne spættede. De var søskende - den blå har andre forældre.

Kan størrelsesforskellen fortælle forskel på køn...? Eller er der bare forskel fra individ til individ indenfor samme race.... altså lidt lissom Pavarotti og Tue West?

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Hjælp til kønsbestemmelse søges.
« Svar #7 Dato: 25 Marts , 2010, 23:04 »
Jeg holder også på at den blå, helt sikkert, er en høne.
Inden jeg læste indlæggene sad jeg også og undrede mig over, om billederne var taget samtidig... De ser ikke lige gamle ud (men det er de jo så alligevel)
Den spættede tror jeg også er en høne i forhold til hoved delene men dens statur ser lidt mere "ranglet" ud som hane kyllinger ofte gør. Mit bud er dog, som skrevet, 2 høner.
Så jeg tror ikke du behøver at bekymre dig om hvad udfaldet ville være, ved at krydse dem ;D

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Psycho

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 629
  • Dorking Høne f. 2010
Sv: Hjælp til kønsbestemmelse søges.
« Svar #8 Dato: 25 Marts , 2010, 23:35 »
Føler mig slet ikke i tvivl om at de begge er høner.

Det kan jo være lige meget nu, men krydser du splash og blå, får du 50% splash og 50% blå.
Du kan dog krydse dem begge med en sort/kobber hane og så får du:
Splash høne: 100% Blå/Kobber
Blå høne: 50% Sort/Kobber og 50% Blå/Kobber

I øvrigt, kan jeg rigtig godt lige den blå. Jeg er jo ikke ekspert, men flot er den.

Thomas
Med venlig hilsen Thomas Stjernaas

Har ingen høns nu, men ønsker at få fat i 1,4 Maran Sort Kobber
0,2 Blandingshund (Psycho & Schizo)

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Hjælp til kønsbestemmelse søges.
« Svar #9 Dato: 25 Marts , 2010, 23:43 »
Er spændt på Lenes besyv, hun er vist den der har haft maraner længst og man kan jo håbe hun kan bedømme det.

Tak for tiltroen Lisbeth ;) . Men jeg kan virkelig også være i tvivl, hvilket specielt mine guldgøge spættede har bidraget til.
Men mht. til dine Susanne, vil jeg skyde på at det er 2 høner. Mon ikke at du også ville ha hørt et lille spædt kykkelikyyy fra dem nu hvis der skulle gemme sig en smule hane i dem.
De belgiske peter og jeg havde galede fra de var 8 uger !

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hjælp til kønsbestemmelse søges.
« Svar #10 Dato: 26 Marts , 2010, 05:44 »
Det er to høner.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Susanne

  • Gæst
Sv: Hjælp til kønsbestemmelse søges.
« Svar #11 Dato: 26 Marts , 2010, 08:20 »
Tusind tak for brugbare og fyldestgørende svar.
Sikke meget god viden, man kan få del i her  :D

Det lyder som to høner - uden tvivl. Jeg må da ha fat i en kobberhane når vi kommer lidt længere hen på foråret - de skal jo have deres eget lille hus og indhegning.

Og tænk, at splash-hønen så vil få blå kyllinger - facinerende!

Tak igen til I dygtige hønse-eksperter  *o


Offline lisbethpilkjær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 228
Sv: Hjælp til kønsbestemmelse søges.
« Svar #12 Dato: 26 Marts , 2010, 09:55 »
Hvis du kommer forbi Fyn, så har jeg en kobberfarvet der ikke er begyndt at gale endnu  ;) ;D

Susanne

  • Gæst
Sv: Hjælp til kønsbestemmelse søges.
« Svar #13 Dato: 26 Marts , 2010, 13:12 »
Tak, Lisbeth, for hurtig henvendelse  /o

Men jeg har faktsik lige fået lovning på en hane fra Djursland - og det er jo noget tættere på.

Ellers havde jeg såmænd gerne kørt til Fyn - det er da en lille indsats i forhold til fornøjelsen  :D

Glæder mig SÅ meget til at få marankyllinger (hov - nu er det jeg skal passe på, at der ikke går "Konen med æggene" i det)