Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Placering af termometer  (Læst 9925 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Psycho

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 629
  • Dorking Høne f. 2010
Placering af termometer
« Dato: 01 Marts , 2010, 22:06 »
Hej.
Har en hjemmelavet rugemaskine, der virker fint. Jeg har dog været lidt usikker på min temperaturmåling, da æggene først klækkes på den 22. dag.
Har så købt en digital rugetermometer mere. Læser så i de ruge vejledninger, man kan finde her på forumet, og får følgende oplysninger vedr. placering af termometer:
* I den første vejledning står det, at det skal placeres 2,5 cm. fra bund.
* I den anden vejledning står det at det skal måles ved æggens overflade.
Dette er ganske stor forskel. Mine æg, er ca. 5 cm. i bredden.

Hvor skal termometret være placeret?

Hvordan er jeres termometer placeret?

Hilsen Thomas
Med venlig hilsen Thomas Stjernaas

Har ingen høns nu, men ønsker at få fat i 1,4 Maran Sort Kobber
0,2 Blandingshund (Psycho & Schizo)

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Placering af termometer
« Svar #1 Dato: 01 Marts , 2010, 22:13 »
Det skal måle den temperatur æggene er udsat for, så i niveau med æggene.
Mvh
Erik Andersen

Offline Psycho

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 629
  • Dorking Høne f. 2010
Sv: Placering af termometer
« Svar #2 Dato: 01 Marts , 2010, 22:25 »
Hej Erik.

Måske er det mig, der ikke forstår. Når du siger i niveau med æggene, mener du så på højde med overfladen. Altså de ca. 5 cm?

/Thomas
Med venlig hilsen Thomas Stjernaas

Har ingen høns nu, men ønsker at få fat i 1,4 Maran Sort Kobber
0,2 Blandingshund (Psycho & Schizo)

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Placering af termometer
« Svar #3 Dato: 01 Marts , 2010, 22:34 »
Samme afstand fra bunden af maskinen som æggene ligger. Om det er på undersiden eller oversiden af æggene spiller nok ikke så stor rolle. Men medmindre det er en meget stor maskine du har er der jo nok ikke den store forskel på temperaturerne inde i maskinen.
Mvh
Erik Andersen

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: Placering af termometer
« Svar #4 Dato: 01 Marts , 2010, 22:42 »
Min er en træmotorrugemaskine fra Thisted america..der sidder temperaturmåleren øverst i maskinen..

vh. Rikke
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Psycho

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 629
  • Dorking Høne f. 2010
Sv: Placering af termometer
« Svar #5 Dato: 01 Marts , 2010, 22:46 »
Jeg har ingen æg lige nu, jeg bare prøvekører maskinen med den nye termometer.
Den gamle digitaltermometer er på ca. 5 cm. og viser 38,3.
Den nye digitaltermometer er på ca. 2,5 cm. og viser 37,9.
Har også en kviksølv termometer i. Den er bare svær og aflæse præcist. Den er på ca. 5 cm. og viser ca. 37,7.

Det er ikke og blive klog på....

/Thomas
Med venlig hilsen Thomas Stjernaas

Har ingen høns nu, men ønsker at få fat i 1,4 Maran Sort Kobber
0,2 Blandingshund (Psycho & Schizo)

Offline Psycho

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 629
  • Dorking Høne f. 2010
Sv: Placering af termometer
« Svar #6 Dato: 01 Marts , 2010, 22:49 »
Ok. Rikke.

Er klar over maskinen ikke er så stor, og at det er blæser i. Det borde gøre at varmen fordeles rimeligt lige.
Ellers vil jo naturlovene sige at varmen stiger opad.....
Med venlig hilsen Thomas Stjernaas

Har ingen høns nu, men ønsker at få fat i 1,4 Maran Sort Kobber
0,2 Blandingshund (Psycho & Schizo)

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: Placering af termometer
« Svar #7 Dato: 01 Marts , 2010, 22:59 »
Jeg har en vejledning fra Thisted America der hedder Fladrugermaskine-Motorrugemaskiner..tror måske du kan se den under deres hjemmeside..
Der står bla. Termometret skal opstilles således, at midten af den runde kviksølvkugle står i højde med æggets overkant..

Men er der ikke også noget med an anden temperatur for fladrugere end motorrugere..er ikke så klog på det tekniske, må jeg indrømme..

vh. Rikke
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Psycho

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 629
  • Dorking Høne f. 2010
Sv: Placering af termometer
« Svar #8 Dato: 01 Marts , 2010, 23:06 »
Rikke:
Det er også en af de vejledninger jeg fundet.
Det er rigtig at temperaturen, skal være en grad mere i en fladruger.
Med venlig hilsen Thomas Stjernaas

Har ingen høns nu, men ønsker at få fat i 1,4 Maran Sort Kobber
0,2 Blandingshund (Psycho & Schizo)

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Placering af termometer
« Svar #9 Dato: 02 Marts , 2010, 06:21 »
Endelig kan du ikke være helt sikker på, at de to digitale termometre viser helt ens. Men det kan du selvfølgelig tjekke.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: Placering af termometer
« Svar #10 Dato: 02 Marts , 2010, 06:24 »
Den rigtige temperatur i en motorruger er 37,8°C, i en fladruger 1 grad højere altså 38,8°C.
Temperaturen måles i overkanten af æggene, så er det lidt ligemeget hvad temperaturen er i toppen eller bunden af maskinen, bare at der i overkanten af æggene er overnævnte temperature.
Hvad så hvis der er flere bakker med æg ? Så må temperaturen justeres så tæt på temperaturen som muligt for alle bakker.
Hvad hvis der nu er 39°C i toppen af maskinen, og 37°C i bunden ? Så justeres varmen så de 37,8°C holdes i toppen af æggene.
Nu er det muligt at det indbyggede termometer måler temperaturen i toppen af maskinen, måske viser dette termometer f.eks. 39°C, det kan godt være okey, bare temperaturen i overkanten af æggene er 37,8°C, så ved du at når det indbyggede termometer viser 39°C er temperaturen ved æggene 37,8°C.
Det er også vigtigt at maskinen for lov til at blive gennemvarm inden at temperaturen måles, lad maskinen køre et døgnstid inden æggene kommes i, når æggene er kommet i falder temperaturen, og kommer først op på drifttemperatur efter 8- 10 timer, lad være med at justere varmen på maskinen, den stabilisere sig selv eftersom æggene opvarmes, hvis temperaturen er justeret rigtigt fra start uden æg. juster varmen så lidt som muligt, når først den rigtige temperatur er fundet fra start, skal der ikke skrues mere.

Offline mogens præst

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 155
Sv: Placering af termometer
« Svar #11 Dato: 02 Marts , 2010, 09:00 »
Angående hvilket termometer du skal tage efter vil jeg mene den gamle kviksølvs. Jeg har selv 3 digitale og ingen af dem viser det samme. Har derfor købt en gammel sprit thermometer, til at justere de digitale efter. Så ved jeg at fx en temperatur på sprittermemeter på 37,8 svarer til 38,2 på en af de digitale
1.4 Guld sortbåndet Wyandotter i stor.
2.6 Sølvsortbåndet dværg Wyandotter.
1.2 Fransk vædder kaniner
1,10 Suffolk får

GKV

  • Gæst
Sv: Placering af termometer
« Svar #12 Dato: 02 Marts , 2010, 10:06 »
Jeg må lige indskyde et spørgsmål her, undskyld Psycho, men når I siger fladruger er det så f.eks den lille blå som jeg kører med, der er jo en blæser i der skulle fordele varmen. Det er det med den temperatur der foruroliger mig.

VH Gunni.

Offline Psycho

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 629
  • Dorking Høne f. 2010
Sv: Placering af termometer
« Svar #13 Dato: 02 Marts , 2010, 10:33 »
Gunni. Som jeg forstået det, så er der ingen blæser i en fladruger. Hvis det er blæser i, så er det en motorruger.
Med venlig hilsen Thomas Stjernaas

Har ingen høns nu, men ønsker at få fat i 1,4 Maran Sort Kobber
0,2 Blandingshund (Psycho & Schizo)

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: Placering af termometer
« Svar #14 Dato: 02 Marts , 2010, 14:04 »
Den lille blå rugemaskine fra America/Thisted og Harald Skrammel er en motorruger, i en fladruger sidder der kun et varmelegeme men ingen motor/ventilator, i en fladruger skal æggene luftes hver dag, det er ikke nødvendigt i en motorruger der er luftcirkulation nok, man skal dog være opmærksom på at gåseæg skal luftes/afkøles, også i en motorruger...