Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Grønne æg  (Læst 4840 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Sebastian

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 35
Grønne æg
« Dato: 19 Februar , 2016, 19:29 »
Hejsa.
Jeg er i tvivl om, hvordan det forholder sig med ægfarven hos krydsninger, hvor det ene af forældredyrene lægger grønne æg - hvilken farve æg vil en høne af krydsningen aracuana X dansk landhøne for eksempel lægge?

Og nu vi er er ved det, er der så nogle der kan fortælle mig, hvor i kroppen den grønne farve egentlig produceres?

På forhånd tak for hjælpen og god weekend.

Sebastian

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Grønne æg
« Svar #1 Dato: 19 Februar , 2016, 19:57 »
Prøv at søge på "egg color chart" i en billedsøgning på google. Første billede er et skema over hvordan ægfarven bliver, når man krydser racer med forskellige ægfarver.

Danske landhøns lægger hvide æg, ikke? Så der mener jeg at den blå farve vil komme til udtryk hos afkommet. Jeg har blandinger af engelsk araucana og silkehøns, deres æg er blå. Kan ikke se forskel på de rene EA æg og blandingernes æg.

Araucana og engelsk araucana lægger blå æg, ikke grønne. Det er hvis man blander araucana eller EA med en race der lægger brune æg, at de grønne æg kommer. Men kun i første generation. Hvis man avler videre på afkommet, så kan der komme andre farver, alt efter hvad de bliver parret med. Det skyldes at de har arvet et gen for blåt og et gen for brunt æg, så de avler ikke rent.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Bente E.

  • Bruger
  • Indlæg: 967
Sv: Grønne æg
« Svar #2 Dato: 19 Februar , 2016, 21:23 »
Den grønne farve skyldes et gen der betinger dannelsen af et stof der hedder oocyanin som afgives til æggeskallen. Farvestoffet gennemfarver skallen, så den er lyseblå eller turkisgrønlig hele vejen igennem.

Maraner, som lægger brune æg, afgiver deres brune farve på ydersiden af æggets skal - så deres æggeskaller er brune uden på og hvide inden i. Når ægget er frisklagt er farven sart og bliver nemt skrammet.

Nogle maraner, nogle araucana.

Offline Sebastian

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 35
Sv: Grønne æg
« Svar #3 Dato: 22 Februar , 2016, 16:52 »
Tak for de meget brugbare svar.

Sebastian