Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: KUMO kyllingemoder  (Læst 5167 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline renepaulsen

  • Bruger
  • Indlæg: 405
KUMO kyllingemoder
« Dato: 22 Februar , 2016, 16:54 »
Hvad er erfaringerne med KUMO kyllingemoderen?
Jeg tænker egentlig mere selve princippet i modellen, da jeg tænker om man ville kunne lave en selv (burde jeg nok lige kunne finde ud af).

Jeg har nemlig fået fingre i en flot 260x260x3 mm aluplade, hvilket jo er ca. samme størrelse som denne:

http://www.america-thisted.dk/eshop/vis_produkt.asp?produktid=5532&side=kategorivisning&start_tal=0&kategoriid=188

Men der står den passer til 15-20 kyllinger. Lyder dette rimeligt? 15-20 lyder som det jeg max ville have ad gangen i min villahave.
1.6 Sølvgrå Sussex

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: KUMO kyllingemoder
« Svar #1 Dato: 22 Februar , 2016, 18:12 »
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline renepaulsen

  • Bruger
  • Indlæg: 405
Sv: KUMO kyllingemoder
« Svar #2 Dato: 22 Februar , 2016, 21:03 »
Tak for tippet.
Det anede mig nok at de havde overdrevet lidt med antallet af kyllinger. Så må jeg ruge ud af to omgange, medmindre jeg får fat i en større plade :)
1.6 Sølvgrå Sussex

Offline MOK

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 376
    • Odahesten.dk
Sv: KUMO kyllingemoder
« Svar #3 Dato: 23 Februar , 2016, 12:15 »
Min erfaring - købte på LU og testede inden kyllingerne klækkede - er, at mit kyllingerum er for koldt til at den kan varme op til de 33 gr. (jeg tror min rumtemperatur ligger på 16-18 grader - om de ville være anderledes, når der kom en flok kyllinger under turde jeg ikke prøve, men det kunne måske godt være?

Mine kyllinger er nu næsten 14 dage gamle (der er 18 i flokken) og de ville på ingen måder kunne være under den lille model (25x25 cm.) nu og er jo alt andet end varmefri  ;)

Jeg har pt. en varmelampe (med spareknap, så den kan køre ned på 50%) og en 100w pære i, så de 18 kyllinger bliver fint varmet under "50 W" pt. (inden længe skal de dog ud i stalden og så tror jeg, at jeg bliver nød til at sætte en større pære i)
Mvh.

Morten

Startet med høns igen i 2013 og nu:
3,6 sølv brakel
Kyllinger fra 8. marts, 6. april og 4 maj

Samt
1,3 islænder

Offline renepaulsen

  • Bruger
  • Indlæg: 405
Sv: KUMO kyllingemoder
« Svar #4 Dato: 24 Februar , 2016, 09:54 »
Tak for svaret MOK. Det kan jeg jo evt. tage højde for hvis jeg bygger en selv, ved at bruge et kraftigere varmelegeme. Men det lyder til at min plade muligvis er for lille uanset hvad. Jeg regner nemlig med at skulle udruge en 15-20 kyllinger ad gangen her på matriklen.
Måske jeg bare vælger den nemme løsning (men ikke lige så skægge), og bruger en varmelampe :)
1.6 Sølvgrå Sussex

Offline MOK

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 376
    • Odahesten.dk
Sv: KUMO kyllingemoder
« Svar #5 Dato: 24 Februar , 2016, 10:23 »
Jeg ville også lave den større  :) Jeg købte med det formål, at det jo lige passede til et kuld kyllinger, hvis jeg ikke har en skruk på det pågældende tidspunkt og det kan da også være at den er fin, når det bliver lidt varmere i vejret  /o men 15-20 kyllinger får jeg ikke mast ind under mere end et par dage eller tre  ;)
Mvh.

Morten

Startet med høns igen i 2013 og nu:
3,6 sølv brakel
Kyllinger fra 8. marts, 6. april og 4 maj

Samt
1,3 islænder