Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Kinesiske dværgvagtlers sprog  (Læst 3049 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Kinesiske dværgvagtlers sprog
« Dato: 09 ſeptember , 2009, 09:25 »
Jeg er kommet med på 'vagtelbølgen' for 2-3 uger siden, og har anskaffet et par unge kinesiske dværgvagtler, som nu bor i mit drivhus.

Nu er de for alvor faldet til, og det er sjovt at følge med i, hvordan de har udvidet deres sprog siden de kom.
I starten pippede de kun - næppe hørligt - når de futtede rundt i drivhuset.
Så begyndte hanen at gale - det lyder nærmest som et musvågeskrig, og ret højt, fuglens størrelse taget i betragtning.
Her til morgen bemærkede jeg et par nye lyde, hanen har en lille pip-kluk pip-kluk pip-kluk lyd. Og derefter begyndte begge fuglene på en dyb bååårk-lyd, nærmest som en høne, men de små fugle puster halsen/brystet op mens de siger lyden og de skiftes til at sige den, så det er vel en slags 'vi-hører-sammen-og-jeg-er-her-hvor-er-du' -lyd.

Glæder mig til at finde ud af, om de har endnu flere lyde på repertoiret!  :D
Mvh Marianne

Offline viktor

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 220
Sv: Kinesiske dværgvagtlers sprog
« Svar #1 Dato: 09 ſeptember , 2009, 18:10 »
Min søde kæreste/nabo har et dejligt drivhus på ca. 30 kvm., og jeg havde egentlig planlagt at narre hende til at have nogle vagtler derinde, men hun har døren og vinduerne stående åben det meste af sommeren, så de ville vel bare stikke af... altså dem der ikke blev taget af kattene? Er vi ude i noget net-helvede eller...
1,5 tværstribet plymouth rock, 0,1 sussex, 0,1 hund

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: Kinesiske dværgvagtlers sprog
« Svar #2 Dato: 09 ſeptember , 2009, 18:12 »
Yep. Et helvede behøver det ikke være - det kan bringes til at fungere, men net er et must ellers er de væk. De flyver godt og er lidt "vilde".

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Kinesiske dværgvagtlers sprog
« Svar #3 Dato: 09 ſeptember , 2009, 18:22 »
Du kan se billeder at min løsning i denne tråd:
http://fjerkrae.dk/prod/index.php/topic,3796.60.html
se side 3
Jeg synes også, jeg har postet nogle billeder af min løsning med vinduerne, men dem kan jeg ikke lige finde i farten, jeg skal nok lede videre eller lægge dem ind igen  :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline viktor

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 220
Sv: Kinesiske dværgvagtlers sprog
« Svar #4 Dato: 09 ſeptember , 2009, 19:18 »
Jo, det ser ikke så slemt ud... tak for svaret...
1,5 tværstribet plymouth rock, 0,1 sussex, 0,1 hund