jeg har altid fået at vide at man kan bruge andeæg til madlavning kager og lignene men man skal ikke bruge den til noget som ikke bliver helt gemmen varmet pågrunda tyfus/cernonella vi har brugt vores andeæg til bagning
hvilket jo også gælder hønseæg!
Salmonella er altid en risiko som man kan løbe eller lade være...
Personligt vil jeg hellere spise mine ænders æg blødkogte end et fra en burhøne
ok, måske jeg lige skulle forklare: Salmonella er en helt almindelig tarmbakterie der forekommer i et utal af former, nogle mere eller mindre sygdomsfremkaldende. Spiser du salat fra din køkkenhave, risikerer du at snegle har efterladt salmonella på den....
Problemet med salmonella er som med div. virus fx. mund og klov-syge og fugleinfluenza, at disse egentligt almindeligt forekommende bakterier og vira i store dyrebesætninger opformeres og evt. muterer og kan blive stærkt sygdomsfremkaldende hos mennesker såvel som dyr. Vi husker jo alle dengang en æggesnaps til børnene ikke var noget problem - idag er rå (industri-)æg at anse som det rene gift!!!
Så en af grundene til at jeg holder høns og ænder, er at jeg ved hvad de udsættes for og at de generelt lever under luksuriøse forhold i forhold til bur/skrabehøns og staldænder. Og at de har så meget plads og så meget frit udløb at jeg(!) tror på, at salmonella mm er et mindre problem.
Nb! dette er bare MIN personlige holdning til MINE æg
Der er sikkert en masse kloge veterinærer og fødevareforskere der ville komme og slå mig i hovedet hvis de kunne... SÅ! dette er ikke en opfordring til at tage let på salmonella-problemer mv. God køkkenhygiejne er selvfølgelig altid et must (fx. - skal jeg bruge et råt æg til røget sild, tager jeg et helt frisklagt og skolder skallen før jeg slår det ud. Og æg kommer trods alt ud af samme 'hul' som afføringen på fjerkræ
) (ps. salmonella starter som regel med at sidde på skallen for så med tiden at arbejde sig ind i ægget...)