Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Tips og oplysninger til nye opdrættere og udstillere  (Læst 165132 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Silkemor

  • Bruger
  • Indlæg: 238
Sv: Tips og oplysninger til nye opdrættere og udstillere
« Svar #135 Dato: 28 Oktober , 2012, 12:03 »
Hønen/hanen skal vel også ha skyllet shampooen ud igen efter "dyppet" i sæbevand???
Smil Anne-Louise

Nu med 1,4 brahma, 1,0 kanin, 1,1 huskatte, 1,0 dejlig mand, 0,1 endnu dejligere datter

Offline vbruun

  • Bruger
  • Indlæg: 1 678
    • Egebjergvej 13
Sv: Tips og oplysninger til nye opdrættere og udstillere
« Svar #136 Dato: 28 Oktober , 2012, 12:05 »
Tror også det bliver badekaret til den tid.Netop for at få sæben ud igen .
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

Offline MartinGreen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 241
Sv: Tips og oplysninger til nye opdrættere og udstillere
« Svar #137 Dato: 28 Oktober , 2012, 12:14 »
Man skal jo heller ikke vaske sine dyr før de bliver udstillet. Dog er det nok nødvendigt med hvide/lyse dyr.
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Tips og oplysninger til nye opdrættere og udstillere
« Svar #138 Dato: 28 Oktober , 2012, 15:22 »
Som Martin skriver så er det hvide og lyse dyr man vasker, for farvede behøves det ikke hvis de går rent og tørt og så vasker man kun løbene.
« Senest Redigeret: 28 Oktober , 2012, 21:28 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Tips og oplysninger til nye opdrættere og udstillere
« Svar #139 Dato: 28 Oktober , 2012, 19:09 »
selv en stor hane, sidder godt på en arm med løbne ned mellem fingerne, det virkede for mig, mod kalkben og rapsolie, og når jeg slagter hænger de bare med hovdet nedafhen til blokken, det vigtige er at holde dyret fast, så det mærker at ddet sidder fast så er de sjovt nok rolige

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Tips og oplysninger til nye opdrættere og udstillere
« Svar #140 Dato: 28 Oktober , 2012, 20:18 »
Jeg takker for svaret Susanne, det største problem er vel nok at hverken min far eller mor tør at holde dem, imens jeg gør det...
Kan du ikke sy en lille spændetrøje til dem ;D Nu har jeg godt nok ikke selv prøvet, men tror det er noget med og gøre det udendørs iført regntøj til man lige har taget på det
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline MartinGreen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 241
Sv: Tips og oplysninger til nye opdrættere og udstillere
« Svar #141 Dato: 28 Oktober , 2012, 20:21 »
Kan du ikke sy en lille spændetrøje til dem ;D Nu har jeg godt nok ikke selv prøvet, men tror det er noget med og gøre det udendørs iført regntøj til man lige har taget på det

Jeg fik desværre aldrig et sykørekort i folkeskolen :)
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Tips og oplysninger til nye opdrættere og udstillere
« Svar #142 Dato: 28 Oktober , 2012, 20:22 »
nu skal du ikke være så umulig martin ;) På med vanten og igang, du er et ungt menneske og kan sagtens lære.
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Tips og oplysninger til nye opdrættere og udstillere
« Svar #143 Dato: 08 November , 2012, 10:30 »
Mine store wyandotter bliver vasket under bruseren i brusenichen. De tager det forbavsende roligt, og de giver mig lov til at vaske dem med shampoo og lunkent vand uden at baske ret meget. Så jeg er alene om det, det kan sagtens lade sig gøre, og hverken jeg eller badeværelset er særligt vådt bagefter ;) Når de er vasket, bliver de rullet ind i et håndklæde og ligger på rad og række og tørrer lidt indtil de får en blid brise med hårtørreren og til sidst bliver de stillet til endelig tørre på rent strøelse i et rum i stalden eller i fyrrummet alt efter hvor koldt det nu er udenfor. De skal tørre en dag eller helst to, for at fjerene når at komme helt på plads.

Når de er helt tørre og inden de skal afsted, bliver de 'nusset' færdig - får studset lidt fjer langs kammen, får lidt glycerin masseret ind på løb/fødder og hoveddele og hvis der ellers er noget der trænger til en klud el. lign. De får også lige en klud fugtet med lidt eddikevand kørt over fjerene, det skulle give en ekstra god glans til fjerene.

Jeg synes de finder sig pænt i det hele, og de bliver helt sikkert nemmere at håndtere, jo flere gange man har fat i dem.

Mine små sebrighter får i øvrigt samme tur, men dem holder jeg bare under vandhanen, det er nemmere med dem  :D

« Senest Redigeret: 08 November , 2012, 10:36 Fra Marianne M. N. »
Mvh Marianne

Offline cmilton

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 336
  • Be Happy :D
Sv: Tips og oplysninger til nye opdrættere og udstillere
« Svar #144 Dato: 08 November , 2012, 11:13 »
Virkelig en fed tråd!! Lure lidt på om jeg måske skal have min iddåb om et par år, nå jeg er kommet godt igang med mine Serama'er :)
 
1.4 Araucana
1.2.2 Serama

Offline MartinGreen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 241
Sv: Tips og oplysninger til nye opdrættere og udstillere
« Svar #145 Dato: 08 November , 2012, 11:39 »
Tak for et godt svar, Marianne. Jeg har ikke "gidet" at vaske mine Gule bowlingkugler, da jeg ikke synes de var speciel beskidte.
Og efter hvad jeg har læst, er det lidt svært at "bade" dem og besværligt.

Kan du overhovedet se at forskel på dine Wyandotter, når det er sådan en mørk variant?
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Tips og oplysninger til nye opdrættere og udstillere
« Svar #146 Dato: 08 November , 2012, 11:58 »
Godt der er nogen der kan bruge det, Martin  :)

Se forskel på dem, jo det kan jeg godt, der er altid små forskelle i kam, løb, tegning, facon/type.

Mht. at vaske dem, så synes jeg godt det kan svare sig, selv om de ikke ser beskidte ud som sådan. Fjerene bliver pænere af det, kommer til at sidde bedre og bliver flotte blanke. Lidt skidt er der jo nok altid, især i hale og på undersiden.
Mvh Marianne

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Tips og oplysninger til nye opdrættere og udstillere
« Svar #147 Dato: 08 November , 2012, 12:08 »
Denne tråd er også ment som et "opslag" omkring det at udstille, for mange ser det som noget meget svært noget og endda som noget meget snobbet noget og det er vældig synd. For det er det ikke og ALLE har nu engang været nybegyndere (også ham som måske er blevet Danmarks mester 5 gange)-  ;)

Det er straks svære at avle rigtig gode racetypiske dyr og her jeg tror jeg,  at man aldrig bliver helt udlært. Men jeg kan jo kun snakke for mig selv.

Der er mange rigtig dygtige avlere af forskellige racer og variteter her i Danmark og det er bare at suge viden til sig fra dem. For flertallet af dem hjælper gerne.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline MartinGreen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 241
Sv: Tips og oplysninger til nye opdrættere og udstillere
« Svar #148 Dato: 08 November , 2012, 12:36 »
Er der nogen som evt. gider at gennemgå, hvordan de vasker deres dyr? Jeg har læst at nogen også vasker i eddikevand og hvilke slags shampoo skal man bruge osv...
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Tips og oplysninger til nye opdrættere og udstillere
« Svar #149 Dato: 08 November , 2012, 13:23 »
Det er ikke fordi jeg har gjort det rigtigt mange gange som så mange andre, men de 4-5 gange jeg har gjort det har jeg brugt mild shampoo uden for mange tilsætningsstoffer, parfume m.v. (mest for hvis de nu skulle få noget i øjnene). De er først blevet gjort våde under bruseren med lunkent vand, derefter vasket med shampooen over det hele undtagen i hovedet - og især bagtil og på benene. Og så er de blevet skyllet grundigt med rent vand. Og så som før beskrevet med tørring. Det er ikke raketvidenskab, men sund fornuft og omtanke for dyrene...  :)



Mvh Marianne