Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Tips og oplysninger til nye opdrættere og udstillere  (Læst 172073 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Offline Leif Tranum

  • Bruger
  • Indlæg: 1 219
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
Sv: Tips og oplysninger til udstilleren
« Svar #90 Dato: 15 Maj , 2011, 17:07 »
Ja, det er det værste. Måtte lige klippe hovedet af en sebright kylling med meget deforme tæer  :-[
Man kan prøve at se på ens egne dyr : Er det nogle jeg kunne tænke mig at købe til ny opstart ? Hvis svaret er nej , så af med hovedet. /o
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Tips og oplysninger til udstilleren
« Svar #91 Dato: 15 Maj , 2011, 17:43 »
Jeg har også måttet aflive tre kyllinger i denne sæson, det er skisme svært med sådan en lille daggammel, der pipper, nuttethedsfaktoren er jo høj på trods af den skavank den har, og man har mest af alt lyst til at pleje i stedet.  <W
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Tips og oplysninger til udstilleren
« Svar #92 Dato: 15 Maj , 2011, 21:37 »
Jeg har måtte aflive 8 kyllinger indtil nu med ben som nærmest er brækket, det er lige hårdt hver gang, men man bliver efterhånden lidt mere hård, for man ved jo at den også var død i naturen, så hvis man tænker sådan går det fint. Desværre så skal jeg snart i gang med at kigge på de store kyllinger fra 1. april og der må jeg nok sige at det bliver svært at hakke hovedet af fuldt levedygtige, sunde og raske kyllinger fordi de har en fejl  :-\ :-\ /d
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Tips og oplysninger til udstilleren
« Svar #93 Dato: 16 Maj , 2011, 08:03 »
Kan du så ikke bare lave en "opfedningsgård", så de kan vokse sig store og spiseegnede?
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Tips og oplysninger til udstilleren
« Svar #94 Dato: 16 Maj , 2011, 08:11 »
Jeg bruger en af hesteboksene (daglig tale dødsgangen) den er 4x3 m. her "smider" jeg løbende alle frasorterede haner i,  når der så er en 10-12 stykker som er store nok, så ryger de til slagteren. osv.

Begynd forøvrigt også at skille hanerne fra hønerne, så hønerne ikke bliver trådt og slidt.
« Senest Redigeret: 10 April , 2012, 13:39 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Tips og oplysninger til udstilleren
« Svar #95 Dato: 16 Maj , 2011, 12:02 »
Det kunne jeg godt, men det har jeg ikke plads til for der er 80 kyllinger nu, så skal bruge pladsen til de gode, men det er bare så ærgerligt, ræven kommer til at leve godt :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Tina Holmberg

  • Bruger
  • Indlæg: 700
Sv: Tips og oplysninger til udstilleren
« Svar #96 Dato: 16 Maj , 2011, 12:30 »
Mikkel: Hvorfor skal ræven leve godt??? I giver dem forhåbentlig til jeres hunde, det er en sand fornøjelse for dem.
1,2 kobberfarvet maran
0,3 birchen maran
1,2 araucana, rumpless
1,1 lys sussex & 0,3 gul sussex
1,1 alaskan malamute - den største & stærkeste af slædehundene

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Tips og oplysninger til udstilleren
« Svar #97 Dato: 16 Maj , 2011, 13:09 »
Hvis hundene først har fået dem en gang så henter de selv næste gang ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Malena

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 320
  • høns
Sv: Tips og oplysninger til udstilleren
« Svar #98 Dato: 25 Juni , 2011, 20:07 »
SUPER TRÅD ! Godt med billeder på af fejl så er det meget nemmere at forstå, når men er helt grøn ! Jeg er en af de der nybegyndere der forhåbentlig skal avle og udstille. Jeg har Engelske Arucaner og de første 23 kyller er nu ca 4 uger gamle. Når de at blive klar til den kommende sæsson ? De haner og høner jeg ikke kan bruge, hvor gamle skal de være før vi kan slagte dem ?




Offline Patricia

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 426
  • Mit første Klubmesterskab
Sv: Tips og oplysninger til udstilleren
« Svar #99 Dato: 26 Juni , 2011, 19:14 »
når de er 12-14 uger har de en god størrelse. men kan sagtens være lidt ældre
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline Malena

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 320
  • høns
Sv: Tips og oplysninger til udstilleren
« Svar #100 Dato: 27 Juni , 2011, 06:31 »
Stave kan jeg jo åbenbart heller ikke  :o Araucanaer mangler lige nogen a`er, sorry ! Håber ikke jeg har trådt nogen over tæerne  ::)


GKV

  • Gæst
Sv: Tips og oplysninger til udstilleren
« Svar #101 Dato: 27 Juni , 2011, 09:49 »
@ Malena

Jeg vil gerne give lidt fif med hensyn til at udvælge. Indrømmet jeg er en klump til det med at vide nøjagtige aldre for udvikling, men når de begynder, at have lidt størrelse og ligne noget der kan blive en kyllingesteg ud af, så er de fleste gamle nok til at vurdere, om de skal i gryden eller gå et stykke tid endnu.Her kan man også med sikkerhed sige, om det er haner eller høner, for det kan være svært.

Først og fremmest er der farven på rygfjerene på hanekyllingerne, de må ikke være med gyldne fjer. Hvis kammen er for tydelig på hanerne, kan den gå hen og blive for kødfuld inden udstillingssæsonen og risikerer at vælte. Læg også mærke til øjnene, de skal være mørkt orange, næsten lidt røde.Din hane havde den flotteste kam, indtil 14 dage før udstillingen :o

Top og skæg skal der også være og næbbet skal være mørkt, tæerne skal være lige.

Ingen dyr er fuldkomne, der vil altid være et eller andet man kan slå ned på og hver især får vi vore knopper af, hvad vi vil tillade i vores avl. Jeg er ret hys omkring kamfejl, idet jeg tror det er svært at få væk. De skal have ærtekam og den skal være så lille som muligt.

Til gengæld har jeg en svaghed for de haner med de gyldne fjer, selvom det er en fejl, for farven er smuk, men skal altså ikke være på de perlegrå, måske senere kan der arbejdes videre med denne farve.

Halvstore hageflapper er heller ikke af det gode, de må ingen have og den lille ansats der evt. er, skal skjules af skægget.

Det bliver spændende, at følge jer nye opdrættere og udstillere og jeg håber, at vi sammen er i stand til at forbedre racen og bevare de gode dyr og derved stabilisere dens udseende, samtidig med at vi holder racen sund og livskraftig.

Andre ting vi også skal have med er ægfarven, evnen til at ruge og passe kyllinger, men alligevel også levere et acceptabelt antal æg, der er nok at at tage fat på og tage hensyn til. Her er det jo op til den enkelte at vægte, hvad de synes er vigtigst.Jeg ved at i UK er der nogle der udelukkende beskæftiger sig med ægfarve, men for mig skal det være en helhed.

Når man så har grovsorteret kommer den sidste udvælgelse og her bliver det svært.Fjerene skal være pænt brede både i vinger og hale,de perlegrå er mere skrøbelige og bliver let flossede. Når vi så står i den situation at avlsmaterialet er begrænset kniber det med at få føjet nyt blod til, men her har jeg erfaret at de dyr, hvor jeg har sort indover, bliver fjerkvaliteten lidt bedre.

Det er hvad jeg har erfaret, men jeg er også meget ny i dette her hønseri og har ofte min tvivl om hvad der er rigtigt og forkert.

VH Gunni.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Tips og oplysninger til udstilleren
« Svar #102 Dato: 16 November , 2011, 17:34 »
Vi tager lige denne  frem igen,  det er jo højaktuelt for udstillinger nu  :D
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

thorleif

  • Gæst
Sv: Tips og oplysninger til udstilleren
« Svar #103 Dato: 16 November , 2011, 18:30 »
Jeg ser der er flere der synes det er haardt og frasortere, mit raad til dem er: skift race. Hvids du velger en "gammel race", en af asiaterne, Brahma eller Cochin, eller en af de eldste middelhavsracerne, Jeg ved ikke hvad som findes i Danmark, Ancona, Minorca eller en af Italienerene, eller noget Britisk som Dorking, eller Sussex, lys er nog den nemeste at avle, eller an amerikansk eldre race, saa bliver frasorteringen meget mindre. Jo eldre en race er, jo faerre afkom har store fejl, og de med smaa fejl kan nog lett omsettes som havehoens. Mange "nyere" racer faar fejl ifra sine forfedre, det tager hurtigt etpar hundrede aar inden racen avler saa race-tybisk at en meget stoerre andel af dyrene kan bruges til avl, ofte 95-99%. Saa hvids du er "bloed", og synes det er for haardt at aflive unge dyr, byt race!

Offline Bettina

  • Bruger
  • Indlæg: 1 908
Sv: Tips og oplysninger til udstilleren
« Svar #104 Dato: 08 Januar , 2012, 20:53 »
Tak Lene, jeg fik lige svar på nogen af alle mine spørgsmål. Rigtig god tråd  /o
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.