Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hævelse omkring øje  (Læst 2248 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Letra9

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 9
Hævelse omkring øje
« Dato: 12 Maj , 2020, 22:07 »
Jeg har en snart 3 år gammel høne, som går og skranter og har symptomer, som jeg ikke ved, om hænger sammen eller skyldes flere forskellige sygdomme.

For det første hæver hun op omkring det ene øje, som også skummer lidt. Jeg har behandlet hende med Urtepensil (2 kapsler dagligt) ad flere omgange, hvilket også har hjulpet, men hævelsen kommer igen under en uge efter, at jeg er stoppet med kapslerne. Henover sidste weekend og de sidste par dage er hun hævet yderligere, og jeg er bange for, at Urtepensilen ikke kan klare det denne gang. I starten fik hun kapslerne blandet med lidt vand direkte i næbbet, men senere er jeg begyndt at give dem blandet op med lidt friske majskerner. Samtidig med hævelsen har hendes almentilstand også været påvirket; hængende hale, ikke så aktiv og nedsat appetit. Hun spiser og drikker stadig, kommer ud når jeg åbner buret og går rundt i haven og pikker og skraber lidt, men slet ikke så meget som min anden høne.

For det andet har hun haft diarrélignende afføring (grønt og skummende, men ingen orm). Det startede nok lidt før det med øjet. Jeg fodrer normalt med Møllerens fuldfoder og supplerer med lidt hel byg og havregryn. Tidligere har de også fået madrester, men i noget uregelmæssige mængder og sammensætning, hvilket jeg er blevet opmærksom på kan være et problem og derfor er stoppet med. Maven er der kommet nogenlunde styr på igen - hun fik godt med havregryn og fuglefrø-blanding med hirse, da hun på det tidspunkt havde mistet appetitten på alt andet. Afføringen er dog stadig meget blød, og appetitten er ikke, som den burde være, og hun har også tabt sig. Jeg er usikker på, om den dårlige mave kan have noget at gøre med skift i fodermærket, da min forhandler skiftede leverandør. Jeg mener, det maveproblemerne og dette skift faldt nogenlunde sammen tidsmæssigt. For ca. en uge siden skiftede jeg tilbage til Møllerens fuldfoder igen, men synes ikke, jeg har observeret nogen bedring mht. afføringen.

Endelig har jeg fundet en del dårlige æg i og uden for rugekassen (smadrede, bløde, tynde og/eller meget ujævne skaller), som jeg dog ikke kan udelukke også kan stamme fra den anden høne. En aften var jeg derudover vidne til, at hun lagde noget, der lignede vådt, sammenpresset hvidt brød. Konsistensen var massiv.

Er der nogen, der har et bud på, hvad min søde høne fejler, og om der er noget, jeg kan gøre for hende?

Med venlig hilsen Lea

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Hævelse omkring øje
« Svar #1 Dato: 13 Maj , 2020, 01:30 »
Hvis hævelsen omkring øjet er noget a la dette på billedet, er der tale om en bihule/pandehulebetændelse. Denne infektion kureres nemt med en penicillinkur.
I mange tilfælde vil hønens adfærd være upåvirket i starten, men ubehandlet vil hønen hurtigt begynde at vise tegn på sygdom.

Mht til den syge afføring kan du prøve at give hønen kul fra afbrændt rent træ. Det kan ofte rense op i bakteriekulturen i tarmen.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Letra9

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 9
Sv: Hævelse omkring øje
« Svar #2 Dato: 13 Maj , 2020, 20:57 »
Tak for svaret, Helle.

En penicillinkur forudsætter vel et besøg hos en dyrlæge først?

Har du et bud på, hvad det var der kom ud af hende og hvorfor det så sådan ud (vådt sammenpresset brød)? Kan hun have haft læggenød?

Venlig hilsen Lea

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Hævelse omkring øje
« Svar #3 Dato: 14 Maj , 2020, 07:13 »
Ja, penicillinen er receptpligtig og kræver en dyrlæge.
Jeg linker til vores side med fjerkrækyndige dyrlæger. Landets bedste er Abild dyreklinik, som ligger i Brabrand.

Mit bedste og ret sandsynlige bud på den våde klump er, at det er rester og skidt fra æggelederen fra tidligere lagte æg. Det er ikke usædvanligt, at en høne en gang imellem smider sådan en klump.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Letra9

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 9
Sv: Hævelse omkring øje
« Svar #4 Dato: 16 Maj , 2020, 09:50 »
Hej Helle

Tak for hjælpen igen! Så blev jeg lige lidt klogere igen - og frem for alt lettet.

Jeg vil meget gerne se den liste over dyrlæger (jeg har nemlig ikke kunnet finde en her i Silkeborg), men nu har jeg stirret på dit indlæg i ret længe og kan altså ikke se det link  - mons tro, du har glemt det?

venlig hilsen Lea

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Hævelse omkring øje
« Svar #5 Dato: 16 Maj , 2020, 18:47 »
Hov - det må du virkelig undskylde   :-[  Jeg glemte linket

Du får det her:

https://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=29799.0
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14