Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Marankyllinger eller er jeg blevet snydt  (Læst 10664 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline kroellegris

  • Bruger
  • Indlæg: 40
Marankyllinger eller er jeg blevet snydt
« Dato: 25 August , 2016, 19:16 »
Hej
Jeg har lige købt to kyllinger, som skulle være maraner. Men de har ingen fjer på benene, og jeg er ikke sikker på, at de har "maranfarver".
Desuden kunne jeg godt tænke mig et bud på, hvor gamle de er.
Jeg er ikke særlig erfaren, så jeg kan godt være blevet taget ved næsen.

Offline Bente E.

  • Bruger
  • Indlæg: 967
Sv: Marankyllinger eller er jeg blevet snydt
« Svar #1 Dato: 26 August , 2016, 00:31 »
Du siger det selv - ingen fjer på benene = ikke ægte maran.

Jeg tør ikke gætte på alderen - men jeg tør gætte at den øverste er høne, den nederste hane. Gætter, er ikke sikker.
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Marankyllinger eller er jeg blevet snydt
« Svar #2 Dato: 26 August , 2016, 09:45 »
Jeps høne øverst og hane nederst og absolut ikke rene maraner, sandsynligvis ikke engang halv maran, da første generations blandinger har fjer på løbene. Mit gæt på alderen er ca 2 mdr, men det kan være lidt svært at bedømme på fotos, synes jeg.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 955
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Marankyllinger eller er jeg blevet snydt
« Svar #3 Dato: 26 August , 2016, 09:45 »
Velkommen til forum, og øv, hvis du er blevet snydt. Mon du kan lade handlen gå tilbage, hvis du er blevet love racerene maraner?
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline kroellegris

  • Bruger
  • Indlæg: 40
Sv: Marankyllinger eller er jeg blevet snydt
« Svar #4 Dato: 26 August , 2016, 10:29 »
Hej

Tak for jeres svar. Ja, det er øv og jeg føler mig lidt dum, at jeg ikke fik tjekket benene i fht. fjer. Jeg er nok nødt til at beholde dem, for de er rigtig tamme og mine unger er meget glade for dem. Og jeg har ikke fået direkte at vide, at de skulle være racerene.

Men så er jeg lige vidt i fht. at prøve at have maraner. Jeg ville gerne have maranerne, da de jo skulle være gode at slagte. Jeg må prøve at se, om jeg kan finde et par kyllinger et sted, men det er lidt svært synes jeg. Og jeg har efterhånden nogle flere høns end først planlagt, så det kan kun være et par stykker.

I forhold til alder, så skulle de vist være fra omkring medio juni, så 8 uger passer nok meget godt.

De skulle begge være høns. Så må jeg høre, hvad der får jer til at sige at den nederste er en hane?

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 955
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Marankyllinger eller er jeg blevet snydt
« Svar #5 Dato: 26 August , 2016, 10:51 »
Det ligner en hane pga. den store kam. Held og lykke med at finde marankyllinger - og ja - det kan godt være lidt svært. Hvis du søger fremragende slagtedyr, så er vi for nyligt begyndt med la bresse. Det er en fantastisk slagterace der vokser tilpas hurtigt uden det går ud over hønens helbred. Jeg har også maran, og har haft det altid, og det er også lækkert kød de sætter, men la bresserne slår maranen må jeg tilstå.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Marankyllinger eller er jeg blevet snydt
« Svar #6 Dato: 26 August , 2016, 11:08 »
Med den store kam den nederste har, så er det helt sikkert en hane- om de er racerene tvivler jeg på, men igen de er jo heller ikke købt for at være det.

Jeg kan anbefale dig at blive medlem i din lokale fjerkræ klub og så søg hjælp hos de erfarne i klubben.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline kroellegris

  • Bruger
  • Indlæg: 40
Sv: Marankyllinger eller er jeg blevet snydt
« Svar #7 Dato: 26 August , 2016, 17:15 »
Ok. Har lige taget et til billede af Mini, hvor kammen ses tydeligere. Tænker I stadig at det er en hane?

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Marankyllinger eller er jeg blevet snydt
« Svar #8 Dato: 26 August , 2016, 17:57 »
Du har ikke tilfældigvis købt dem i omegnen af Billund? Der er jeg nemlig blevet narret med Marankyllinger der ikke var renracede og blot blev nogle magre nogle uden ret meget kød. Har kun haft een Maran og den smagte aldeles pragtfuldt!

Offline kroellegris

  • Bruger
  • Indlæg: 40
Sv: Marankyllinger eller er jeg blevet snydt
« Svar #9 Dato: 26 August , 2016, 18:13 »
Nej, de er købt i Næstved. Så det er nok næppe de samme :-)

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Marankyllinger eller er jeg blevet snydt
« Svar #10 Dato: 28 August , 2016, 09:38 »
Vil lige tilføje at den eneste høne der var blandt marankrydsningerne er en superæglægger. Tror den er halvt Isa Brown.