Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Maran adfærd  (Læst 25619 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Maran adfærd
« Svar #15 Dato: 11 August , 2015, 14:18 »
Ok, jeg tænkte at dem på 4 uger havde varmelampe endnu. Jeg plejer først at slukke for varmelampen når de er 5-6 uger gamle, alt efter vejret selvfølgelig.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Lene Vesterby

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 40
Sv: Maran adfærd
« Svar #16 Dato: 11 August , 2015, 15:57 »
hej, dem har jeg også slukket lampen for, de står i vores fyrrum, der er godt nok slukket for fyret, men der er ingen træk, og i denne tid har solen varmet. Jeg prøvede med at lukke lidt op for kyllingerne ude, og en løb ind til hønsene, det var ikke godt, hanen og de 4 voksne høns var på nakken af den, den kunne ikke finde ud af at løbe ind igen, så jeg måtte ud og skille dem ad, og sætte kyllingen over til de andre kyllinger. måske skal jeg sætte dem alle 4 over til hønsene på en gang, men hvis de ikke kan finde ud af at løbe tilbage, er det jo ikke godt. Mon det kan ændre sig hvis de er derinde lidt hver dag?

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Maran adfærd
« Svar #17 Dato: 11 August , 2015, 16:49 »
Havehegn kan som sagt anbefales. På den måde kan de se hinanden og de små kan lidt efter lidt vove sig ind til de store.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Lene Vesterby

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 40
Sv: Maran adfærd
« Svar #18 Dato: 11 August , 2015, 17:18 »
hej
De har nu i snart 3 uger gået i et aflukke i hønsegården, hvor de gamle går, de er kun adskilt af voliere tråd, så det har de gjort, mon det bliver bedre med tiden. Har det dårligt med at de er så svære at inkludere i flokken. Det kan også være at jeg bare skal lade være med at pylre, og se hvordan det går, men de var virkelig over den kylling som var derinde, måske det er bedre hvis de alle 4 kom derind.

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Maran adfærd
« Svar #19 Dato: 11 August , 2015, 23:07 »
Hvis du - som anbefalet - sætter et havehegn op, så skal det nok lykkedes at få dem sammenført. Ja de vil få nogle hug, men mon ikke de overlever det  ;).

Her er det ikke de åbne døres princip der gælder. De skal kunne se hvor de andre er - hele tiden, og ikke skjules bag en dør.

Offline Lene Vesterby

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 40
Sv: Maran adfærd
« Svar #20 Dato: 12 August , 2015, 10:30 »
hej,Jeg har set at jeg skal lave et havehegn, og det er muligt, at jeg udtrykker mig uklart, men kyllingerne har gået i en del af hønsegården, som er lavet af voliere tråd, og døren, som jeg omtaler er lavet af det samme. Derfor er jeg noget usikker på hvad I mener med havehegn. Jeg mener at have lavet en kyllingegård i hønsegården, hvor kyllinger og høns kan se hinanden hele tiden. Hønsene her ikke særlig opmærksom på kyllingerne, heller ikke omvendt. Så jeg må hellere spørge om hvor meget hønsene og hanen, kan hakke på kyllingerne uden det er livstruende, det så voldsomt ud i går, men jeg prøver igen i dag.

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Maran adfærd
« Svar #21 Dato: 12 August , 2015, 10:43 »
Ok, jeg tænkte at dem på 4 uger havde varmelampe endnu. Jeg plejer først at slukke for varmelampen når de er 5-6 uger gamle, alt efter vejret selvfølgelig.

Ups. jeg har sat mine 3+5 ugers Maran-kyllinger ud om dagen nu hvor vi endelig har fået sommer - uden varmelampe. Har termometer liggende og kontrollerer flere gange om dagen. De har en hundetransportkasse med et hundetæppe henover til at gå ind i hvis de mangler varme. De bor derudover i vores forgang med en temp på 20-22 grader.De har varmelampe på halv styrke om natten. De ser ud til at trives fint ved det. Er det ikke ok?

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Maran adfærd
« Svar #22 Dato: 12 August , 2015, 12:19 »
Lene Vesterby: havehegnet har den fordel at de små kan komme igennem nettet og smutte fra de voksne, når de bliver for stygge. Men du kan sikkert opnå det samme ved at lægge noget under volieretråden så de små kan komme under, men ikke de voksne.

Lene Skelmose: de kan sagtens gå ude i de varme dagtimer i den alder. Det gør de jo også, hvis de går med skruk.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Maran adfærd
« Svar #23 Dato: 12 August , 2015, 12:42 »
Da mine 15 Barnevelder kyllinger skulle sammenføres med de voksne, gjorde jeg det, at jeg hævede hegnet i den ene ende, så de små kyllinger kunne smutte ud og ind under hegnet, efter som de havde brug for det. Hegnet blev hævet efter som kyllingerne blev større og større. Det tog vel 2 - 3 uger før hegnet blev fjernet helt.

Det gjorde at nogle gik ud ved et uheld andre med vilje (hvis man kan sige det) og da kyllingerne helst ville kunne se hinanden hele tiden, flyttede de sig ikke ret langt væk fra deres eget område. Til at starte med.

Da de voksne og kyllingerne var vant til at se hinanden, gav det ikke de store problemer når en lille fyr/fyrinde gik ind til de voksne - og kom en voksen tæt på en kylling, flygtede kyllingen straks ind på egen side af hegnet. Der blev uddelt hak, men ikke så kyllingerne tog skade. Et hag gjorde jo, at næste gang var kyllingen hurtigere til at fjerne sig.

I dag, 6 uger efter samføringen, har ungdyrene stadig respekt for et næb, placeret på en voksen - men de har også lært, hvor tæt man højest skal nærme sig en voksen, før der falder brænde ned. Så alt i alt har de lært hønsenes haggeorden på den hårde måde og vigtigst, at respektere den.