Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Maran adfærd  (Læst 25619 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Maran adfærd
« Dato: 10 Juli , 2015, 19:17 »
Da jeg startede med maran sidste år havde jeg en forventning om en tung rolig høne, ikke ulig brahmaen i adfærd, men der må jeg sige, at jeg er blevet overrasket. Ikke at jeg ikke er glad for mine maraner, jeg er bestemt faldet for dem, men de er meget anderledes end forventet.

Tung race? Ja, men jeg har ikke andre racer, der hopper og flyver så meget, selv ikke mine engelske araucanaer. 1 meter havehegn? "Næh, vi flyver da bare ud, når vi synes græsset er grønnere på den anden side".

Derudover er de også de mest nysgerrige og kvikke af mine høns. De er de hurtigste til at finde ud af nye ting, og er dem, der nemmest løber om hjørner med mig, og finder ud i det fri.

I foråret da mine høns var angrebet af utøj, og jeg skulle ha fanget dem alle for at utøjsbehandle flere gange, var de også dem, der var sværest at få fat på. De andre høns kunne jeg mere eller mindre guide op i et hjørne og samle op, men maranerne fløj bare over hovedet af mig (eller i et par tilfælde lige ind i hovedet af mig med blå mærker til følge).

Selv som helt små kyllinger er maranerne bare overalt, en uge gamle begynder de at flyve op og sidde på fodertårnene og også gerne de laveste pinde. De er også de kyllinger der gerne følger med mor ud i verden hurtigst. Jeg har et kuld i år som består af både brahma og maran hos en EA mor, maranerne følger gerne med mor ud, og så sidder brahmaerne tilbage indenfor og piver.

Hvordan oplever I jeres maraner?
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 955
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Maran adfærd
« Svar #1 Dato: 10 Juli , 2015, 22:02 »
Der er stor forskel på stammerne.

Min første stamme fra 2010 er rolige, tillidsfulde, flyver ikke. De er racetypiske i farven, lægger meget mørkebrune æg, men er lidt små i forhold til standarden. De render mig i hælene hvor end jeg står og går, og er temmelig kvikke i hovederne. De kommer fra en privat opdrætter.

Mine maraner fra 2013 stammer fra den tyske mester i maran. De er kæmpe store og selvfølgelig racetypiske i både farve og størrelse, men deres æg er ikke så mørkebrune, og så er de..., undskyld mig, en smule "dumme". De har slet ikke samme fornemmelse for tingene som min første stamme, og ikke specielt tillidsfulde. De flyver absolut ingen steder, men skrukker gerne.

De sidste maraner jeg har erfaring med, er fra industrien. De har intet med standarden at gøre. De har alt for meget kobber i fjerdragten, de er for små, og deres æg er slet ikke så brune som forventeligt. De flyver også i stor stil, men er pænt tillidsfulde.

Jeg er meget glad for min første stamme, og ville gerne have efterkommere af den stamme, men det er svært uden en hane der kan befrugte deres, efterhånden, færre og færre æg.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Lene Vesterby

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 40
Sv: Maran adfærd
« Svar #2 Dato: 10 Juli , 2015, 22:28 »
Hej
Nu bliver jeg bekymret, er lige startet som hønse holder, har et lille hønsehus, som nok er stort nok til at sove i, men jeg vil gerne udvide området, som de kan gå på. Jeg har købt voliere tråd på 90 cm, og regnede med at det var nok, det skulle jo ikke være en race, som fløj højt, nu ved jeg ikke rigtigt. Jeg tænker på at lave nogle sidde pladser lidt vær fra hegnet, og håber det kan hjælpe. Skulle måske bare købe noget højere hegn!!

Offline rkn

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 168
Sv: Maran adfærd
« Svar #3 Dato: 10 Juli , 2015, 22:45 »
Eller købe et fasan voliere net.  Og monter det over hønse gården.
Så kan de da ikke flyve væk.
1.0 Sdilke
0.3 Dværg orpington
0.2 Dværg dotter

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Maran adfærd
« Svar #4 Dato: 11 Juli , 2015, 08:13 »
Jeg har lavet hegn på 180 cm. 2 gange havehegn oven på hinanden og så har jeg købt en rulle kyllingetråd og delt på midten og sat fast på det nederste stykke, så kyllingerne også bliver indenfor.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Mette L

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 53
Sv: Maran adfærd
« Svar #5 Dato: 11 Juli , 2015, 10:25 »
Jeg har haft maran ad flere omgange og de kan godt flyve og sætte sig på en 1 m høj pind i hønsegården, men når de går i haven flyver de aldrig over det 90 cm. høje hegn. De praktiserer som oftest en lidt sjovt udseende kombination af løb og flyvning, når de skal skynde sig (hen til noget guf!!!).

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Maran adfærd
« Svar #6 Dato: 18 Juli , 2015, 20:03 »
Jeg har et hold maraner og maran/wyandot kyllinger på 3 mdr, og da jeg fangede hanekyllingerne ind i dag,var der lidt uro i flokken og den ene høne fløj 2,5 meter op og satte sig på taget af havestuen. Dem er der altså gang i.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Lene Vesterby

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 40
Sv: Maran adfærd
« Svar #7 Dato: 19 Juli , 2015, 11:11 »
Hej
tak for svarene, vil lave et hegn på 1,50 m. og håber på at de ikke flyver over, vi bor på landet, så der er plads nok, hvis en enkelt skulle flyve over. Det vil nok være lidt bøvlet at fange den, men tror at det kan lade sig gøre. Jeg tænker at hvis jeg skal fange kyllinger, vil jeg gøre det om aftenen, hvor de er i ro.
Venlig hilsen
Lene

Offline Mette L

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 53
Sv: Maran adfærd
« Svar #8 Dato: 19 Juli , 2015, 11:17 »
Mht indfangning af høns- det er altid en god ide at lære dem at komme når du lokker med lidt guf. Mine kommer straks stæsende, når jeg kalder på dem, i forventning om enten kanariefrø eller A38 med havregryn, deres absolutte favoritsnacks.

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Maran adfærd
« Svar #9 Dato: 19 Juli , 2015, 12:23 »
Jeg tog hanerne i huset inden jeg lukkede dem ud, men hønerne var lidt forskræmte, så derfor flugten over plankeværket; )
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline TosseTina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 563
  • Brug ikke vold, hent hellere en større hammer.
Sv: Maran adfærd
« Svar #10 Dato: 20 Juli , 2015, 17:35 »
Mine maraner er også fantastiske dyr, de har fundet ud af at håndtere slimede dræbersnegle. De flyver mest som unge, når de bliver ældre, lunker de mere omkring. Indtil de ser at man kommer med rester, så kommer der fart på tanterne.
De bedste hilsner fra
Tina
Medl af Praktisk økologi
1.0 sort/sølv Maran
0.3 blå/sølv Maran
0.1 blå/kobber Maran
0.4 blandet Maran & Orpington
0.1 orange sort båndet dværg wyandotte
0.1 araucana blå guld halset
Masser af koi, emder og guldfisk uden tal.
1.0 Homo Sapiens hvid race

Offline jumbojette

  • Bruger
  • Indlæg: 35
Sv: Maran adfærd
« Svar #11 Dato: 20 Juli , 2015, 19:06 »
Mine maraner er også som beskrevet i første indlæg. Den ene kan stort set ikke holdes inde og finder bestandigt nye metoder til at slippe ud af indhegningen (eller bare løbe mellem benene på mig når jeg åbner døren til hønsehuset).
Vi knuselsker den race og synes de har langt mere personlighed end vores australorps (som også er lavest i hierarkiet på trods af større korpus).
1  sort/kobber maraner, 1 blå/kobber maran, 1 gøgespættet maran, 1 araucana, 1 maran/araucanakryds, 2 hvide æglæggere (går under navnet hippohøns), 1 dejlig sort/kobber maran hane.

Offline Lene Vesterby

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 40
Sv: Maran adfærd
« Svar #12 Dato: 11 August , 2015, 11:26 »
Hej igen,
Vi har nu lavet hønsegården færdig, den blev 1,8 m, med voilere tråd. Det fungere fint, de har ikke prøvet på at komme ud. Mit næste problem er noget selvforskyldt, jeg har ruget 2x4 kyllinger ud, med 4 uger mellem. De ældste går i et aflukke i hønsegården, og kan se de andre høns, de er nu 8 uger, men kan jeg sætte dem sammen med hønsene og hanen, der er 3 hanekyllinger og 1 hønekylling. Jeg vil gerne have de næste ud, i det aflukke, og der er knap plads til 8 kyllinger i huset de har i aflukket, og kan de mon enes med de 4 ældste? Håber der er nogen som har konstruktive svar på dette.

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Maran adfærd
« Svar #13 Dato: 11 August , 2015, 11:58 »
Du kan godt lukke de ældste kyllinger sammen med de voksne, men i starten skal du lave et sted hvor kyllingerne kan komme ind, men ikke de voksne. Jeg plejer at lave et lille område med havehegn, hvor de små kan komme igennem. I teorien kan du også begynde at sluse de små ud mellem de voksne, de skal også bare ha et sted for sig selv, hvor de kan få fred under deres varmelampe.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Lene Vesterby

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 40
Sv: Maran adfærd
« Svar #14 Dato: 11 August , 2015, 14:11 »
hej, de er 8 uger, og har ikke varmelampe mere, det har de ikke haft længe, vi satte dem først ud i vores garage, uden varmelampe, lukkede porten ved regnvejr, de kom i et bur med to rum, så de kunne gå ind hvor der var læ. Det fungere fint, og de er fuldt fjedret nu. Det er dem på 4 uger også ved at være, så de trænger til at komme ud, de har heller ikke varmelampe mere. jeg vil prøve om jeg kan åbne lågen lidt så det kun er de små som kan komme ind i aflukket igen. Det vil være dejligt hvis de kunne gå sammen.