Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Kyller går ikke ud  (Læst 5391 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Alice

  • Bruger
  • Indlæg: 271
Kyller går ikke ud
« Dato: 31 August , 2020, 22:38 »
Jeg har 12 kyllinger, indkøbt som daggamle, accepteret af 2 rugemødre, men kun i 4 uger, så gad de ikke længere kyllingerne. De små klarede sig dog fint, men da de ikke har haft pædagogisk vejledning af skrukker, kan de ikke finde ud af at gå ud i hønsegården (adgang gennem vindfang og kort stige).  Et par af dem har dog været ude, og hver gang måtte jeg fange dem og bære dem ind. Hvordan får jeg dem ud, så jeg kan få gjort det hønsehus ordentligt rent?
De går sammen med de gamle høns, som spadserer ud og ind hele dagen.

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: Kyller går ikke ud
« Svar #1 Dato: 01 ſeptember , 2020, 11:16 »
Jeg har det modsatte problem, mine kyllinger vil ikke gå ind. Hver aften når det er blevet mørkt, fanger jeg dem ind og putter dem under varmelampe i det fine nye hønsehus. De har mad og vand derinde. Hver morgen lukker jeg dem ud, og forfra. Det eneste gode der er at sige om det, er at de ikke mere er rædselsslagne når jeg kommer med nettet og graver dem ud fra deres hjørne under et halvtag.

Hvor længe har det stået på hos dig Alice?
Har de mad og drikke i hønsehuset? Ellers skulle man tro, at de kom ud, når de blev sultne.
Kan det være fordi de ikke tør? Måske kunne du give dem en særlig afdeling i hønsegården, til de bliver lidt større.
Jeg har gode erfaringer med at sætte hegn op med 10 x 10 cm masker. Det kan kyllingerne stadig komme igennem, men de voksne må blive udenfor. Og så sætte noget rigtig lækkert foder ind til dem.

Måske skal du bare gøre rent. Hvis de ikke tør være derinde imens, løber de vel ud?

Offline Alice

  • Bruger
  • Indlæg: 271
Sv: Kyller går ikke ud
« Svar #2 Dato: 01 ſeptember , 2020, 16:26 »
Kyllerne er nu 13 uger. De er næsten lige så store som de gamle høns, som de går sammen med i hønsehuset.
En kylling, som er 4 uger ældre, har valgt at sove sammen med dem. Hun gik ud i en lille gård sammen med 2 af "de små". Hun spadserede fint ind igen, men de andre måtte indfanges og bæres ind.
Volieren står i forbindelse med en udegård på 400 m2, hvor der er træer, buske, blomster, græs og et shelter. Jeg kan ikke forestille mig, hvordan jeg skal indfange dem, hvis de ikke selv har en idé om, hvordan man kommer ind. Jeg tror, de må lokkes ud og selv prøve indgangen. Men hvordan?

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: Kyller går ikke ud
« Svar #3 Dato: 01 ſeptember , 2020, 18:00 »
Jeg skal lige være sikker på, at jeg forstår dig rigtigt. De vil ikke ud af hønsehuset, ikk?

Offline Gok

  • Bruger
  • Indlæg: 290
Sv: Kyller går ikke ud
« Svar #4 Dato: 01 ſeptember , 2020, 18:26 »
Hvordan er hønsestigen? Den kan være for stejl, måske er den lavet som en stige, så der er luft mellem trinene (ikke lavet af brædder med "trin"). Hvor lang er stigen?  8)

Offline Alice

  • Bruger
  • Indlæg: 271
Sv: Kyller går ikke ud
« Svar #5 Dato: 01 ſeptember , 2020, 23:37 »
Kyllerne er i hønsehuset (stalden). Der er to muligheder: Til en lille gård med en ret lang stige, og til volieren med udgang til udegården med en kortere stige. Begge stiger er af brædder, og der er sat tværstykker ind, så hønsene ikke glider. Altså ikke luft mellem trinene.
 
Små kyllinger på 4 uger har til nu besteget begge stiger efter deres mødres anvisninger. Dog har enkelte kyllinger været lidt tungnemme, så jeg har måttet hjælpe dem en enkelt gang.

Jeg er efterhånden dødtræt af hver dag at klippe en spand grønt til de kyllinger, som går glip af den friske luft og solskin.

Offline Alice

  • Bruger
  • Indlæg: 271
Sv: Kyller går ikke ud
« Svar #6 Dato: 03 ſeptember , 2020, 00:18 »
De tungnemme kyllinger klarer fint at komme op på siddepinde ad stiger med mellemrum. Det har de gjort siden de var 3 uger gamle.
De flyver udmærket.
Der er absolut ingen fysiske hindringer.
De vil bare ikke ud gennem indgangshullet.

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: Kyller går ikke ud
« Svar #7 Dato: 03 ſeptember , 2020, 11:42 »
Hvis du holdt op med at give dem grønt inde, måske helt holdt op med at fodre inde, så bliver de da nødt til at gå ud?

Offline Alice

  • Bruger
  • Indlæg: 271
Sv: Kyller går ikke ud
« Svar #8 Dato: 03 ſeptember , 2020, 23:19 »
Jeg er nødt til at fodre inde (forbudt at fodre udenfor) og de 16 voksne høns og de 6 næsten voksne forventer jo mad som de plejer.
Jeg efterlyser en smart måde til at lokke de "små" til selv at gå ud og håber så, at de husker metoden, når det bliver aften.
Men det kan være, at der er håb forude, for nogle af de voksne mænger sig på kyllerne siddepinde, så det lykkes måske, at de efterligner de voksne.

Offline Alice

  • Bruger
  • Indlæg: 271
Sv: Kyller går ikke ud
« Svar #9 Dato: 22 ſeptember , 2020, 20:37 »
Nu er det lykkedes at få de tungnemme unghøns ud!
Jeg fangede under skrig og skrål 5 stk. og smed dem ud gennem hønselemmen. ½ time efter var de igen inde.
Dagen efter fangede jeg alle 12, og de kom ud. De blev længe ude.
Næste dage fangede jeg igen alle 12, og de blev ude resten af dagen.
I går var de 6 selv gået ud. Jeg fangede 1, og da jeg kiggede efter de resterende 5, var de selv løbet ud.
Den behandling ville de ikke risikere igen!

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: Kyller går ikke ud
« Svar #10 Dato: 23 ſeptember , 2020, 11:49 »
Tillykke
Jeg må stadig lægge mine snart store kyllinger i seng i det nye hønsehus. De vil gerne være derinde og spise om dagen, men om aftenen lægger de sig under halvtaget i en stor bunke, og jeg graver dem ud og bærer dem over i hønsehuset.
Nu fjerner jeg altså det halvtag, så må vi se, hvad de vil gøre ved det.
Her er nogen af dem på vej i seng - der er 14 ialt. Billedet er næsten 3 uger gammelt, så de er ved at være for store til det pjat.