Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Grøn vs. violet  (Læst 6979 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Grøn vs. violet
« Dato: 23 November , 2013, 17:33 »
Grøn glans versus violet glans. !!
Sorte dyr skal jo have grøn glans, men problemet er at de nogengange får violet glans, hvilket ABSOLUT ikke er i orden.
Men hvordan undgår man det ?
Og hvorfor kommer det lige pludseligt ?
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Grøn vs. violet
« Svar #1 Dato: 03 Januar , 2014, 22:05 »
Jeg kunne godt tænke mig at vide hvorfor det er en fejl. Jeg så den smukkeste sorte aruacana, af udstillingslinjer. Hun var gnistrende sort og lilla, det var så flot.

Nogen gange kunne jeg godt tænke mig at vide, hvad der ligger til grund for race standarderne :-)
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline EMO

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 168
Sv: Grøn vs. violet
« Svar #2 Dato: 03 Januar , 2014, 22:39 »
Hvis grønglans er dominerende over violet glans, kan der være en del dyr i flokken, der bærer egenskaben for violet glans, uden at man kan se det. Violet glans kan i så fald først ses på afkom, hvor begge forældre bærer egenskaben.
Jeg tror ikke fuldstændigt, at man kan undgå dyr med violet glans, hvis man avler med sorte dyr. Den mest effektive måde at komme af med egenskaben vil være at slagte begge forældredyr, der har avlet for violet.
De fleste vil nok i praksis nøjes med at slagte de dyr, der har egenskaben synligt (violet).

For mig ville det ikke være utænkeligt at avle mod dyr med violet glans. Så mener jeg bare det er en anden farvevarietet end den sorte varietet, som vi kender med grøn glans.

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Grøn vs. violet
« Svar #3 Dato: 04 Januar , 2014, 07:10 »
Måske noget med gamle dage(meget gamle dage) hvor det hed sig at violet glans var tegn på sygdom har jeg hørt fortalt og læst i en enkelt bog. Kan bare ikke huske hvilken.

Ved duerne har man lavet racer hvor de skal have så meget violet glans som muligt og så lidt grønglans som muligt og en enkelt race hvor det skal kombineres. Så man kunne godt lave en meget flot violet høne/hane det skal bare sættes på en ny race.

Den er jo stadig sort bare med violet glans i stedet for grøn og dette skal jo så præciseres i en eventuel beskrivelse.

Jeg kan desværre ikke hjælpe med det spørgsmål Lene stiller.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Lone

  • Bruger
  • Indlæg: 683
Sv: Grøn vs. violet
« Svar #4 Dato: 04 Januar , 2014, 07:59 »
Er der noget kønsbundet i arveligheden? For jeg har egentlig altid haft den opfattelse, at hønniker fik et lilla skær og hanekyllinger et grønt skær.
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)

Offline EMO

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 168
Sv: Grøn vs. violet
« Svar #5 Dato: 04 Januar , 2014, 11:12 »
Jeg tror egentligt ikke, der er så meget kønsbundet mht. violet skær. Der er både haner og høner, der har det.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Grøn vs. violet
« Svar #6 Dato: 04 Januar , 2014, 11:20 »
Næh haner og høner er vist lige "udsatte".
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline MartinGreen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 241
Sv: Grøn vs. violet
« Svar #7 Dato: 04 Januar , 2014, 11:33 »
Altså jeg har brugt en del tid over julen for at finde svar på samme spørgsmål.
Jeg har mest søgt på engelsk, da mit tysk er elendigt.
Det de fleste snakker om, er man de dyr som har noget som helst violet vil arve det videre til deres afkom, så de skal sorteres fra.
De mener, at det violette kommer, når dyret stopper med at vokse med en vis hastighed. Det kan være pga. mangel  på foder, eller mangel på god foder, at dyrene bruger for meget energi på at holde varmen - så vokser fjerene ikke.
De ting som skulle være de hyppigeste er, og som fremprovokere det violette er: ormeangreb hos kyllinger/ungdyr og mangel på foder/godt foder.
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Grøn vs. violet
« Svar #8 Dato: 04 Januar , 2014, 12:47 »
Hmmm ok men kigger jeg på mit foder og mine foderregninger, så tror jeg ikke at dette er problemet.

Men det kan jo være de bare skal have noget gammelt brød og hvede. ;D
« Senest Redigeret: 04 Januar , 2014, 12:58 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline MartinGreen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 241
Sv: Grøn vs. violet
« Svar #9 Dato: 04 Januar , 2014, 12:52 »
Som vi snakkede om til LU, havde dine Sumatra jo nærmest skiftet helt farve...
Det samme skete jo også for mine kyllinger, som var helt violette, og som nu er helt grønne.

Du kunne jo prøve at skrive til enten Willy eller Sven-Erik, og se om de vidste et eller andet. 
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Grøn vs. violet
« Svar #10 Dato: 04 Januar , 2014, 13:04 »
Jeg ved ikke, efter vores egen udstilling (SFK) kom de hjem og blev tæppebombet med grønkål. Så måske kan rigtigt meget grønt også være en løsning.

På LU fik de ingen bemærkninger om violet skær.

Jeg har også ladet mig fortælle at hvis man bruger dyr fra blå avl til de sorte, så kan det også gå ud over den grønne glans. Men blå er jo ikke aktuelt når det er Sumatra, men mindre dem fra Tyskland har været i nærheden af blåt og andet "godt". :D
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Grøn vs. violet
« Svar #11 Dato: 05 Januar , 2014, 12:10 »
Martin- jeg læste også lige lidt op på det og fandt ud af det samme som dig.

Måske er det arveligt, måske kommer det på grund af foder. Det kan sikkert også være arveligt betinget men afhængig af foderet.

Der var også nogen der mente, at det kommer an på hvilke gener dyrene bærer. At f.eks. nogen sorte skulle have sølvfaktor osv. og det skulle give en flot glans. Det giver i min verden bare slet ikke mening, så ville der jo falde sølv dyr ud når man krydser dem med den bedste grønne glans.

Jeg håber du får løst problemet Lene, dine sumatra er nu fantastiske med den grønne glans
Nu tilbage som Johanne Schiødt