Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Gule orpington -med mørke halefjer  (Læst 7565 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Gule orpington -med mørke halefjer
« Dato: 29 December , 2011, 12:07 »
Syntes jeg har været meget uheldig med indkøb af rugeæg fra gule orpington. Det er nu anden gang at jeg ender op med dyr med mørke halefjer  :( ikke bare lidt mørke, men nærmest sorte. øv..skal jeg så bare kassere dem endnu en gang, eller kan jeg avle mig ud af det med en rigtig flot hane fra Rudy, som bare er så fin og helt ok.
Jeg har også nogle orpington et andet sted fra,,de får nærmest enkelte hvide halefjer..
Det skal siges at jeg syntes at de er meget orpington typet, altså minder ikke om en blanding.

Vil forsøge at ta lidt billeder og lægge ind..
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Mette Marie Andersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 365
  • Glad hønseejer
Sv: Gule orpington -med mørke halefjer
« Svar #1 Dato: 29 December , 2011, 12:38 »
Hej
Jeg er lige med på en lytter her for det har jeg nemlig også været ude for; to flotte gule forældre gav afkom med enkelte mørke/sorte halefjer. Det var forældrefugle jeg havde købt hos opdrættere under Orpingtonklubben og jeg har ikke nogen mistanke om at der skulle være tale om krydsninger.
mvh
Mette
mvh
Mette

1,0 Irsk Terrier, 1,5 gul Orpington, en masse bier

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Gule orpington -med mørke halefjer
« Svar #2 Dato: 29 December , 2011, 12:53 »
Gul farve er en rigtig vanskelig farve at lave korrekt. Men med lidt langsigtet indsats (læs: rigtig mange år) så kan det lade sig gøre.
Jeg har ingen med mørke haler, og det er ud af meget store tillæg. Ej heller hvid eller blaket (lys gul) er et problem her. Men det kræver at man bruger små og udsøgte avlsstammer, og afholder sig fra "lige at prøve" om en sådan dårlig hane eller høne mon ikke kan give noget hæderligt afkom.

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: Gule orpington -med mørke halefjer
« Svar #3 Dato: 29 December , 2011, 13:32 »
så er der billeder
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Gule orpington -med mørke halefjer
« Svar #4 Dato: 29 December , 2011, 13:45 »
Hej Rikke.

Nu ved jeg ikke hvor gamle de gule Orpington høner er, men jeg syntes der er for lidt bredde/fylde i dem. Men måske de er meget unge.
Og ja, der er for meget mørk i styrefjerene på dem. En anelse grumset brunt, er OK, da det borger for at der nedarves en fin gul farve. Men så meget mørk farve som der er på dine, det tror jeg desværre du får store problemer med.

Kan se der er flere haner, men den på sidste billede som står forrest, ville jeg gerne have fingre i  ;)  - uden at kende til afstamningen.


Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: Gule orpington -med mørke halefjer
« Svar #5 Dato: 29 December , 2011, 13:48 »
Ja Rudy..han er en lækker fyr..en skam at jeg ikke fik lidt hønekyllinger fra dig også..så var jeg fri for de bekymringer om sorte halefjer..

Dog er hanen lige lovlig nærgående sommetider..men håber ikke han bliver aggressiv..
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Gule orpington -med mørke halefjer
« Svar #6 Dato: 29 December , 2011, 13:56 »
hmmm, forstår jeg det korrekt, at det er hanen der kommer fra mig?  - han er i såfald blandt årets aller aller bedste 10-12 haner hos/fra mig mht. ekstriør, når jeg ser det billede /o
Men så er der jo ikke meget blodfornyelse i ham for mig. Jeg er nemlig altid på udkik efter godt avlsmateriale til blodfornyelse.
Det er desværre ikke hvert år der kan opdrives noget, der ikke falder for mine krav til race-standard.
Orpington haner er i kraft af, at de er så tamme, undertiden lidt udfordrende mod fodermesteren. Men det har aldrig hos mig udartet sig til andet, end hanen viser sig lidt over for mig, og så er det slut.

thorleif

  • Gæst
Sv: Gule orpington -med mørke halefjer
« Svar #7 Dato: 29 December , 2011, 14:14 »
@ Rixen. Du haver en farve der er meget svaer at avle, og hvids du ved systematisk avl faar etpar korrekte hvert 2-3 aar, saa er du nog dygtig? Orpington er jo egentlig ikke kun en race, men flere. De forskeldige "hoved-farver" blev jo laget af et meget stort antal racer, og fordi racen er ganske ny, maa man regne med at man fremdeles faar en masse kyller der har farver/nuancer/loeb/kam mm. ifra de racer der blev brugt for at skabe racen. Naar det gaelder "din" farve, saa er vel antakelig Lincolnshire Buff den race med stoerst indflydelse. For at faa en stoerre forstaaelse af opbygningen af racen, burde du lese kapitlerne om Orpington i Wrights Book of Poultry. Jeg haaber du leser Engelsk.
http://openlibrary.org/books/OL24666142M/Wright's_book_of_poultry

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: Gule orpington -med mørke halefjer
« Svar #8 Dato: 29 December , 2011, 14:26 »
Rudy..hanen er fra dig af, regnede med du allerede vidste det, da du viste interesse for ham  :D

Han bliver heller ikke sat til salg, men bliver hos mig hvis han kan levere nogle fine kyllinger ;)
Men muligvis må jeg sælge et par af hønekyllingerne med mørke halefjer(som havehøns) vil meget gerne lave nogle flotte kyllinger. Men hos mig behøver de ikke være udstillingsdyr, de skal bare være pæne og rene i farverne.
Hønekyllingerne er desuden fra d. 18/6 2011.

Thorleif..jeg kan ka engelsk, det tar bare lidt længere tid af komme igennem ;)
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Gule orpington -med mørke halefjer
« Svar #9 Dato: 29 December , 2011, 15:43 »
Jeg har nu ikke Orpinton, men derimod gule Antwerpener skæghøns og disse har også problemer med farven og det er nok den måde de er lavet på. For jeg tror de har brugt vagtelfarvet i stedet for sort og dette giver tegningfejl med vagtelfarve på ryggen, halen og vinger. Nogle mere end andre og det skulle ikke være så nemt at komme af med igen, som hvis det var sort.
Jeg havde også andre problemer i avlen med dem og derfor i samråd med min nabo Flemming Schiøtte besluttede jeg at krydse sort ind over for at forbedre både kvantitet og kvalitet på de gule.
Det har så taget mig nogle år at komme tilbage igen til den gule farve og få de andre problemer væk samtidig. En ting jeg ret hurtigt fik var gul-sort columbia med sort i hale, vinger og hals. Disse måtte jeg også tage og sætte sammen og dette gav rengule kyllinger og nogle med lidt sort i hale og vinger. De rengule avler rengult igen og det er jeg glad for, men dem med lidt sort vil ikke rigtig af med det sidste og de fleste af deres kyllinger bliver ligesådan, som dem. Der kommer også lidt rengult fra dem og disse avler rent.

Ud fra alt dette vil jeg sige at det godt kan lade sig gøre, men det giver måske lidt besværligheder du skal være efter for at det ikke bliver fast i stammen. Derfor hvis du ikke kan finde nogle mere brugbare høner i farven kan du godt krydse dem med hanen og så skal du af det afkom helst kun gemme det helt gule og sætte tilbage på deres far igen for at fæstne farve i dem, så det ikke ender med at der kommer kyllinger igen med sorte fjer i halen.
Dem med hvidt ville jeg helt sortere fra, da det ikke er nemt at have med at gøre i avlen med de gule. Dette er svært at styre pluds det kan ligge gemt og blive ved med at komme frem igen. Dem med hvide fjer vil også få en tendens til at blive blakket er min erfaring hvilket ikke er godt.

Håber du kan bruge det til noget.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

thorleif

  • Gæst
Sv: Gule orpington -med mørke halefjer
« Svar #10 Dato: 29 December , 2011, 16:08 »


Thorleif..jeg kan ka engelsk, det tar bare lidt længere tid af komme igennem ;)
Du vil  hygge dig rigtigt naar du leser det her. Wright var en af de store "Poultry-Journalists", og denne bog kom ud 3-4 gange, med 10 aars mellemrum og var "hoense-nerdernes Bibel". Etter hans doed, redigerede S H Lever den sidste udgave, og has kommentarer og redigeringer blev regnet som geniale. Mr, Wright himself var nemlig lidt partisk i nogle af sine meninger, saa denne bog blev hurtigt anerkendt som den bedste hoensebog der nogensinde var udgivet, og der er mange der selv  idag regner denne bog som No 1.
Der er ogsaa en anden bog om Orper der, rigtig god.
 http://openlibrary.org/works/OL7709667W/Standard-bred_Orpingtons
Nu har du lese-stof for de neste aar?

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Gule orpington -med mørke halefjer
« Svar #11 Dato: 29 December , 2011, 16:13 »
@Thorleif.

Begge de 2 bøger du linker til, har jeg i mange år haft (og har stadig) megen stor glæde af. Der er utrolig mange gode tips og forklaringer.

Kan også kun anbefale dem /o

Zoro

  • Gæst
Sv: Gule orpington -med mørke halefjer
« Svar #12 Dato: 29 December , 2011, 16:21 »
Kære Alle.

Farverne Gul og Rød, er nogle af de aller sværeste ensfarvede ressecive farver at avle med, derfor er tilstedeværelsen af Pebber i halen eller anden sort rest farve, desværre et af de aller største problemer, hvis dyret skal være farve rent fra næb spids til hale spids.

NB: Den Øst tyske opdrætter Beathe Staudtemeyer fra det tidligere D.D.R. har imidlertidigt tidligt beskrevet, at farven Perlegrå har en healende effekt på både Gul og Rød, samt en lang række andre farver, hvilket gør Perlegrå bedre egnet end sort, til at forbedre Gul og Rød med.

NB: Perlegrå gør dog sjovt nok intet ved Chamoise farven, men renser eller bleger de fleste andre farver, derfor er den ressecive Perlegrå farve, en god arbejdsfarve som virker som en svamp, der rengør for pebber og anden rest farve.

NB: Flemming Schiøtte kendte også til denne effekt, desværre er han ikke i blandt os længere.

Hilsen Jørn.

Offline Juulsgård

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2
Sv: Gule orpington -med mørke halefjer
« Svar #13 Dato: 09 Januar , 2012, 21:25 »
Jeg har samme problem med nogle nu udvoksede kyllinger. Da jeg er helt ny "orp-fan" kan min erfaring ligge på et meget lille sted. Jeg overvejer nu om gul ikke var den bedste "start-farve" (men hvor er de gule fantastiske /o).

Er der en anden farve, som er nemmere at få succes med, når man er håbløs begynder ;D???


Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Gule orpington -med mørke halefjer
« Svar #14 Dato: 09 Januar , 2012, 21:27 »
Velkommen på forum, Annette :D
Jeg er desværre ikke orpe-ekspert, men det er der heldigvis andre her, der er /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk