Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Spørgsmål om legbarfarvet, men også om blåt.  (Læst 20187 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

GKV

  • Gæst
Spørgsmål om legbarfarvet, men også om blåt.
« Dato: 29 December , 2010, 21:40 »
Blandt så mange andre har jeg gemt denne hane. Først var det ikke meningen, jeg mener jo han er fejlfarvet, men har så fået at vide at han er legbarfarvet. Hans type er jo fin, men hvordan får jeg denne farve lidt bedre?

Jeg har læst en laaang tråd fra 2008, hvor der nævnes brunt, men det har jeg altså ingen af. Indtil videre har jeg sat ham sammen med sorte høner, samt hans tværstribede mor. Jeg har afprøvet æggene og de er befrugtede, men giver det nogen mening at avle sådan? Jeg ønsker ikke at blande anden race ind.

På den ene side har han jo for meget guld, på den anden for lidt, alt efter hvilken farve man vil kalde ham.Han er jo også meget mørk.





Jeg har også lige læst et par tråde om blå, og da det også er på programmet, vil jeg gerne vide, hvad man går efter. Er det de lyse af slagsen, dem midt imellem eller i den lidt mørkere skala, eller skal man blot se efter pæn randtegning og jævn farve? Selv kan jeg bedst lide den mellemblå.

Jeg har ingen billeder endnu af de blå kyllinger, men jeg har da fået lavet en 10 stykker indtil videre.De er dog for små til at kønsbestemme.

VH Gunni.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Spørgsmål om legbarfarvet, men også om blåt.
« Svar #1 Dato: 29 December , 2010, 21:55 »
Her er et billede af min Maran hane som er kommet ud af parring mellem en kobberfarvet Maran hane på gråstribede Maran høner.
Alle hanerne blev "legbar" farvede og hønerne blev sorte.

Vores haner er ikke rigtig legbar farvede og jeg ved ikke om man lave dem rigtige, måske ved indkrydsning af stribet igen.

Hvor om alting er, så er legbarfarven virkelig smuk, jeg er selv vild med den...dog er især hønerne svære at lave rigtige.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Spørgsmål om legbarfarvet, men også om blåt.
« Svar #2 Dato: 29 December , 2010, 22:15 »
Her et billede af 1,1 Legbar - legbarfarvede.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Spørgsmål om legbarfarvet, men også om blåt.
« Svar #3 Dato: 29 December , 2010, 22:29 »
Angående den blå........ det er ikke let, men den blå farve skal ihvertfald være jævn og randfarven skal være mørkere blå.

Farven på f.eks Jersey Kæmper er skiferblå og med en mørke blå rand.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Spørgsmål om legbarfarvet, men også om blåt.
« Svar #4 Dato: 29 December , 2010, 22:32 »
@ Gunni

Pæn hane forøvrigt - god type.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

GKV

  • Gæst
Sv: Spørgsmål om legbarfarvet, men også om blåt.
« Svar #5 Dato: 29 December , 2010, 23:25 »
Tak for svarene Lene.

Jeg er ret glad for ham, jeg kan bare tage ham op og gå rundt med ham, han finder sig i det hele med ophøjet ro.Sådan en hane kravler jo lidr mere ind under huden.

VH Gunni.

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Spørgsmål om legbarfarvet, men også om blåt.
« Svar #6 Dato: 10 Januar , 2011, 16:07 »
Lene skal araucana i blå være randtegnede?
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Maria2aaen

  • Bruger
  • Indlæg: 419
Sv: Spørgsmål om legbarfarvet, men også om blåt.
« Svar #7 Dato: 18 November , 2016, 18:26 »
Hej. Jeg har en engelsk araucana hane som ligner den på billedet til forveksling, min er måske ikke helt så rød på halsen, men ellers ligner han meget godt. Han er fra juni 2016. Jeg har tænkt mig at beholde ham, men jeg er nysgerrig efter at vide om han er "ægte" farve eller blandingsfarve?
Der hvor jeg købte rugeæg havde han en sort araucana hane gående ved en sort grønlægger høne og tre araucana høner i hhv. Sort, lilla og tværstribet. Ud af 10 æg har jeg tre tilbage. Hanen, som ligner den på billedet og to høner, en lilla araucana og en brun grønlægger.
Ud fra ovenstående forældre, kan nogen så svare mig på hvad han er?
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Spørgsmål om legbarfarvet, men også om blåt.
« Svar #8 Dato: 19 November , 2016, 08:26 »
Med lilla menes der så perlegrå??

Og er det araucana eller engelske araucana det drejer sig om?

Jeg vil skyde på at han er en krydsning, om ikke andet en farvekrydsning, men nogle billeder ville hjælpe.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Spørgsmål om legbarfarvet, men også om blåt.
« Svar #9 Dato: 19 November , 2016, 14:24 »
Der er flere muligheder for at hanen ser sådan ud. Det kan skyldes han indeholder andre tegnings eller farvegener hvilket så kommer til udtryk som rust eller det ensfarvede gen der ikke er særlig godt ved ham og derfor dette kommer til udtryk.
Hvis andre tegningsgener kan man avle hen imod Kobber-gråstribede(guld-gråstribede) eller Legbarfarvede på sigt.
http://www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk/16854457?i=99252565

Hanen på billedet er ikke renavlet og det samme er din hane ikke ud fra beskrivelsen. De bærer kun et tværstribningsgen ud af to mulige og vil derfor ikke avle rent fremover. Tværstribningsgenet er kønsbundet hvilket vil sige at høner kun har mulighed for at bærer på et tværstribningsgen hvorimod hanerne har mulighed for at bære på to tværstribningsgener.
Og derfor en renavlet tværstribet har en pænere tegning end en høne. Hvorimod en hane der ikke er renavlet i tværstribningen vil ligne hønernes lidt grovere stribning og derfor kaldet hønestribet.

Har grünlæggeren nogle specifikke kendetegn du kan kende den på fra de andre for lyder mærkeligt med sort far og sort mor(grünlægger) at der skulle komme en brun grünlægger med mindre begge forældre har båret gener for den brune farve?

Din hønestribede hane med rust på en Lilla(perlegrå/blå?) høne vil kunne give noget forskelligt alt efter om han har arvet det lilla gen efter sin far eller ej.
Hønestribet hane X Perlegrå høne
25 % Hønestribede haner(skjult gen for perlegrå)
25 % Sorte haner(skjult gen for perlegrå)
25 % Tværstribede høner(skjult gen for perlegrå)
25 % Sorte høner(skjult gen for perlegrå)

Hønestribet hane(skjult gen for perlegrå) X Perlegrå høne
12,5 % hønestribede haner(skjult gen for perlegrå)
12,5 % Perlegrå hønestribede haner
12,5 % Sorte haner(skjult gen for perlegrå)
12,5 % Perlegrå haner
12,5 % Tværstribede høner(skjult gen for perlegrå)
12,5 % Perlegråstribede høner
12,5 % Sorte høner(skjult gen for perlegrå)
12,5 % Perlegrå høner

Hønestribet hane X Blå høne
12,5 % Hønestribede haner
12,5 % Blå hønestribede haner
12,5 % Sorte haner
12,5 % Blå haner
12,5 % Tværstribede høner
12,5 % Blå tværstribede høner
12,5 % Sorte høner
12,5 % Blå høner

Alle med mere eller mindre rust, der vil ses nemmest på hanerne og kan ligge skjult i hønerne. Hvad der ellers kommer, kommer an på grünlæggeren og hvad de engelske ellers gemmer i genetikken.

Hvis du håber på de enten skal renavles til guld-gråstribede eller Legbarfarvede på sigt må du sige til og så lægger vi en slagplan for dette, men vil måske indvoldvere indkøb af nogle dyr alt efter hvad du håber på.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Maria2aaen

  • Bruger
  • Indlæg: 419
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline Maria2aaen

  • Bruger
  • Indlæg: 419
Sv: Spørgsmål om legbarfarvet, men også om blåt.
« Svar #11 Dato: 20 November , 2016, 10:03 »
Og her er den lille grønlægger og den perlegrå EA.

Udover disse to var der også en lille sort silkeagtig grønlægger, Men hun fik desværre problemer med benene så vi måtte aflive hende. Og så var der også en vildtfarvet araucana hønekylling som desværre fik skadet hendes ene ben ogg som vi til sidst også måtte aflive.  /d så jeg har ikke været så heldig med dem  /d

http://fjerkrae.dk/cpg1416/displayimage.php?pid=24738&fullsize=1

http://fjerkrae.dk/cpg1416/displayimage.php?pid=24739&fullsize=1

Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Spørgsmål om legbarfarvet, men også om blåt.
« Svar #12 Dato: 20 November , 2016, 10:45 »
Hanen ser fin ud og med god stribning af en hønestribet hane og være. Så kan blive rigtig god hvis den bliver renavlet. Han har de rustne skuldre, men hals og saddel mangler noget farve men kan være det kommer med den rigtige kombination.

Perlegrå høne ser fin nok ud på nær hun har lidt duehale begyndelse.

Grønlæggerhønen hvis den er fra samme far, som de to andre er der problemer og ingen af dem er ægte. For hun mangler både top og skæg og har enkeltkam og det er problemet for top, skæg og ærtekam er dominante gener så hvis hanen havde været ægte ville hun have haft dette. Dog døjer nogle dyr med skæg og top ikke er renavlet på racen så der kan falde nogle uden, men kammen har der ikke været den slags problemer med på racen.
Farve og tegning kan hønen ikke helt bestemme sig om hun hun vil være guldhalset eller Sort guldbrystet. Tror hun er sidstnævnte ud fra brystfarven, men meget muligt hun har gener for guldhalset når hun ser sådan ud som hun gør. Så hun kan være måden og få lavet legbar på hvis det er målet.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Maria2aaen

  • Bruger
  • Indlæg: 419
Sv: Spørgsmål om legbarfarvet, men også om blåt.
« Svar #13 Dato: 20 November , 2016, 11:42 »
Tak for rigtig gode og uddybende svar  /o og godt at vide at de to EA ikke er helt skidt til. Hvis jeg vil gå efter legbar, hvilke farve høner skal jeg så søge fremover?

Mht grønlægger hønen, så kan hun måske godt være en blanding efter mine røde dværghane og en brunlig stor blandingshøne jeg har. Hun ligner nemlig den høne til forveksling, hun er bare halv størrelse, med fjollede korte ben. Det var en forfærdelig omgang rugning med tre høner som rugede samtidig inde i hønsehuset, og de byttede rundt på rederne hele tiden, og jeg kan derfor ikke helt afvise at den brune blandingshøne af min egen ikke tidligt har lagt et æg ved rugeæggene. Så af skade, bliver man klog - og de får i hvert ikke lov til at ruge i hønsehuset en anden gang.  ::) Men de er 5 mdr nu, så jeg går ud fra jeg finder ud af det når hun går i æglægning - for så kan jeg jo se om hun lægger grønne eller beige farvede æg ;-)
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline Maria2aaen

  • Bruger
  • Indlæg: 419
Sv: Spørgsmål om legbarfarvet, men også om blåt.
« Svar #14 Dato: 20 November , 2016, 11:44 »
Forresten, hvad er Duehale?
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster