Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: fjer på benene  (Læst 15752 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: fjer på benene
« Svar #15 Dato: 19 Juni , 2013, 11:51 »
Og så er der jo også industri Maranerne i omløb.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline jeanniejuul

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 112
Sv: fjer på benene
« Svar #16 Dato: 19 Juni , 2013, 12:02 »
Og så er der jo også industri Maranerne i omløb.

Hvordan ved man om det er det lene.?
Bedste hilsner Jeannie

Oasen midt i byen, med høns, ænder og to dejlige labradore :-)

Offline Lonekh

  • Bruger
  • Indlæg: 113
Sv: fjer på benene
« Svar #17 Dato: 19 Juni , 2013, 13:06 »
Jeg har købt æggene af Lene (lestat), så de burde jo være avlet frem efter elle kunstens regler, og det er sort/kobber hønikkerne, der ikke har fjer på benene.   
Mvh Lone
1,2,25 Brahma
0,2 blandingshøns
0,3,2 skotsk højlandskvæg
1.0. tysk langhåret hønsehund
1,0 tysk ruhåret hønsehund
1,0 kat
1 lækker mand

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: fjer på benene
« Svar #18 Dato: 19 Juni , 2013, 16:58 »
Ok, sikke en avler, jeg har nu aldrig pralet af at mine Maraner er perfekte, snarere tværtimod, men jeg prøver at avle der hen ad.

Jeg er faktisk også nybegynder i avl af Maraner. At de dog ikke har fodbefjering er dog lidt mystisk. Da de sort/kobber altid (endda nogle gange for meget) har fodbefjering.

Men igen, al begyndelse er svært og især svært, når der ikke er så mange opdrættere og dermed ikke så mange gode dyr (endnu).

Men Lonekh er du interesseret i avl og forbedring af Maran eller er det "bare" for de brune ægs skyld at du har dem ? 

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: fjer på benene
« Svar #19 Dato: 19 Juni , 2013, 17:00 »
Hvordan ved man om det er det lene.?


Det er jo så lige det. De dyr som jeg har set som var industri Maran, de var ihvertfald ikke specielt racetypiske og farven på hanen var næsten rød og ikke sort/kobber.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: fjer på benene
« Svar #20 Dato: 19 Juni , 2013, 17:53 »
Hvordan ved man om det er det lene.?


Nu er jeg godt nok ikke lene men alligevel.

Industri maran, og for den sags skyld de andre racer osse sælges ved de store forhandlere/rugerier og udover at de ikke altid er specielt typiske så er det tit gået ud over ægfarven(ikke altid, men tit)  Ellers kan du ikke rigtig se om det er den ene eller anden slags, det burde du ihvertfald ikke kunne
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: fjer på benene
« Svar #21 Dato: 19 Juni , 2013, 18:27 »
Jeg har (havde) to stammer maraner. Den ene er fra en hobbyavler, der solgte lidt kyllinger for at få lidt til kagekassen. Hønsene er racetypiske med fin fodbefjedring, mørkebrune æg osv. MEN, så købte jeg to høner som stammer fra den tyske mester i maran, og SIKKE en forskel. De to er "dobbelt" så store som hobbymaranerne og har dobbelt så mange fjer på fødderne :o. Her ser man virkelig forskellen og hvad seriøst avlsarbejde gør.
« Senest Redigeret: 19 Juni , 2013, 18:43 Fra Tanja Pedersen »
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline TosseTina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 563
  • Brug ikke vold, hent hellere en større hammer.
Sv: fjer på benene
« Svar #22 Dato: 19 Juni , 2013, 19:21 »
Hvis man har fået fat i en Maran der lægger store æg 98% af dagene, er det også en industrihøne. Jeg venter hobbyhønse maraner udklækket på onsdag og glæder mig til at opleve de to forskellige flokke, så der kan sammenlignes.
De bedste hilsner fra
Tina
Medl af Praktisk økologi
1.0 sort/sølv Maran
0.3 blå/sølv Maran
0.1 blå/kobber Maran
0.4 blandet Maran & Orpington
0.1 orange sort båndet dværg wyandotte
0.1 araucana blå guld halset
Masser af koi, emder og guldfisk uden tal.
1.0 Homo Sapiens hvid race

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: fjer på benene
« Svar #23 Dato: 19 Juni , 2013, 21:27 »
Fordi en racehøne lægger mange æg, gør det den ikke til en industrihøne. Mange tror desværre at racehøns ikke lægger æg eller lægger meget få æg. Hvilket bestemt ikke er tilfældet.

Der er mange racer, som under vores private forhold lægger lige så mange æg, som hybridhøns ville gøre under de samme forhold.
« Senest Redigeret: 19 Juni , 2013, 22:23 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lonekh

  • Bruger
  • Indlæg: 113
Sv: fjer på benene
« Svar #24 Dato: 20 Juni , 2013, 17:28 »
Hej Lene, jeg vil egentlig gerne have racetypiske høns, når de nu er ægte, men jeg udstiller ikke, at jeg lige faldt over Maran var nok æggefarven, men som sagt kan jeg godt lide dem racetypisk, men det kan være, at jeg næste år køber en hane med meget befjedring på benene. Til gengæld har jeg været inde på den franske maran side, som er nævnt og umiddelbart ser de jo meget fine ud kropsmæssigt. Vi er dog blevet helt forelsket i de blå/kobberstribede, dem har jeg desværre kun en høne af, men flere haner. så det kan være at de bliver dem jeg satser på med tiden og får fat i et par høner af dem, men det var egentlig ikke meningen, at jeg ville ha´ beholdt en hane, men nu får vi se :-) den hønsefeber. :laugh:
Mvh Lone
1,2,25 Brahma
0,2 blandingshøns
0,3,2 skotsk højlandskvæg
1.0. tysk langhåret hønsehund
1,0 tysk ruhåret hønsehund
1,0 kat
1 lækker mand

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: fjer på benene
« Svar #25 Dato: 20 Juni , 2013, 17:38 »
@ Lone

Du mener vel gråstribet/kobber, når du skriver blå/kobberstribede ?? eller ?

Maran er en race, som ikke er så talrig eller dvs. den har ikke været så talrig. Nu er den blevet meget populær, nok mest p.ga de mørke æg.

Men i og med at den ikke er så talrig, så findes der ikke ret mange dyr i en rigtig god kvalitet, men det må vi jo gøre noget ved  ;) og ja hønsefeber er en "farlig sygdom".

Jeg kan varmt anbefale dig at melde dig ind i Maran klubben (hvis du ikke allerede er medlem).
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub