Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: fjer på benene  (Læst 15754 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline walter

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 520
fjer på benene
« Dato: 03 Juni , 2013, 15:48 »
hej
skal maran have fjer på benene,og hvornår kommer de
blå og  sort doppel randet barnevelder i stor, dansk landrace   sølvhalset i stor, laksefarvet faverolles i stor, hvide faverolles i stor og laksefarvet blå i stor, Maran i S/K og B/K i stor
 lutte brun i dværg,  Thyringer Skæg i dværg,farverne chamois/hvid plettet,og sort/guldplettet, guldhalset, sort og hvid.Brakel i sølv,guld og chamoi 0,1 Newfoundlænder. 0,1 grå tigerstribet kat

Offline Mette Kleist

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 182
  • Et stædigt æsel kræver en stædig æseldriver...
Sv: fjer på benene
« Svar #1 Dato: 03 Juni , 2013, 16:04 »
Hej Walther,

Løbene skal være kødfarvede, middellange og velstillede, og med let befjedring på ydersiden.

Mine kyllinger havde befjedring allerede da de klækkede.

Her ses en 7. ugers kylling...


Miss Christina

  • Gæst
Sv: fjer på benene
« Svar #2 Dato: 03 Juni , 2013, 16:31 »
hej
skal maran have fjer på benene,og hvornår kommer de

det har de når de klækker  :)

Offline mzi

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 660
Sv: fjer på benene
« Svar #3 Dato: 03 Juni , 2013, 17:16 »
Nu er jeg ikke ekspert, men.....
Hvis kyllingen (uden fjer på benene) udvikler sig til en maran af god type jfr standarden, så tror jeg, at manglende benfjer er lettere at tilføre på et evt afkom end det er at "rette" mange andre "fejl". Men her må de erfarne avlere vist på banen.  ;-)
« Senest Redigeret: 03 Juni , 2013, 17:18 Fra mzi »
Mange hilsner
Marit

- opvokset blandt fjerkræ og ejer af:

0,2 maran, sort-kobber
0,1 australorps, sort
0,2 australorps, blå
0,2 sussex, hvid sort Columbia
0,3 bielefelder, legbarfarvede
- alle i stor

Offline Olversdottir

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 374
    • stutterihektor.com
fjer på benene
« Svar #4 Dato: 03 Juni , 2013, 18:34 »
Nu har jeg nogle hvedefarvede maraner .. Hanerne har fjer på benene men hønerne næsten ingen .. Kun meget lidt hvis man kigger grundigt efter ...
MVH
Svandis
Islandske heste 2.7.4

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: fjer på benene
« Svar #5 Dato: 03 Juni , 2013, 18:53 »
Fjerene på løbene kan ses allerede ved klækning. Hvor godt det så måtte live kan godt være lidt svært og se(ihvertfald for mig).  Som mzi skriver er det ret nemt og få da løbs befjering er ret arveligt, så bare en af forældrene har fjer kommer det allerede i første generation, omend ikke i lige kraftig grad ved alle kyllinger
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: fjer på benene
« Svar #6 Dato: 04 Juni , 2013, 17:34 »
"Problemet" er lidt at i England der skal Maran ikke have løbsbefjering, som de skal have i resten af Europa. Hvilket nogle af de gråstribede så har manglet og denne mangel var der givet dispentation for i Den Skandinaviske Fjerkræ Standard.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline walter

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 520
Sv: fjer på benene
« Svar #7 Dato: 05 Juni , 2013, 00:36 »
har fået nogle kyllinger fra Tyskland og de halve har ingen fjer på benene,det kan altså godt være Maraner
blå og  sort doppel randet barnevelder i stor, dansk landrace   sølvhalset i stor, laksefarvet faverolles i stor, hvide faverolles i stor og laksefarvet blå i stor, Maran i S/K og B/K i stor
 lutte brun i dværg,  Thyringer Skæg i dværg,farverne chamois/hvid plettet,og sort/guldplettet, guldhalset, sort og hvid.Brakel i sølv,guld og chamoi 0,1 Newfoundlænder. 0,1 grå tigerstribet kat

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: fjer på benene
« Svar #8 Dato: 05 Juni , 2013, 06:53 »
Ja, det kan det, men jeg vil sige, at i de farver du har fået, er det usædvanligt.
Men jeg ville nu ikke være så bekymret, for så har du dem i næste generation.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Olversdottir

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 374
    • stutterihektor.com
Sv: fjer på benene
« Svar #9 Dato: 05 Juni , 2013, 09:11 »
har fået nogle kyllinger fra Tyskland og de halve har ingen fjer på benene,det kan altså godt være Maraner
Er det de hvedefarvede ?
Hos mig har hanene fjer på benene men hønerne næsten ingen ?
MVH
Svandis
Islandske heste 2.7.4

Offline walter

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 520
Sv: fjer på benene
« Svar #10 Dato: 05 Juni , 2013, 14:52 »
nej det er blå kobber
blå og  sort doppel randet barnevelder i stor, dansk landrace   sølvhalset i stor, laksefarvet faverolles i stor, hvide faverolles i stor og laksefarvet blå i stor, Maran i S/K og B/K i stor
 lutte brun i dværg,  Thyringer Skæg i dværg,farverne chamois/hvid plettet,og sort/guldplettet, guldhalset, sort og hvid.Brakel i sølv,guld og chamoi 0,1 Newfoundlænder. 0,1 grå tigerstribet kat

Offline Lonekh

  • Bruger
  • Indlæg: 113
Sv: fjer på benene
« Svar #11 Dato: 18 Juni , 2013, 14:26 »
Hej Jeg har for første gang Maran kyllinger, jeg har undret mig lidt over, hvor forskellige de er. De fleste af mine hønekyllinger Sort Kobber (tror jeg de hedder) har ikke fjer på benene og nogle af dem er næsten haleløse. Nu skal jeg ikke udstille, men det har undret mig meget, om de alle lever op til standarten?
                                              Mvh.  Lone
Mvh Lone
1,2,25 Brahma
0,2 blandingshøns
0,3,2 skotsk højlandskvæg
1.0. tysk langhåret hønsehund
1,0 tysk ruhåret hønsehund
1,0 kat
1 lækker mand

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: fjer på benene
« Svar #12 Dato: 18 Juni , 2013, 21:54 »
Hvor har du æggene fra, Lone?
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: fjer på benene
« Svar #13 Dato: 19 Juni , 2013, 00:05 »
Ved variteten sort/kobber er der ikke problemer med manglende fjer på benene. Så spørgsmålet er måske om de er helt ægte.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Tove

  • Bruger
  • Indlæg: 319
Sv: fjer på benene
« Svar #14 Dato: 19 Juni , 2013, 08:18 »
Jeg har også to, som jeg købte her i Nordsjælland for en måneds tid siden. De har ikke fjer på benene, og jeg var også godt klar over at ligefrem udstillingsdyr er de ikke  ;), men de er søde og rolige og er lige begyndt at lægge brune æg. Så de bliver - bortset fra, at jeg faktisk ikke er sikker på om den ene er en Marius i stedet for en Marie. Jeg har spurgt på facebook, men meningers er delte. Nu afventer vi.....hvis det er en hane må han/hun jo udvikle hale  et tidspunkt. Så håber jeg at nogle af de kyllinger, vi har gående er lidt mere racetypiske - og ellers må jeg jo se til efteråret eller næste forår.
Men der er jo nok en del knapt så typiske dyr i omløb. Som altid, når er race er populær  :)
Brahma i stor, tværstribede plymouth rock, silker, maran, hollandske dværge, 1 hitte-dværg-høne, faverolles i stor,
2 maine coon, 2 siamesere, 1 tervueren/border collie bl., 1 mand, 2 voksne sønner, 2 svigerdøtre, 2 børnebørn (0,2)