Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Voksefoder eller tillægsfoder  (Læst 3869 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Klumpfisken

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 31
Voksefoder eller tillægsfoder
« Dato: 17 November , 2015, 13:52 »
Hej.

Jeg er helt ny ud i det her med høns, så jeg er blevet i tvivl om hvilket foder jeg skal bruge til mine 23 uger gamle kyllinger (eller hedder det høner i den alder?)?

Det er store orpington, som jeg lige har købt. Sælger har fortalt mig, at det er vigtigt, at de får voksefoder indtil de begynder at lægge æg. Jeg har egentlig bare købt noget tillægsfoder, som jeg tænkte jeg ville give dem fri adgang til + noget havre og hvede, som jeg ville give dem et par håndfulde af om morgenen. Men nu kommer jeg jo i tvivl når jeg får noget andet at vide.

De lægger ikke æg endnu, de er 23 uger. Skal jeg ud at købe andet foder, eller kan jeg klare mig med det jeg købt?

Håber en venlig sjæl herinde vil hjælpe mig.

God dag!
Mvh Kristian
« Senest Redigeret: 17 November , 2015, 13:54 Fra Klumpfisken »
Mvh Kristian

Offline MOK

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 376
    • Odahesten.dk
Sv: Voksefoder eller tillægsfoder
« Svar #1 Dato: 17 November , 2015, 14:29 »
Jeg ville give dem tilskudsfoder (æglægningsfoder) og korn (ca. lige meget af hvert)

Nu er mine høner ikke så store, men mener man regner med 100 gr. / dyr / dag og giver du ca. 50 gr. korn/dyr/dag og æglægningsfoder ad libitum (de plejer ikke at være så vilde med det  ;) ) tror jeg ikke, at det går helt galt, men ...

Det skal lige nævnes, at jeg ingen erfaring har med orpington, men mon ikke de er som andre høns, hvad det angår?  ;D

Tillykke med dem i øvrigt  /o
Mvh.

Morten

Startet med høns igen i 2013 og nu:
3,6 sølv brakel
Kyllinger fra 8. marts, 6. april og 4 maj

Samt
1,3 islænder

Offline Klumpfisken

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 31
Sv: Voksefoder eller tillægsfoder
« Svar #2 Dato: 18 November , 2015, 19:31 »
Tusind tak. Det vil jeg prøve! Jeg er dog lidt bange for at komme til at give dem for meget korn, jeg har hørt de let kan blive for fede, men jeg kan jo starte med 50 g pr dyr og se hvordan det går. De ved i hver fald, hvad de gerne vil have. Jeg har blandet hvede og havre og havren ligger bare spredt i volieren uden at de gider at æde det.
Mvh Kristian

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: Voksefoder eller tillægsfoder
« Svar #3 Dato: 18 November , 2015, 22:19 »
Hvede er klart favorit kornet af dem alle. Til orpington som nemt kan blive for fede ville jeg give halvt hvede/ havre eller hvede/ byg.

Gerne alle 3 slags.

Da jeg fodrede med tilskud lavede jeg en blanding der hed 1 del tilskud, 1 del hvede og 1 del byg.

De havde fri adgang til det døgnet rundt.

Det fungerede fint og fik fint med æg. De fik desuden græs, grønt og hvad de ellers selv kunne finde.

Forvent de først starter æglægning til foråret. Orpington er vidst ikke en god vinter æglægger, og de er lige unge nok endnu til æg plus det nu på denne årstid kræver nogle flere lyse timer i døgnet for at de også kan ligge æg.

Nogle bruger lys til at forlænge dagen ( inkl mig selv)
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline Tante Brun

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 166
Sv: Voksefoder eller tillægsfoder
« Svar #4 Dato: 20 November , 2015, 07:57 »
Jeg har jævnaldrende orpington, og de får strøet en korn og frøblanding på jorden, ca. 50 g. pr dyr, og så må de spise hvad de vil af tilskudsfoder. Det passer med at de spiser omkring 100 gram tilsammen pr. dyr.
De har fået æglægningsfoder i et stykke tid. Når de har fået spist sig igennem det, går jeg over til en ren blanding af korn og frø, uden piller. For efter min bedste overbevisning er piller bare en erstatning for noget rigtigt uforarbejdet mad, og ikke noget de "skal" have.
Med venlig hilsen Charlotte

1,0 husbond
2,1 børn
1,0 berner sennen blanding
1,3 maran
0,2 kochin
0,1 orpington
0,05 RIR