Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hønsegodbidder  (Læst 16230 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tante Brun

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 166
Sv: Hønsegodbidder
« Svar #15 Dato: 15 August , 2015, 20:15 »
Hele rå majskolber, vandmelon, spidskål, og icebergsalat er i høj kurs hos de små her.
Med venlig hilsen Charlotte

1,0 husbond
2,1 børn
1,0 berner sennen blanding
1,3 maran
0,2 kochin
0,1 orpington
0,05 RIR

Offline DoktorLarsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 241
Sv: Hønsegodbidder
« Svar #16 Dato: 16 August , 2015, 21:53 »
Ja for Søren da, icebergsalat kan gøre dem ellevilde! De river nærmest hegnet ned når de ser en komme med det! Men det skulle de lige vænne sig til. I starten var de skeptiske hvad angår salaten. Men når først de har smagt på den et par gange så skal man overveje at opgradere sit hegn.  :laugh:

Ellers æder de alt når bare de vænner sig til det. Hvis det er noget nyt giver jeg dem det i en lille mængde, så kan de udforske det mystiske mad i løbet af dagen.
Men om blomsterbede behøver man ikke belære dem, dem har de intet imod at hakke sig igennem!

Offline Lene Vesterby

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 40
Sv: Hønsegodbidder
« Svar #17 Dato: 27 ſeptember , 2015, 16:18 »
Hej
Jeg læser med interesse jeres forskellige indlæg omkring fodring, og godbidder til høns. Det undre mig, at nogen giver kød til høns, det er i min optik ikke rigtigt, men jeg kan da være forkert på den, men jeg opfatter høns som værende mest til planter og insekter, larver og ikke til kød. Jeg fodre med fuldfoder og brød fra bagerne opblødt i vand, hver dag. Et par dage om ugen strør jeg hele majskorn i hønsegården, de andre dage kan det være valset korn jeg spreder. Jeg har lige prøvet at lave "hønse guf", men indtil nu har de ikke spist det. Når jeg har får de også salat og gulerodstoppe er også et hit.
Venlig hilsen
Lene Vesterby

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Hønsegodbidder
« Svar #18 Dato: 27 ſeptember , 2015, 16:31 »
Her vil mine høns gerne højlydt protestere  :D Der er virkelig festmåltid, når man fanger en fugl eller en mus.

Når jeg serverer en portion levende melorme og en klump hakket oksekød samtidig, så er der dog ingen tvivl om, at ormene er favoritterne, men det er muligvis fordi ormene bevæger sig  :D
« Senest Redigeret: 27 ſeptember , 2015, 18:00 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 938
Sv: Hønsegodbidder
« Svar #19 Dato: 27 ſeptember , 2015, 17:13 »
Som de mange indlæg vidner om, så er der ikke grænser for, hvad høns kan sætte til livs  <H
Det kræver blot, at de kender det tilbudte guf.
Som en skriver, så tilbydes lidt af maden 1. gang, så det kan undersøges og læres at kende. Så tror jeg alt kan bruges.
Kød som hyggefoder kan umiddelbart syntes mærkeligt/forkert, men naturhøns eller fugle der ikke nødvendigvis er rovfugle, spiser jo også kød. Det er bare ikke til at få serveret hakket kød i naturen, det er noget vi mennesker har fundet på  :)

Offline Tante Brun

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 166
Sv: Hønsegodbidder
« Svar #20 Dato: 27 ſeptember , 2015, 19:01 »
Nu siger man jo at de er Tyranosaurus Rex' nærmeste efterkommere. Og det ser også sådan ud, når skolebørnene hælder deres halve rugbrødder med spegepølse ud til dem om eftermiddagen. De slås om at komme først, som var deres sidste time kommet. Jeg kan se at mine ikke rigtig gider at gå i lag med regnorme endnu, men har da hørt at høns både spiser frøer og mus med stort velbehag. Og altså også vores madrester. Kartoffelmos med pølse bacon rester er også i høj kurs, og der skal springes for livet, hvis man ikke vil have hakket en tå.
Med venlig hilsen Charlotte

1,0 husbond
2,1 børn
1,0 berner sennen blanding
1,3 maran
0,2 kochin
0,1 orpington
0,05 RIR

Offline Lene Vesterby

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 40
Sv: Hønsegodbidder
« Svar #21 Dato: 27 ſeptember , 2015, 23:10 »
Hej, jeg tager nok fejl. Tænker dog på at kød og benmel ikke produceres til dyrefoder mere, noget med at dyrene spiser egen art. Høns er jo ikke af samme art som en ko, så det kan da godt være, at der ikke sker noget ved det. Er der ikke noget med at der kom en forordning som sagde, at høns ikke måtte få køkkenaffald, mener at kende nogen som holdt op med at holde høns af den grund.

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Hønsegodbidder
« Svar #22 Dato: 28 ſeptember , 2015, 05:48 »
Jeg laver hønseguf af hakket kød, bælgfrugter, majs, gulerødder, hvidkål, løg, hvidløg og rapsolie. Nedfrosset i mindre portioner. Blander det op med dagens brødrester mm. Vi har ikke mange madrester så mine forkæles på anden vis. Jeg kan ikke se noget problem i at give hønsene kød. Kender ikke begrundelsen for affaldsbestemmelsen, men hvis det man giver hønsene er friskt og i orden- så vil jeg udøve civil ulydighed.

Offline GokkeLotte

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 844
  • "Pulverheks- altid i træsko"
Sv: Hønsegodbidder
« Svar #23 Dato: 28 ſeptember , 2015, 07:35 »
Det med kødet har vel noget med rotter at gøre? Vi har ikke rotter på Fanø, så vores får tit kød- favoritten er helt klart et kyllingeskrog til afpilning... Det får de ikke så tit pga prisen. Vi slagter ikke selv, og fritgående økohøns er dyr mad, så jeg koger normalt af til fond. D. 26/12 får de resterne fra julekalkunen- DET er en fest lang større end risengrøden d. 24 :)

Jeg giver dem ikke længere hvede. De får ca. 3 poser madrester fra venner hver uge, og der er altid hvedebrød med. Jeg fodrer med spiret sort havre og byg dagligt nu i stedet for- der er ikke meget grønt tilbage i deres have, og de ser tydeligvis de små spirer som guf :-D
En blandet flok i haven med mange skønne racehøns imellem :-)
www.DFfR.dk

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Hønsegodbidder
« Svar #24 Dato: 28 ſeptember , 2015, 08:55 »
Man kan være uheldig at få smittet sine høns, hvis man giver dem kød fra fjerkræ. Det var såvidt jeg husker skyld i et par af de tilfælde af fugleinfluenza i Tyskland i foråret.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Hønsegodbidder
« Svar #25 Dato: 28 ſeptember , 2015, 09:03 »
Man kan være uheldig at få smittet sine høns, hvis man giver dem kød fra fjerkræ. Det var såvidt jeg husker skyld i et par af de tilfælde af fugleinfluenza i Tyskland i foråret.

Hvis kødet er varmebehandlet burde det vel være sikkert nok? Mine piller også med glæde kyllingeskrog - i nogle tilfælde skrog af deres egne søskende, men det ved de heldigvis ikke :)

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 938
Sv: Hønsegodbidder
« Svar #26 Dato: 28 ſeptember , 2015, 09:39 »
@Goggelotte - ingen rotter på Fanø - er det rigtig ? - for det er da en Guds lykke, hvis .....

For år tilbage, var der megen debat om hvad kreaturer fik i tilskudsfodret. Her gik det helt galt, da man fodrede køer med rester af afdøde køer og fiskemel. Køerne blev syge, og det overførtes til mennesker - creutzfeldt jakob - uha det var noget kedelig noget. Først nu, ca 20 år senere, kan man igen købe T-bon.

Så en risiko er der vel altid, ved at spise sin egen art  ::)

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Hønsegodbidder
« Svar #27 Dato: 28 ſeptember , 2015, 10:13 »
Jeg forstår slet ikke, hvorfor køer er blevet fodret med kød eller fiskemel, når køer er planteædere og drøvtyggere med et fordøjelsessystem, som er beregnet til dette.
Høns er derimod altædende og man hører ofte, at de ikke går af vejen for at æde deres egne artsfæller, hvis èn er såret. Min flok siger nu bestemt heller ikke nej tak til en god kogt kylling.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Hønsegodbidder
« Svar #28 Dato: 28 ſeptember , 2015, 10:19 »
Har lige diskuteret det at fodre dyr med deres egen art med min husbond. Kan være problematisk siger han - og det bøjer jeg mig for thi han har et langt arbejdsliv bag sig med sygdomme, medicin og dyr. God back up at have lige bortset at han aldrig har arbejdet med høns.

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Hønsegodbidder
« Svar #29 Dato: 28 ſeptember , 2015, 10:21 »
Mine vil nu fortsat få kyllingeskrog. Er jo varmebehandlet og anvendes straks og er fra sunde raske dyr.