Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Spiser høns hø?  (Læst 9679 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline hopper

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 177
  • Høns i haven - lykkepiller uden bivirkninger!
Spiser høns hø?
« Dato: 07 Februar , 2014, 09:09 »
Måske et dumt spørgsmål, for umiddelbart tænker jeg nej, men det står i en af mine hønsebøger (økohøns).
Har læst at de gerne spiser wrap.
Nogle der kender svaret?

Offline HøgsbergOlsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 171
Sv: Spiser høns hø?
« Svar #1 Dato: 07 Februar , 2014, 09:30 »
Vil godt sige at hø og wrap IKKE er det samme...

Hø er, som regel, tørret enggræs.
Wrap er konserveret græs og er det tætteste du kommer frisk græs.

Wrap vil de gerne have og det er super nemt at lave selv.
Nyslået græs i en sort sæk og så ellers ALT luften presset ud og knude på, så kan du hurtigt samle til en vinter, da det kan holde meget længe, hvis ikke det får ilt i gemmeperioden.

Offline hopper

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 177
  • Høns i haven - lykkepiller uden bivirkninger!
Sv: Spiser høns hø?
« Svar #2 Dato: 07 Februar , 2014, 09:45 »
Er klar over den store forskel der er på hø og wrap, selvom udgangsmaterialet er det samme ca.  :)
Men det var mere om høns spiser hø.
Tørt som det er, hvorimod wrap har en mere fugtig karakter.
Grunden til jeg spørger, er at det er nemmere for mig at skaffe hø i små baller end wrap.

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Spiser høns hø?
« Svar #3 Dato: 07 Februar , 2014, 09:50 »
Nej, høns spiser ikke hø.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Spiser høns hø?
« Svar #4 Dato: 07 Februar , 2014, 09:55 »
jo høns spiser hø, legesåvel som de spiser græs, da jeg havde geder, sad de tit der og hyggede med et strå i næbet, det så sjovt ud når de var lange

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Spiser høns hø?
« Svar #5 Dato: 07 Februar , 2014, 10:03 »
jo høns spiser hø, legesåvel som de spiser græs, da jeg havde geder, sad de tit der og hyggede med et strå i næbet, det så sjovt ud når de var lange
Ok, så korrigerer jeg mit svar. Mine høns spiser ikke hø, men de vil gerne lægge deres æg i det ;).
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline GokkeLotte

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 844
  • "Pulverheks- altid i træsko"
Sv: Spiser høns hø?
« Svar #6 Dato: 07 Februar , 2014, 10:07 »
Jeg har også før spurgt herinde og fik svaret nej, og at det kan være farligt for dem  ::) Det ved mine altså ikke- de nipper lystigt af redematerialet. Mine har hamp + Hermexide som bundlag og så fintsnittet alpehø på toppen. Høet dufter så vidunderligt, at jeg har droppet lavendel i denne periode uden egenforsyning. Det kom ovntørret/altså støvfrit i to plastsække. Fra jeg åbner en pose til den er brugt, suger det en del fugt fra luften. Det bliver ikke dårligt men dufter af de forskellige urter- måske er det derfor de nipper af det?
En blandet flok i haven med mange skønne racehøns imellem :-)
www.DFfR.dk

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Spiser høns hø?
« Svar #7 Dato: 07 Februar , 2014, 10:09 »
Jeg vil ikke give mine høns hø pga risikoen for forstoppet kro /d
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline GokkeLotte

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 844
  • "Pulverheks- altid i træsko"
Sv: Spiser høns hø?
« Svar #8 Dato: 07 Februar , 2014, 10:15 »
Hvad bruger du som redemateriale Helle? Mine gad hverken savsmuld eller hampestrøelse og lagde ders æg i sameskrabede bladbunker i haven. Med høet er alle ægene samlet i kasserne..... jeg kan ikke skaffe halm.
En blandet flok i haven med mange skønne racehøns imellem :-)
www.DFfR.dk

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Spiser høns hø?
« Svar #9 Dato: 07 Februar , 2014, 10:51 »
Jeg bruger Easy Strø - og til rederne ligger der en lille smule halm, som man kan kaste over ryggen, når man har lagt æg ;D

Easy Strø er simpelthen det bedste hønseråd jeg nogensinde har fået her på forum /o og så er det varmebehandlet, så vi risikerer ikke at invitere f. eks. blodmider med hjem.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline GokkeLotte

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 844
  • "Pulverheks- altid i træsko"
Sv: Spiser høns hø?
« Svar #10 Dato: 07 Februar , 2014, 11:26 »
Easy Strø kender jeg godt fra hestestalde /o, men det kan jeg heller ikke få leveret herovre....... og du bruger jo så halm som hyggeeffekt...
En blandet flok i haven med mange skønne racehøns imellem :-)
www.DFfR.dk

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Spiser høns hø?
« Svar #11 Dato: 07 Februar , 2014, 11:34 »
Ja - jeg har lidt 'hyggehalm' i rederne, men ellers er der aldrig halm ret mange andre steder, hvor hønsene færdes - nu er jeg nok også hysterisk bange for kroforstoppelse, efter min ene araucana måtte opereres for en sådan sidste år. Det skal dog siges, at jeg tidligere har brugt halm i hønsegården, hvor hønsene da kommer en gang imellem...trods alt ::), og der har aldrig været problemer - men hø, som vist er mere spiseligt...det tør jeg ikke.

...men den fine alpehø du bruger, Lotte, er jo fintsnittet og så er det en anden sag - og så dufter det jo skønt og krydret.

...og så har du efterhånden fået mig til at få øjnene op for, at der er nogle 'irriterende' begrænsninger i idylen ved at bo på en lille ikke brofast ø - det har jeg aldrig tænkt på før ???
« Senest Redigeret: 07 Februar , 2014, 11:38 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline GokkeLotte

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 844
  • "Pulverheks- altid i træsko"
Sv: Spiser høns hø?
« Svar #12 Dato: 07 Februar , 2014, 12:17 »
 ;D Det er da vældig idyllisk, og naturen er flot, men ja, det er vildt dyrt med den færge og besværligt....

Jeg skrev lidt i min egen tråd om høet, og hvor meget de nyder det  ;) Nu krydser jeg bare fingre for at svindet er mest pga spild. Det er meeget fint i stråene, men nogle af dem er alligevel næsten 10 cm. lange  ::) Bekymringen om evt. sygdom til følge er alligevel vakt til live igen- måske skulle jeg prøve at klippe det i endnu kortere dele inden brug........ Jeg er meget glad for vores høns og ønsker bestemt ikke at gøre noget dumt. Der er høstrå i sandet, hver gang jeg river bunden, og måske er de observerede gange med hø i næbbene "bare" en del af redebygningen  *k
En blandet flok i haven med mange skønne racehøns imellem :-)
www.DFfR.dk

Offline hopper

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 177
  • Høns i haven - lykkepiller uden bivirkninger!
Sv: Spiser høns hø?
« Svar #13 Dato: 07 Februar , 2014, 13:19 »
Mange tak for svar  :)
Tror bare jeg vil finde en ny forhandler af easystrø og holde mig til wrap om vinteren.