Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Et par dumme spørgsmål om foder.  (Læst 21008 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tapani

  • Bruger
  • Indlæg: 664
Sv: Et par dumme spørgsmål om foder.
« Svar #15 Dato: 19 Januar , 2014, 11:15 »
Du kan udmærket give vildt fugleblandning til høns. Hvorfor skulle de ikke få det? Det kan godt være du få lidt færre æg, alt afhængigt hvordan blandingen er sammensat.
Mvh
Tapani
1.3 Sort sølv dobbeltrandet Barnevælder
0.1 Cream Leghbar.
0.1 Marans
0.1 blanding
Honning bier
1.0 mand

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Et par dumme spørgsmål om foder.
« Svar #16 Dato: 19 Januar , 2014, 11:25 »
Mine høns spiser Versele Laga vildtfugle blanding HVER dag og det er de bestemt ikke utilfredse med
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Et par dumme spørgsmål om foder.
« Svar #17 Dato: 19 Januar , 2014, 11:30 »
Høns spiser mange forskellige ting :)  Men man skal bare huske, at hvis hoved menuen ændres drastisk og pludselig, så går det ofte ud over æglægning. Som ved andre husdyr bør enhver foderskift i hoved menu ændres gradvis.

Offline Fru Jørgensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 22
Sv: Et par dumme spørgsmål om foder.
« Svar #18 Dato: 19 Januar , 2014, 12:26 »
Aha.. Tak.. Ja, se.. Så lærte jeg også lige, at man ikke bare lige kan skifte foder. Sådan noget vidste jeg jo heller ikke.  /o

Offline Tapani

  • Bruger
  • Indlæg: 664
Sv: Et par dumme spørgsmål om foder.
« Svar #19 Dato: 19 Januar , 2014, 14:53 »
Man kan osse gøre som mig. Hos mig det eneste som er uregulær i min foder foderplan er at den bestå alt muligt hvad ens det lykkes mig at skaffe :). Det kan godt sker at jeg få lidt færre æg men hønsene tilsyneladende kan godt lige det
Mvh
Tapani
1.3 Sort sølv dobbeltrandet Barnevælder
0.1 Cream Leghbar.
0.1 Marans
0.1 blanding
Honning bier
1.0 mand

Offline Fru Jørgensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 22
Sv: Et par dumme spørgsmål om foder.
« Svar #20 Dato: 20 Januar , 2014, 23:13 »
Man kan osse gøre som mig. Hos mig det eneste som er uregulær i min foder foderplan er at den bestå alt muligt hvad ens det lykkes mig at skaffe :). Det kan godt sker at jeg få lidt færre æg men hønsene tilsyneladende kan godt lige det
Lyder til at de er rimeligt altædende. Undtagen avokado; det hár jeg fundet ud af.
Jamen, godt, så skal jeg ikke være så nervøs over det med foder. Jeg var mere ræd for om man skulle stå dagligt og afmåle alverdens fine tilskud og dråber og vitaminer og og og og......

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Et par dumme spørgsmål om foder.
« Svar #21 Dato: 20 Januar , 2014, 23:42 »
Rimeligt altædende, ved tilvænning ;).
Men samtidigt meget selektive. Lidt som med børn. Hvis du lader dem selv vælge mellem slik og 'vitaminer/proteiner' så tager de slik først og når der ikke er mere slik tilgængeligt, vil de spise det andet der tilbydes, når sulten melder sig.
Mvh
Erik Andersen

Offline Fru Jørgensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 22
Sv: Et par dumme spørgsmål om foder.
« Svar #22 Dato: 20 Januar , 2014, 23:47 »
Rimeligt altædende, ved tilvænning ;).
Men samtidigt meget selektive. Lidt som med børn. Hvis du lader dem selv vælge mellem slik og 'vitaminer/proteiner' så tager de slik først og når der ikke er mere slik tilgængeligt, vil de spise det andet der tilbydes, når sulten melder sig.
Hvad betragter høns så som slik? Jeg læste, de er vilde med melorme.. Hvad ellers? Vi har masser af snegle og insekter i haven, de kan guffe.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Et par dumme spørgsmål om foder.
« Svar #23 Dato: 21 Januar , 2014, 00:01 »
Korn betragter de også som slik. De må gerne få det, men hold igen med hveden, da den feder, og fede høns giver færre eller ingen æg.
Mvh
Erik Andersen

Offline Fru Jørgensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 22
Sv: Et par dumme spørgsmål om foder.
« Svar #24 Dato: 21 Januar , 2014, 01:24 »
Aha.. Dét var jo godt at vide. Tak.

Offline Tapani

  • Bruger
  • Indlæg: 664
Sv: Et par dumme spørgsmål om foder.
« Svar #25 Dato: 21 Januar , 2014, 04:24 »
Erik jeg er lidt uenig med dig, høns er ikke som børn de nemlig spiser den sunde først hvis de selv få vælge. Fritgående høns med alsidig foderplan vælger selv de foderemner som de har brug for. Høns er nemmeste husdyr at fodre, de styrer bedst selv.
Mvh
Tapani
1.3 Sort sølv dobbeltrandet Barnevælder
0.1 Cream Leghbar.
0.1 Marans
0.1 blanding
Honning bier
1.0 mand

Offline TosseTina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 563
  • Brug ikke vold, hent hellere en større hammer.
Sv: Et par dumme spørgsmål om foder.
« Svar #26 Dato: 21 Januar , 2014, 06:04 »
Mines livretter er grønkål og rosiner. Hvis der altid stod to kæmpe skåle med det, ville de måske så spise af der  normale foder? Jeg har aldrig prøvet det. Men har også på fornemmelsen at de spiser det de har behov for. Så grønkål og rosiner er deres livret måske fordi det er begrænset. 
De bedste hilsner fra
Tina
Medl af Praktisk økologi
1.0 sort/sølv Maran
0.3 blå/sølv Maran
0.1 blå/kobber Maran
0.4 blandet Maran & Orpington
0.1 orange sort båndet dværg wyandotte
0.1 araucana blå guld halset
Masser af koi, emder og guldfisk uden tal.
1.0 Homo Sapiens hvid race

Offline Tapani

  • Bruger
  • Indlæg: 664
Sv: Et par dumme spørgsmål om foder.
« Svar #27 Dato: 21 Januar , 2014, 07:41 »
Grønkål kan de ikke få nok af ;). Rosiner har jeg aldrig prøvet bon appetit. Generelt høns styrer meget godt deres føde indtag selv. Ost er mone hønsesnes slik som tæmmer den skyeste købehøns. Noh jeg en i god fod med min ostehandler og blev tilbudt en påse oste osteskorper 1kg for 20kr
Mvh
Tapani
1.3 Sort sølv dobbeltrandet Barnevælder
0.1 Cream Leghbar.
0.1 Marans
0.1 blanding
Honning bier
1.0 mand

Offline Tapani

  • Bruger
  • Indlæg: 664
Sv: Et par dumme spørgsmål om foder.
« Svar #28 Dato: 21 Januar , 2014, 07:45 »
(Forsætter..)jeg tænkte nu få de stakler som lever i evig oste underskud fredags slik lol. Og hvad skete de spiste ca 100g hver og så var det ikke interessant mere. Jo næste dag de spiste med samme entusiasme. De spiste lidt mindre fullfoder og næsten ingen køkken rester. De styrede selv deresføder indtag.
Mvh
Tapani
1.3 Sort sølv dobbeltrandet Barnevælder
0.1 Cream Leghbar.
0.1 Marans
0.1 blanding
Honning bier
1.0 mand

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Et par dumme spørgsmål om foder.
« Svar #29 Dato: 21 Januar , 2014, 23:02 »
Erik jeg er lidt uenig med dig, høns er ikke som børn de nemlig spiser den sunde først hvis de selv få vælge. Fritgående høns med alsidig foderplan vælger selv de foderemner som de har brug for. Høns er nemmeste husdyr at fodre, de styrer bedst selv.

Du må have nogle meget velopdragne eller meget kloge høns. Hvis der er meget foder hældt op i min automat, vil store dele af æglægningspillerne være at finde på gulvet rundt om automaten. Det er helt tydeligt at de rager mest muligt foder ud af automaten for at æde korn, ærter, majs og fuglefrø først. Et frygteligt svineri.
Mvh
Erik Andersen