Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Et par dumme spørgsmål om foder.  (Læst 21007 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Fru Jørgensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 22
Et par dumme spørgsmål om foder.
« Dato: 16 Januar , 2014, 20:23 »
Ja, jeg er jo som sagt helt ny og ved ikke meget om høns.

Men nu læste jeg lige noget med skaller. At det nemmeste er selv at hente på stranden og knuse dem. Fint nok; jeg har kun 5 min. i bil til stranden.
Men de skal vel skylles rene for salt?
Eller kan høns godt tåle det?

Så et andet spørgsmål: Hvor store mængder foder tager høns (pr. høne evt.) pr. dag? Man køber vel noget korn eller foderblanding hjem og supplerer med lidt fra husholdningen. Men hvor meget af hver ting?
Jeg forestiller mig ikke at vi skal have mere end måske 3-5 høns. Vi er to voksne og to børn. Vi spiser vel 20-25 æg om ugen højst, inkl. bagning.

Så.. Hvor store mængder korn skal jeg afsætte? De skulle jo nødig sulte.

Det var så lige, hvad jeg sad og rugede over indtil videre.  ;)

Offline martin s j

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 297
Sv: Et par dumme spørgsmål om foder.
« Svar #1 Dato: 16 Januar , 2014, 20:34 »
Med skaller er det nemmest at købe en sæk den rækker noget tid hvis du kun skal have 3-5 høns

En høne spiser omkring 150 gram foder om dagen alt efter om det er store høns eller små høns

Du kan enten købe fuldfoder eller tilskudsfoder.
Hvis det er fuldfoder skal de kun have det og så skaller.
I tilskudsfoderet skal du blande det op med korn, jeg mener det er 50% af hver og så skaller

Og så alt det frugt og grønt de kan spise

Offline Kokholm

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 167
Sv: Et par dumme spørgsmål om foder.
« Svar #2 Dato: 16 Januar , 2014, 20:35 »
Der er mange ting der er dyrt ved høns - skaller er ikke én af dem. Køb en sæk på foderstoffen og du har til rigtig lang tid.
Sonja

Offline ØkoErna

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 152
Sv: Et par dumme spørgsmål om foder.
« Svar #3 Dato: 16 Januar , 2014, 20:35 »
Jeg ved intet om strandskallerne. Dem køber jeg.

Mine høns spiser økologisk ægfoder. Vi har 8 høns, jeg fodre dem med 1 1/2 stort ikea pokalglas med foder, ca 1 glas, øko hvede/majs hældt ud i haven, samt ALLE rester fra vores køkken, ca. 1-2 liter om dagen. Samt reste af drengens madpakke, når han kommer fra skole.

De går i hele vores have.

Aner ikke om det er for meget elle lidt, men de ser ud til at trives.
Hilsen Mette

1,0 Mand
1,0 Søn fra 2007
0,2 Bielefelder
0,3 Farverolles hvide
0,6 Isa Brown
0,1 American Bulldog

Offline Fru Jørgensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 22
Sv: Et par dumme spørgsmål om foder.
« Svar #4 Dato: 16 Januar , 2014, 20:37 »
Mange tak for svarene. Jeg kan godt se og mærke, at jeg kommer til at lære meget herinde. Men det er jo også det, jeg gerne vil, inden jeg kaster mig ud i et hønsehold.  /o

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Et par dumme spørgsmål om foder.
« Svar #5 Dato: 16 Januar , 2014, 22:48 »
Men nu læste jeg lige noget med skaller. At det nemmeste er selv at hente på stranden og knuse dem. Fint nok; jeg har kun 5 min. i bil til stranden.
Men de skal vel skylles rene for salt?
Eller kan høns godt tåle det?

Det er næppe de store mængder salt der hænger ved strandskallerne. Der er også salt i mange af resterne fra husholdningen så det tror jeg ikke du skal være bekymret for. Spørgsmålet er snarere om det er besværet/tiden værd at samle skaller på stranden og knuse dem så de egner sig til brug for hønsene.
En sæk skaller koster ikke en formue, og med 3-5 høns har du til flere år i én sæk.

Så et andet spørgsmål: Hvor store mængder foder tager høns (pr. høne evt.) pr. dag? Man køber vel noget korn eller foderblanding hjem og supplerer med lidt fra husholdningen. Men hvor meget af hver ting?

Spørgsmålet er bestemt ikke dumt. Men svaret er ikke så ligetil.

1. Hønsene skal bruge en hvis mængde energi for at holde sig sunde og for at holde varmen.
2. Derudover skal de bruge energi til at producere æg.

Mht pkt 1. så vil mængden af foder afhænge af årstiden. Det er væsentligt lettere at holde varmen om sommeren end om vinteren.
For pkt 2. gælder at kun hvis pkt 1. er opfyldt/indfriet vil du få æg fra hønsene.
Hønsene er så snedigt 'indrettet' fra naturens side at de prioriterer overlevelse over forplantning.

Ganske mange fodrer ad libitum, forstået på den måde, at de har en foderautomat, hvori der placeres rigeligt med foder så hønsene altid har adgang til foder når/hvis de føler trang til at spise.

I vinterhalvåret kan det anbefales at have kunstigt lys i hønsehuset, så hønsene har i hvert fald ca 12 timer med lys, hvor de kan indtage føde. For kort periode med lys betyder for lille indtagelse af foder til også at give energi til produktion af æg.

Fodermængder vil endeligt afhænge meget af hvilke høns (størrelse) du vælger.

Velkommen til og god fornøjelse.  :D

Og spørg endelig løs som de andre også skriver.
Mvh
Erik Andersen

Offline Fru Jørgensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 22
Sv: Et par dumme spørgsmål om foder.
« Svar #6 Dato: 16 Januar , 2014, 23:06 »
Tak for svaret.
Jeg har faktisk allerede en foderautomat liggende og en varmelampe. Det har været brugt til mine katte udenfor. Men ligger bare på en hylde nu i skuret.

Jeg tror, jeg føler mest for dværghøns, egentlig.. Men jeg må vel prøve mig lidt frem til den tid.
Ang. strandskaller, så vil det være fedt for mine unger at få lov til at gå amok med at fylde en sæk ved stranden.. Så det kan de bare få lov til.  8)

Offline Tapani

  • Bruger
  • Indlæg: 664
Sv: Et par dumme spørgsmål om foder.
« Svar #7 Dato: 16 Januar , 2014, 23:17 »
Jeg henter af og til skaller fra stranden, ikke for at spare men hyggens skyld. De er vanskelig at knuse. Jeg bruger lægtehammer og en trækasse hvor jeg lægger en tynd lag skaller adgangen. De er en hit, madammene ikke ens kigge på købe skaller så længe de har eget produktion direkte fra stranden. ;). Du skal ikke være bange for salt. Natrium (50% af saltet) er absolut nødvendig for hønsene. Der salt i fuldfoder (1,5% hvis jeg husker ret) og nogle oprettere blander grov salt i skallene.
Mvh
Tapani
1.3 Sort sølv dobbeltrandet Barnevælder
0.1 Cream Leghbar.
0.1 Marans
0.1 blanding
Honning bier
1.0 mand

Offline Fru Jørgensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 22
Sv: Et par dumme spørgsmål om foder.
« Svar #8 Dato: 16 Januar , 2014, 23:24 »
Dejligt.. Jamen, så får ungerne da lov til at more sig, når vi får nogen høns.  /o

Offline Tapani

  • Bruger
  • Indlæg: 664
Sv: Et par dumme spørgsmål om foder.
« Svar #9 Dato: 17 Januar , 2014, 09:13 »
Og skaller fra standen er en fantastisk overskuds forretning: en lørdag formiddag  ved oktober blæststrand, hold kæft alt ugens stress er blæst væk med vinden. ;)
Mvh
Tapani
1.3 Sort sølv dobbeltrandet Barnevælder
0.1 Cream Leghbar.
0.1 Marans
0.1 blanding
Honning bier
1.0 mand

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Et par dumme spørgsmål om foder.
« Svar #10 Dato: 17 Januar , 2014, 12:47 »
Jeg samler 'smågrus' ved stranden til kråsemateriale. Det er hyggeligt at gå ud i naturen og finde det man kan bruge.

Offline KenM

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 68
Sv: Et par dumme spørgsmål om foder.
« Svar #11 Dato: 17 Januar , 2014, 21:09 »
med hensyn til skaller, gør jeg det, at når jeg har kogt æg, kommer jeg dem knust i restemadden. mest som tilskud.
1.1.1 (Ken, Jette og rune)
0,2 Off shore + 0,2 Lohmann
1.1 huskat (Ida og Chula)
1.0 Marsvin (Findo)

Offline Fru Jørgensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 22
Sv: Et par dumme spørgsmål om foder.
« Svar #12 Dato: 18 Januar , 2014, 21:43 »
Mange tak for svarene.  /o

Offline Regnar

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 115
Sv: Et par dumme spørgsmål om foder.
« Svar #13 Dato: 18 Januar , 2014, 23:49 »
Det fuldfodder jeg køber er der knust skaller i.

Offline Fru Jørgensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 22
Sv: Et par dumme spørgsmål om foder.
« Svar #14 Dato: 19 Januar , 2014, 10:51 »
Smart.. Ja, det kunne man jo også bare gøre.

Nu lige en anden ting; hvis man f.eks løb tør for foder, kan man så godt give dem f.eks lidt af de der fugleblandinger til vilde fugle..? Det er jo også bare blandet korn og det har jeg nemlig altid hjemme til pipperne i haven.
« Senest Redigeret: 19 Januar , 2014, 10:55 Fra Fru Jørgensen »