Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Foderforvirring?  (Læst 18022 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline may-brit

  • Bruger
  • Indlæg: 110
Foderforvirring?
« Dato: 28 Juli , 2013, 22:49 »
Nu er mit kyllingefoder slut, og det er tid til voksefoder til kyllerne. Hvordan gør I andre, når kyllinger og voksne går sammen? Serverer i æglægnings- og voksefoder ved siden af hinanden, når voksne og kyllerne går sammen. Tidligere har æglægningsfoderet været helt uinteressant, når der var kyllinge- eller voksefoder at vælge i stedet.
0.1 silke, 0.1 blomsterhøns, 0.1 araucana, 0.1 "blomster-cana", 0.2 "sorte dværghøns", 1.2 børn

Offline EMO

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 168
Sv: Foderforvirring?
« Svar #1 Dato: 29 Juli , 2013, 03:17 »
Hvis jeg har gamle høns og kyllinger gående sammen giver jeg startfoder til alle dyrene. Jeg giver startfoder indtil udstilling.
I mit hønsehold findes begebet voksefoder ikke. Det er noget foder med et ringere næringsindhold end startfoderet.
Jeg tror ikke, at kyllingerne og hønsene vil kunne finde ud af, hvilket foder, der er beregnet til dem, hvis du både fodrer med kyllinge- og hønsefoder i samme hold.

Offline Turbomoster

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 238
Sv: Foderforvirring?
« Svar #2 Dato: 29 Juli , 2013, 07:26 »
Emo - skal man forstå det sådan, at du udelukkende fodrer med startfoder til alle dyrene året rundt ?? - jeg fodrer med voksefoder lige nu og snart hedder det æglægningsfoder, men det behøver jeg måske slet ikke ?? - jeg har en nabo som har haft høns i mange år og han siger, at han altid giver hønsene en periode med startfoder, hvis de som mine for lidt tynd mave, af grønt og køkkenaffald - så måske skal jeg bare give startfoder og evt. lidt korn ved siden af ?? - hvad giver du ud over startfoder ??

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Foderforvirring?
« Svar #3 Dato: 29 Juli , 2013, 09:20 »
Nu har jeg aldrig hverken kyllinger, ungdyr, avlsdyr (voksne) gående sammen, men jeg fodrer altid kyllingerne med startfoder indtil de er ret store, ca. 4-5 mdr. hvor de gradvis går over på æglægningsfoder.
Voksefoder er efter min opfattelse slet ikke pengene værd, og navnet syntes jeg også er voldsom misvisende, da voksefoder helst skulle være noget de vokser godt af. Men for at vokse skal der meget protein til (ligesom for at producere æg forøvrigt) og der er meget mere protein i startfoder end i voksefoder. Henset til hvad man får for pengene, så burde voksefoder være meget lavere prissat end tilfældet er.

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: Foderforvirring?
« Svar #4 Dato: 29 Juli , 2013, 10:16 »
Vi fodre også med start (vildtstart) indtil ægligning starter.
Fordelen ved vildtstarter er proteinindholdet er lidt højere end alm. kyllingestarter og så er der medicin i der forebygger cocc. Men det er jo en smagssag om vil bruge medicin :)
Har vi skruk med kyllinger får hun det samme som kyllerne.
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline Turbomoster

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 238
Sv: Foderforvirring?
« Svar #5 Dato: 29 Juli , 2013, 10:33 »
Hønsehuset - er Vildtstart til ænder osv. ? og hvad bruger du så bagefter, når de er ca. 5 mdr. ?

Offline may-brit

  • Bruger
  • Indlæg: 110
Sv: Foderforvirring?
« Svar #6 Dato: 29 Juli , 2013, 10:37 »
jamen, jeg kan da også bare fortsætte med startfoder et par måneder endnu, men så er det også det, de voksne høns æder. jeg har nu ikke tidligere observeret, at de bliver fede eller lignende, jeg ville bare høre, hvad I andre med kyllinger og voksne sammen gør :)
0.1 silke, 0.1 blomsterhøns, 0.1 araucana, 0.1 "blomster-cana", 0.2 "sorte dværghøns", 1.2 børn

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Foderforvirring?
« Svar #7 Dato: 29 Juli , 2013, 13:52 »
Du skal såmænd ikke være nervøs for at voksne høns bliver fede af startfoder, de får blot 4-5% ekstra protein, og da protein giver æg, så vil det alt andet lige, give flere æg.
Jeg giver gerne mine avlsdyr startfoder i den tid jeg samler rugeæg, da den højere andel af protein giver en bedre æglægning. Men når æggene er til konsum så må de nøjes med alm. æglægningspiller, da jeg altid bruger startfoder tilsat coccidiostadikum.

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: Foderforvirring?
« Svar #8 Dato: 29 Juli , 2013, 15:40 »
Hønsehuset - er Vildtstart til ænder osv. ? og hvad bruger du så bagefter, når de er ca. 5 mdr. ?

Kyllingestarter mangler B3 vitamin for at kunne bruges optimalt som ællingestarter, så derfor køber vi ællingesarter til ællingerne. Faktisk har jeg ikke helt gennemskuet om der er nok B3 vitamin i for at dække ællingernes behov. Når de er omkring 4-5 uger trapper vi gradvist over på voksenmad, og lukker dem sammen. Indtil der går de i egene indhegning. (andemor spiser det samme)

Når kyllerne er store nok til ægligning eller slagt( Læs sorter hanedrenge fra) kommer de på overgangskost, hvor jeg gradvist trapper dem ned af vildtstarter og de får fuld af pep og korn (kun korn bliver dossret resten er frit tilgængligt i dagtimerne). Til alle store og små får de tørre ærter/majs i deres korn.  Herefter kommer de indtil de voksne hvor de får " fuld af pep" og korn/majs/ærter og køkkenrester.
Alle har adgang til haven hvor de sikkert også finder hvad de har brug for.

Iøvigt får kyllingerne Mangan i drikkevandet 1 gang i ugen 1tsk til 10 liter vand. Dette for at forebygge benproblemer, som let kan opstå ved de store fugle, da de jo relativt hurtigt vosker/vejer en del og det derfor er godt for deres knoglebygning lettere kan følge med.

Jeg aner ikke ikke om det er den rigige måde, men de ser bestemt fine ud.
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline EMO

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 168
Sv: Foderforvirring?
« Svar #9 Dato: 29 Juli , 2013, 16:26 »
@Turbomoster: Jeg fodrer med startfoder (uden medicin) til dyrene er fuldvoksne. Lige nu har jeg et par voksne høner gående sammen med et par unghaner. De får startfoder.
De rum, hvor der kun går voksne dyr, får æglægningsfoder.

Offline MartinGreen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 241
Sv: Foderforvirring?
« Svar #10 Dato: 29 Juli , 2013, 17:52 »
Men man kan også give for meget protein.
Jeg var til et seminar i foråret i Orpington-klubben, og der fik vi af vide, at høns kun kan optage i alt 12 % protein tror jeg det var... ellers var det 16 %.
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Foderforvirring?
« Svar #11 Dato: 29 Juli , 2013, 17:56 »
Men man kan også give for meget protein.
Jeg var til et seminar i foråret i Orpington-klubben, og der fik vi af vide, at høns kun kan optage i alt 12 % protein tror jeg det var... ellers var det 16 %.

Underligt at de så lægger flere æg når jeg giver dem startfoder med 18,5% protein ifh. æglægningfoder med kun 14,5% :)   Men der er sikkert ingen der har givet den oplysning videre til hønsene, så lever i uvidenhed.

Offline EMO

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 168
Sv: Foderforvirring?
« Svar #12 Dato: 29 Juli , 2013, 20:42 »
Mine dyr får en frøblanding ved siden af tilskudsfoderet. Derfor er proteinindholdet gennemsnitligt lavere i den samlede fodring end det er i det "rene" foder.
I mit første svar havde jeg ikke overvejet muligheden, at fodre kylingefoder som fuldfoder. Beklager.

Offline voldsgaard

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 156
Sv: Foderforvirring?
« Svar #13 Dato: 29 Juli , 2013, 22:44 »
Jeg er lige begyndt at bruge voksefoder til mine ungdyr men dette er måske ikke nogen god ide, de er fra maj 2013 og burde jeg gå over og give dem æglæningsfoder istedet for?

undskyld at jeg bruger din tråd men håber at det er iorden.

mvh jens
fynbo på 29 med hang til det simple liv
1.5 Wyandotter i guld/sortrandet
1.3 Dværg Wyandotter i sølv/sortbåndet
1.4.blandnings får
0.2 Hereford

Offline EMO

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 168
Sv: Foderforvirring?
« Svar #14 Dato: 30 Juli , 2013, 01:17 »
Nej. Æglægningsfoder er til æggelæggende høner.
Voksefoder er til kyllinger. Dog skal man være opmærksom på, at voksefoder er af ringere næringsindhold end startfoder, så ofte vil kyllingerne vokse hurtigere ved at fortsætte med at give startfoder end ved at skifte til voksefoder.
Så er der, som det også fremgår af tråden et forbehold mht. udnyttelsen af protein. Da er det jeg tror, at det kun er et problem, hvis man fodrer med rent kyllingefoder uden supplement af grønt, korn, frø etc.
Jeg er stadig ked af, hvis jeg bidrager for meget til forvirringen; men jeg lærte allerede kort tid efter at jeg fik høns at "voksefoder er ikke noget, som kylingerne vokser af". Det er selvfølgelig sat på spidsen; men efter at have læst på indlægssedlerne er jeg overbevist om, at der er en sandhed i det.