Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Foder online  (Læst 19971 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline T.B.Johansen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 12
Sv: Foder online
« Svar #15 Dato: 18 Juli , 2013, 12:34 »
Det er da træls.
jeg kører der op, så der er det svært at blive brændt af.


Offline preben r

  • Bruger
  • Indlæg: 463
  • Med udsigt til den jyske højderyk.
Sv: Foder online
« Svar #16 Dato: 18 Juli , 2013, 12:51 »
Her var det aftalte tider ved motorvejen på deres vare ture som de ikke kunne overholde det er surt at køre forgæves
og hvis de skulle ringe og give besked hvor når de ville være der hørte vi aldrig fra dem

jeg køber ved Land&Fritid over nettet
om det er et tilfælde ved jeg ikke men de giver mange flere æg  end da de fik møllerns også mens det var vinter :)
opdræt af
stor chokoladefarvet    Wyandotter
dværg chokoladefarvet Wyandotter
stor Sort wyandotter

http://racefjerkrae.dk/dffr/
http://www.h-o-o-f.dk
http://www.danskwyandotklub.dk/

Offline TosseTina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 563
  • Brug ikke vold, hent hellere en større hammer.
Sv: Foder online
« Svar #17 Dato: 18 Juli , 2013, 14:07 »
Jeg har givet mine kyllinger, som er kommet i fire hold denne sommer, hvor de ældste nu er 3 md. og de yngste er fra i søndags, i alt 25 stk, økologisk startfoder fra DLG. Det skal dog siges at der også bliver blandet op med undulatfoder, som ikke er økologisk + andre økologiske ting som havregryn og hvede. De spiser også frisk græs og grønkål.

Men til pointen, ingen af dem har været syge. De er livlige og vokser.
De bedste hilsner fra
Tina
Medl af Praktisk økologi
1.0 sort/sølv Maran
0.3 blå/sølv Maran
0.1 blå/kobber Maran
0.4 blandet Maran & Orpington
0.1 orange sort båndet dværg wyandotte
0.1 araucana blå guld halset
Masser af koi, emder og guldfisk uden tal.
1.0 Homo Sapiens hvid race

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831

Offline MOK

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 376
    • Odahesten.dk
Sv: Foder online
« Svar #19 Dato: 18 Juli , 2013, 22:10 »

Er der tilfældigvis nogen der har erfaring med deres kaninfoder og/eller har tjek på næringsindholdet i det?

Pia - jeg har fundet sækken - hvad skal jeg specifikt kigge efter ?
Mvh.

Morten

Startet med høns igen i 2013 og nu:
3,6 sølv brakel
Kyllinger fra 8. marts, 6. april og 4 maj

Samt
1,3 islænder

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: Foder online
« Svar #20 Dato: 18 Juli , 2013, 23:27 »
jeg mener ikke det var nogen form for svampe sygdomme der gjorde dette nældefeber udbrud, men noget andet. ærgeligt jeg ikke kan huske det, og har ferie så kan ikke lige spørge  ;D

min kolega ved næsten ALT, og det han er i tvivl om undersøges meget grundigt.  så jeg stoler på hvad han siger om det. han har også været i landbruget mange steder i en menneskealder.

det er meget muligt man ikke kan finde flere eks. svampesygdomme i økologisk i forhold til traditionelt.

vi dyrker bla. kartofler, og det er både økologisk og traditionelt. og her holder de traditionelle sig en del bedre end de økologiske. de økologiske bliver meget hurtigt dårlige i forhold til. har en kartoffel en rift så kommer der noget svampelignende i efter noget tid på lager. dette sker ikke ved de traditionelle.

men ja, traditionelt kan jo indeholde lidt sprøjterester. men burde ikke ved overholdelse af sprøjtefristerne. og de er ret strenge her i danmark. hvor udenlansk grønt og frugt indeholder mange mange gange flere sprøjterester. hvad der så er sundest for os, øko eller ej. det ved jeg ikke noget om.

jeg er selv opvokset delvist økologisk. hvor vi fik så meget muligt økologisk fra barndommen.
efter jeg er kommet i landbruget og især efter vi har både traditionelt og økologiske marker så kan jeg ikke sige det ene er bedre end det andet.

men nu kom tråden helt på et sidespor og det var ikke meningen  :)
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Foder online
« Svar #21 Dato: 19 Juli , 2013, 08:18 »
Pia - jeg har fundet sækken - hvad skal jeg specifikt kigge efter ?

Super :)

Vil du ikke kigge efter indholdet af protein, fedt, calcium og fiber i procent? Det er det vigtigste i kaninfoder.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Tanja S.B.

  • Bruger
  • Indlæg: 2 098
Sv: Foder online
« Svar #22 Dato: 19 Juli , 2013, 22:09 »
Det er jo præcis derfor, jeg glad gik over til øko. Og jeg giver også stadig de voksne økologisk, men jeg tør sørme ikke bruge det til kyllinger og hønniker. Jeg tror mest på at der mangler nogle vitaminer i det. Lg så måske det med manganen?

Tove, jeg har brugt DLG's kyllingefoder i 4 år og har aldrig haft syge dyr (bortset fra coccidiose, men det er jo ikke foderets skyld).
Jeg har aldrig givet tilskud af mangan og på trods af at jeg opdrætter store racer, så har jeg aldrig haft problemer med manganmangel. Mine høns får dog vitaminer i drikkevandet, men kyllingerne først når de er 6-8 uger.
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline MOK

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 376
    • Odahesten.dk
Sv: Foder online
« Svar #23 Dato: 19 Juli , 2013, 22:14 »
13,2% råprotein - 4,7% råfedt - 1mg calciumjodat vandfrit - fiber (er swt træstof ? - det er der i alt fald)13,8% af.

Hvis der er noget der ser forkert ud så sig endelig til - så checkee jeg lige igen ;-)
Mvh.

Morten

Startet med høns igen i 2013 og nu:
3,6 sølv brakel
Kyllinger fra 8. marts, 6. april og 4 maj

Samt
1,3 islænder

Offline Tove

  • Bruger
  • Indlæg: 319
Sv: Foder online
« Svar #24 Dato: 19 Juli , 2013, 22:30 »
Tove, jeg har brugt DLG's kyllingefoder i 4 år og har aldrig haft syge dyr (bortset fra coccidiose, men det er jo ikke foderets skyld).
Jeg har aldrig givet tilskud af mangan og på trods af at jeg opdrætter store racer, så har jeg aldrig haft problemer med manganmangel. Mine høns får dog vitaminer i drikkevandet, men kyllingerne først når de er 6-8 uger.
Det er altså sært. Vi har haft tophold kyllinger tidligere i år på konventionelt foder. Ingen problemer - store flotte og livlige kyllinger. Så går jeg glad over til DLG' s øko foder, lg bum.....kyllinger med noget, der i den grad ser ud som mangelsygdom i to kuld. Jeg har tre stk gående, som jeg håber at redde, og de har fået ekstra vitaminer og konventionelt foder i over en uge nu, og ser ud til at kommer over det. (Selv om jeg næsten ikke tør sige/skrive det).
Eneste forskel har været skiftet til øko foder. Så blir man altså lidt paranoid.
Brahma i stor, tværstribede plymouth rock, silker, maran, hollandske dværge, 1 hitte-dværg-høne, faverolles i stor,
2 maine coon, 2 siamesere, 1 tervueren/border collie bl., 1 mand, 2 voksne sønner, 2 svigerdøtre, 2 børnebørn (0,2)

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Foder online
« Svar #25 Dato: 20 Juli , 2013, 08:34 »
13,2% råprotein - 4,7% råfedt - 1mg calciumjodat vandfrit - fiber (er swt træstof ? - det er der i alt fald)13,8% af.

Hvis der er noget der ser forkert ud så sig endelig til - så checkee jeg lige igen ;-)

Tak for det. Utroligt næsten ingen producenter kan finde ud af at lave et kaninfoder, der rent faktisk egner sig til kaniner. Det er alt for meget fedt og for lidt fiber.

Det ville ellers være rart hvis jeg kunne finde et sted, hvor jeg kan købe foder til alle mine dyr samlet. Men det er nok svært, med en så varieret dyreflok ;)
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline MOK

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 376
    • Odahesten.dk
Sv: Foder online
« Svar #26 Dato: 20 Juli , 2013, 09:56 »
Jeg har ikke den store viden  :-[ men bliver "totalen" ikke mere fiber og mindre fedt med grønt og hø ved siden af ?
Mvh.

Morten

Startet med høns igen i 2013 og nu:
3,6 sølv brakel
Kyllinger fra 8. marts, 6. april og 4 maj

Samt
1,3 islænder

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Foder online
« Svar #27 Dato: 20 Juli , 2013, 16:25 »
Jo sådan kan man jo godt se det, men mine får ikke vildt meget grønt, da vi har 35 stk og vi ikke kan plukke til dem hver dag. Men ellers sådan generelt for at kaninerne ikke bliver fejlernærede og/eller får foderrelaterede problemer, så skal der helst være under 3% fedt, 13-15% protein, under 1% calcium og over 20% fiber i deres foderpiller. Dertil kommer selvfølgelig fri adgang til hø og vand.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline MOK

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 376
    • Odahesten.dk
Sv: Foder online
« Svar #28 Dato: 20 Juli , 2013, 18:15 »
 Ja - så kan jeg jo godt se, at det ikke er de bedste piller  ::)

Hvilke kan anbefales ? (ved godt det her er et fjerkræforum, men nu er vi jo i gang  ;D )
Mvh.

Morten

Startet med høns igen i 2013 og nu:
3,6 sølv brakel
Kyllinger fra 8. marts, 6. april og 4 maj

Samt
1,3 islænder

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Foder online
« Svar #29 Dato: 20 Juli , 2013, 21:05 »
Jeg kan desværre ikke lige huske de gode mærker, men det er alle nogle man køber i små mængder hos dyrehandleren til en vild overpris.
Det jeg bruger selv lige nu er desværre heller ikke et vildt godt foder, men det er det eneste der kan skaffes i de mængder her i nærheden.
Det kunne altså bare være genialt hvis producenterne ville lave et godt foder, som kan købes i store sække til en overkommelig pris.
Men når det så er sagt, så synes jeg mine kaniner trives fint på det foder de får, så længe jeg holder mig til de ca. 40-50 g foder pr kg kanin pr dag. Hvis de får mere end det, så bliver de ret hurtigt overvægtige.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.