Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Møllerens Fuld af Pep  (Læst 19470 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tanja S.B.

  • Bruger
  • Indlæg: 2 098
Sv: Møllerens Fuld af Pep
« Svar #15 Dato: 09 Juni , 2013, 22:18 »
Jeg bruger Natur Æg 95 kp fra Land & Fritid (dlg), og både jeg og hønsene er tilfredse ;)

http://www.landogfritid.dk/p/1504/natur-%C3%A6g-95-kp-15-kg/
jo, jo :-)

Men det er fuldfoder ikke tilskudsfoder


Nix, det er tilskudsfoder. Jeg har brugt det i flere år og i efteråret lavede de formlen om så det nu er pellets og ikke smulder.
Mine høns er til gengæld ikke helt så glade for det længere efter det er blevet til pellets. Men der var meget spild dengang det var smulder, så det er klart blevet bedre :)

En anden god ting ved Land og Fritid er at de leverer fragtfrit hvis man køber for 1000 kr. Man skal bare bestille i god til for de er nogle sløve padder til at levere...
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Møllerens Fuld af Pep
« Svar #16 Dato: 09 Juni , 2013, 23:02 »
Jeg brugte Fuld af Pep indtil for ca 7-8 mdr siden og har aldrig oplevet at det støvede synderligt eller indeholdte smulder.

Jeg skiftede til Bangs foder pga prisen. Der er en anelse mere smulder i, dog ingenting af betydning.

Jeg har for nyligt også købt kyllingestartfoder hos Bangs. Der synes at være lidt mere smulder i, men kyllingerne har fundet ud af også at æde smulderet.
Mvh
Erik Andersen

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: Møllerens Fuld af Pep
« Svar #17 Dato: 10 Juni , 2013, 16:42 »
Naturæg 95 kp er altså et fuldfoder og IKKE et tilskudsfoder  (ifølge producenten selv) ...
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Møllerens Fuld af Pep
« Svar #18 Dato: 10 Juni , 2013, 17:11 »
Foderdosering:
ca 130 - 140g foder pr. høne pr. dag eller efter ædelyst.
I tilfælde af hønsene bliver fede, bør fodermængden reduceres.

Det er hvad de skriver inde på DLG´s hjemmeside om før omtalte Naturæg 95 kp- så det må være fuldfoder, som ikke skal tilsættes korn.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline TosseTina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 563
  • Brug ikke vold, hent hellere en større hammer.
Sv: Møllerens Fuld af Pep
« Svar #19 Dato: 10 Juni , 2013, 17:31 »
Jeg bruger det også og der står på sækken at det er et tilskudsfoder.
De bedste hilsner fra
Tina
Medl af Praktisk økologi
1.0 sort/sølv Maran
0.3 blå/sølv Maran
0.1 blå/kobber Maran
0.4 blandet Maran & Orpington
0.1 orange sort båndet dværg wyandotte
0.1 araucana blå guld halset
Masser af koi, emder og guldfisk uden tal.
1.0 Homo Sapiens hvid race

Offline mzi

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 660
Sv: Sv: Møllerens Fuld af Pep
« Svar #20 Dato: 10 Juni , 2013, 17:55 »
...Det er hvad de skriver inde på DLG´s hjemmeside om før omtalte Naturæg 95 kp- så det må være fuldfoder, som ikke skal tilsættes korn.

Teksten på Land & Fritids hjemmeside er desværre ikke så præcis. Og ja, der står tilskudsfoder på sækken, og det er den sæk man får, hvis man beder om økologisk tilskudsfoder. Tidligere stod der "kp" på sækken, i dag kun "p".
Mange hilsner
Marit

- opvokset blandt fjerkræ og ejer af:

0,2 maran, sort-kobber
0,1 australorps, sort
0,2 australorps, blå
0,2 sussex, hvid sort Columbia
0,3 bielefelder, legbarfarvede
- alle i stor

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Møllerens Fuld af Pep
« Svar #21 Dato: 10 Juni , 2013, 18:07 »
Hvad står der så omkring fodervejledningen på naturæg foder, hvor meget korn skal der tilsættes ?
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline TosseTina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 563
  • Brug ikke vold, hent hellere en større hammer.
Sv: Møllerens Fuld af Pep
« Svar #22 Dato: 10 Juni , 2013, 18:48 »
Der er ikke nogen fodervejledning på selve sækken. Mine høns gider ikke at spise det, så jeg giver dem det ved at blande det op med madrester, så kan de lige acceptere det. Det gør jeg et par gange om ugen. Det fungerer godt nok alle høns undtagen de skrukke lægger hver et æg pr dag.
De bedste hilsner fra
Tina
Medl af Praktisk økologi
1.0 sort/sølv Maran
0.3 blå/sølv Maran
0.1 blå/kobber Maran
0.4 blandet Maran & Orpington
0.1 orange sort båndet dværg wyandotte
0.1 araucana blå guld halset
Masser af koi, emder og guldfisk uden tal.
1.0 Homo Sapiens hvid race

Offline jeanniejuul

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 112
Sv: Møllerens Fuld af Pep
« Svar #23 Dato: 10 Juni , 2013, 21:30 »
Nej, jeg har ikke set mig så meget omkring endnu. Jeg tog den endelige beslutning efter programmet om GMO foder i fjernsynet den anden dag. Den slags foder skal mine høns ikke længere æde.

Hej Tanja

Hvem sendte den omtalte udsendelse.? Jeg vil gerne lige se den nemlig :)
Bedste hilsner Jeannie

Oasen midt i byen, med høns, ænder og to dejlige labradore :-)

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Møllerens Fuld af Pep
« Svar #24 Dato: 10 Juni , 2013, 21:36 »
Hej Tanja

Hvem sendte den omtalte udsendelse.? Jeg vil gerne lige se den nemlig :)
http://www.dr.dk/tv/se/kontant/kontant-53/
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Nanna

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 166
Sv: Møllerens Fuld af Pep
« Svar #25 Dato: 10 Januar , 2014, 19:06 »
Fandt "vi" nogensinde et økologisk tilskudsfoder (for Naturæg er også opført som fuldfoder hos AgroLand: http://shop.agro-land.dk/hons-hobbydyr/honsefoder/honsefoder-oko-15-kg.html) og en økologisk hønsekornsblanding?

For må sige, at jeg... ellers mest hønsene er nu ellers glade for Gramix og Møllerens Fuld af Pep... men de 2 er jo ikke økologiske  :(
Nanna

0,7 dværghøns (Orpington, Welsum, Brahma og Purhøns)
0,2 hunde (Hvid boxer og ½ hvid boxer + 1/4 labrador + 1/4 Springer Spaniel)
0,2 Teenagere.....
og oveni alle de tøser endelig 1,0 husbond!

Offline hanemikkel

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 575
Sv: Møllerens Fuld af Pep
« Svar #26 Dato: 10 Januar , 2014, 22:33 »
Der findes i hvert fald udenlandske økologiske hønsekornsblandinger. Men jer ser ingen grund til at bruge dem. For mig tager det vel 1-2 minutter at blande en sæk med hvede, en sæk med havre, en sæk med majs og en sæk med ærter. Og det er mine høns vilde med. Og det er billigere for mig end den ikke-økologiske gramix.

Jeg ser ingen grund til at der skal sprøjtes gift ud på en masse marker i Belgien eller hvor kornet til gramix bliver dyrket. Jeg ønsker heller ikke, at der skal bruges en masse olie for at fragte hønsefoder rundt i verden.
Jeg må dog indrømme, at den majs, som udgør 10 % af mit foder om vinteren, ikke er dyrket i Danmark. Men dansk økologisk majs i hele korn findes slet ikke på markedet.

Økologisk tilskudsfoder til høns har jeg ikke set. Men der finders foder til andre dyr som sagtens kan bruges. Jeg bruger fx nogle piller lavet til kalve som har et højt indhold af protein (og alt hvad der behøves af vitaminer og mineraler). Det kan du købe direkte hos landmænd, og det er billigere end det ikke-økologiske Møllerens Fuld af pep.

Så det kan sagtens lade sig gøre at gå over til økologisk foder, hvis man plejer at fodre med ret dyre produkter som dem du nævner.
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline Jaue

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 56
Sv: Møllerens Fuld af Pep
« Svar #27 Dato: 10 Januar , 2014, 23:55 »
Økologisk tilskudsfoder, til høns er åbenbart ikke særlig udbredt i DK. Alternativt kan man bruge tilskudsfoder til svin. L&F har noget der hedder SL 35 tilskud (noget i  den retning). Det er et økologisk proteintilskud til svin, som anvendes sammen med korn/majs. Om hønsene vil æde det, ved jeg ikke endnu, men har lige givet dem det idag, opfølgning følger :) Efter min vurdering, indeholder det de samme næringsstoffer, som alm tilskudsfoder til høns.
Ellers er øko ærter og øko soyabønner en mulighed.
1.5 New Hampshire

Offline Nanna

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 166
Sv: Møllerens Fuld af Pep
« Svar #28 Dato: 11 Januar , 2014, 12:54 »
Bangs siger at have et økologisk æglægningsfoder, der kan suppleres med "op til 40 gr korn udstrået dagligt":

http://bangs.dk/okologisk-foder/
Nanna

0,7 dværghøns (Orpington, Welsum, Brahma og Purhøns)
0,2 hunde (Hvid boxer og ½ hvid boxer + 1/4 labrador + 1/4 Springer Spaniel)
0,2 Teenagere.....
og oveni alle de tøser endelig 1,0 husbond!

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: Møllerens Fuld af Pep
« Svar #29 Dato: 13 Januar , 2014, 19:32 »
ERIK: jeg overvejer også bangs, hvis transportudgiften kan holdes nede (kan se de indimellem har en varetur herned ad mod mig på lolland). jeg er dog lidt i tvivl om det kan bruges som tilskudsfoder eller det mere er et fuldfoder? hvad er proteinindholdet, og hvordan bruger du det? jeg tænker på det de sælger 30 kg 145-150 kr alt efter antal sække.


Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.